تهران، خیابان انقلاب، بین چهارراه ولی عصر و فلسطین، نبش خیابان مظفر جنوبی، پلاک ۱۰۷۰ ، واحد ۵

مرکز تماس همکال

مرکز تماس همکال

بهترین زمان‌های تماس تلفنی

بهترین زمان‌های تماس تلفنی

دانستن بهترین زمان‌های تماس تلفنی به فروشندگان تلفنی و بازاریابان کمک می‌کند نرخ پاسخگویی به تماس‌ها را بالا ببرند. تماس با افراد در زمان مناسب علاوه بر امکان پاسخ‌دهی بالاتر امکان مکالمه مفیدتری هم در پی دارد. مثلاً اگر در زمان استراحت یا اوج کار فرد تماس گرفته شود مکالمه کوتاه‌تر، بدون تمرکز و دقت انجام می‌گیرد.

فروش تلفنی و برقراری تماس سرد همچنان اولویت بسیاری از کسب‌وکارها برای افزایش فروش است؛ به همین دلیل لازم است که فروشندگان با تکنیک‌های برقراری تماس برای موفقیت تماس‌های سرد آشنا شوند. یکی از مهم‌ترین اصول و تکنیک‌های فروش، آشنایی با زمان‌های مناسب تماس سرد است. در این مقاله قصد داریم به شما بهترین زمان‌های تماس تلفنی را بگوییم. همراه ما باشید.

بهترین زمان‌های تماس تلفنی در سال 1401
بهترین زمان‌های تماس تلفنی در سال 1401

بهترین زمان‌های تماس تلفنی در سال 1401

در طول سال‌ها رفتار مشتریان و مصرف‌کنندگان تغییر کرده است. علاوه‌ بر آن تغییر گاه‌وبی‌گاه ساعات اداری باعث شده زمان‌هایی که افراد مایل به پاسخ به یک تماس فروش هستند تغییر کند. در این بخش ما بر اساس جدیدترین رفتار مشتریان بهترین زمان‌های تماس تلفنی را به‌روزرسانی کرده‌ایم.

بهترین روزهای هفته برای تماس تلفنی

در کشور ما شنبه آغاز هفته و جمعه روز تعطیلی در اکثر مشاغل و کسب‌وکارها است. باتوجه‌به این مورد روز شنبه شلوغ‌ترین روز کاری کارمندان و حتی افراد خانه‌دار پس از یک روز تعطیلی است. بهتر است تماس‌های روز شنبه را کنسل کرده یا بااحتیاط بیشتری در این روز تماس فروش برقرار کنید.

علاوه‌ بر آن روز پنج‌شنبه نیز احتمالاً زمان مناسبی برای یک تماس فروش نیست. روزهای پنج‌شنبه اغلب آخرین روز کاری کارکنان است. به‌ویژه در نیمه دوم روز پنج‌شنبه که افراد وارد حالت استراحت تعطیلی آخر هفته شده‌اند از برقراری تماس اجتناب کنید. بر اساس تحقیقات این‌گونه به نظر می‌رسد که اواسط هفته به‌ویژه روز سه‌شنبه جزء یکی از بهترین زمان­‌های ‌تماس تلفنی است.

بهترین ساعات برای تماس تلفنی

بر اساس تحقیقات انجام شده بهترین ساعت برای تماس سرد بین ساعت 4 تا 5 بعدازظهر است. در این ساعات کارمندان به جمع‌بندی در کار روزانه خود رسیده‌اند و احتمالاً حجم کاری کمی در آن ساعت دارند. دومین زمان مناسب برای تماس‌های سرد از ساعت 11 تا 12 قبل از ظهر خواهد بود. در ساعت 11 تا 12 نیز نیمه اولیه کار روزانه به انجام رسیده و کارمندان مشغول استراحتی کوتاه هستند. میزان مکالماتی که در این ساعات انجام‌ گرفته به میزان قابل‌توجهی (71 درصد) بیش از ساعات دیگر است.

مطالعه کنید:  ریتنشن مارکتینگ چیست؟

ساعات کاری معمول در کشور ما 8 ساعت است. اما ممکن است بعضی افراد تا 10 ساعت و یا بیشتر هم، کار کنند. ساعت کاری اکثر افراد مابین ساعات 7 صبح تا 7 شب قرار دارد. درصد کمی از افراد خارج از این ساعات کار می‌کنند. بهتر است ما تمرکز اصلی را بر ساعات معمول کاری افراد قرار دهیم. نکته مهم آن است که حتماً در ساعات کاری تماس برقرار کنید. خارج از ساعت کاری نرخ پاسخ به میزان قابل‌توجهی پایین است.

