تهران، خیابان انقلاب، بین چهارراه ولی عصر و فلسطین، نبش خیابان مظفر جنوبی، پلاک ۱۰۷۰ ، واحد ۵

مرکز تماس همکال

مرکز تماس همکال

نحوه بازاریابی تلفنی و فروش تلفنی هر چیزی (نکاتی برای فروش)

نحوه بازاریابی تلفنی و فروش تلفنی هر چیزی (نکاتی برای فروش)

ممکن است تصور کنید با پیشرفت دنیای اینترنت دیگر تلفن کنار گذاشته شده است و پس از مدتی حذف خواهد شد. همین فکر در مورد بازاریابی‌های تلفنی نیز وجود دارد. چون بیش­تر شرکت‌ها تمایل دارند تبلیغات خود را در بستر اینترنت به افراد ارائه دهند. این تفکر شاید صحیح نباشد، چون درصد بالایی از فروش و بازاریابی به تلفن اختصاص دارد. در نتیجه ارتباط با مخاطب را راحت‌تر می‌کند. بازاریابی تلفنی و فروش تلفنی همچون گذشته در میان شرکت‌ها کاربرد دارد و توانسته است افراد زیادی را جذب کند. بسیاری از کسب‌وکارها برای موفقیت در این زمینه از قیف بازاریابی نیز استفاده می‌کنند.

تفاوت میان بازاریابی تلفنی و فروش تلفنی

این دو اصطلاح واژگان انگلیسی متفاوتی دارند و هر کدام برای موارد مختلفی استفاده می‌شود. بااین‌حال، تفاوت چندانی ندارند و بهتر است درگیر این تفاوت‌ها نشویم. بازاریابی تلفنی یا Telemarketing جذب مشتری برای خرید یک محصول استفاده می‌شود. کارمندانی که به این کار مشغول هستند با مشتریان هدف تماس می‌گیرند. سپس اطلاعاتی از محصول را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهند تا محصول را در