بین ساعت 13 تا 15 بعدازظهر معمولاً زمانی است که افراد مشغول صرف نهار هستند. در این ساعت‌ها افراد بهره‌وری بسیار کمی دارند و امکان پاسخ آن­‌ها به تماس‌های فروش بسیار کم است. البته توجه داشته باشید که این داده‌ها کلی است و ممکن است بر اساس منطقه، کشور و حتی نوع شغل و صنف تفاوت کند. خلق‌وخوی مشتریان بالقوه نیز بر میزان موفقیت یک تماس فروش بسیار تأثیر دارد.

بدترین زمان‌ها برای تماس تلفنی

علاوه بر آگاهی از بهترین زمان‌های تماس تلفنی واجب است که بدترین زمان‌ها را نیز بشناسید. هیچ نماینده فروشی دوست ندارد با تماس‌های بی‌پاسخ، برخورد بد افراد پشت خط، قطع کردن خط تلفن و غیره روبه‌رو شود. در زیر لیستی از بدترین زمان‌های تماس فروش را آورده‌ایم.

  • بعد از ساعات کاری و تعطیلات آخر هفته: بر اساس تحقیقات 24.7 درصد افراد دوست ندارند تعطیلات و زمان استراحت خود را صرف یک تماس بازاریابی کنند.
  • صبح خیلی زود: برای اکثر کارمندان اول صبح زمانی برای تمرکز و شروع کار بدون وقفه است. اگر می‌خواهید ساعت 8 صبح تماس بگیرید دست نگه دارید اکنون زمان مناسبی نیست. دست‌کم تماس‌های سرد را از ساعت 10 به بعد آغاز کنید. حتی افراد غیرشاغل هم نمی‌خواهند کسی ساعت 8 صبح مزاحم خواب آن­‌ها شود یا آرامش اول صبحشان را بر هم بزند.
  • هنگام تعطیلات رسمی یا در جشن‌های مختلف ملی: هیچ فردی دوست ندارد چند روز تعطیلات خود را مشغول مکالمه با یک نماینده فروش شود. فرض کنید هنگام تعطیلات سال نو در مسافرت هستید و یک فروشنده تلفنی قصد دارد شما را متقاعد به خرید کند.
  • وقتی بقیه نمایندگان تماس می‌گیرند: در ساعاتی که همه تماس می‌گیرند نرخ رقابت بالا است. در ساعات اوج تماس ممکن است آن‌قدری با یک فرد تماس گرفته شود که او از پاسخ به همه تماس‌ها اجتناب کند. می‌توان تماس‌ها را به زمان‌هایی که امکان رقابت کم است موکول کرد.
مطالعه کنید:  هزینه تماس را با استفاده از روش های مختلف در مراکز تماس کاهش دهید
بهترین زمان‌های تماس تلفنی و زمان‌های نامناسب تماس
آیا در زمان‌های نامناسب نباید تماس برقرار کرد؟

آیا در زمان‌های نامناسب نباید تماس برقرار کرد؟

گرچه زمان‌هایی بسیار نامناسب برای تماس است اما این بدان معنا نیست که در آن ساعات هرگز تماسی نگیرید. شما می‌توانید در این ساعات بااحتیاط بیشتری تماس بگیرید. همچنین سعی کنید تماس‌های کمتری در این ساعات برقرار کنید. مثلاً اگر در ساعات خارج از زمان کار و یا تعطیلات تماس می‌گیرید حتماً مکالمه را کوتاه کنید.

دقت کنید افراد پشت خط موظف به پاسخ‌گویی به شما نیستند. درصورتی‌که موفق به برقراری تماس در ساعات مرده شدید با رعایت ادب ابتدا بپرسید که آیا تمایل به ادامه مکالمه دارند یا خیر. بعد از پاسخ مثبت با آرامش چند سؤال کوتاه پرسیده و خیلی مکالمه را کش ندهید. شما تنها چند دقیقه فرصت دارید که بر مشتری تأثیر بگذارید.

سخن پایانی

فروش تلفنی یکی از راه‌های افزایش فروش و سود در تمامی کسب‌وکارها است. با وجودی که امروزه روش‌های فروش و تبلیغات بسیار گسترده شده است اما همچنان تماس تلفنی جایگاه بالایی دارد. با استفاده از یک تماس فروش می‌توان مشتریان بالقوه را به مشتریان واقعی تبدیل کرد. برای اینکه بتوان مشتریانی ثابت و وفادار یافت باید تکنیک‌های فروش تلفنی را بدانید. همچنین دانستن بهترین زمان‌های تماس تلفنی در افزایش فروش بسیار مؤثر خواهد بود.

ما در همکال با در نظر گرفتن تمامی موارد مهم و تاثیرگذار در بازاریابی و تماس تلفنی تلاش کرده‌ایم تا بهترین خدمات را به شما ارائه دهیم.

مطالب مرتبط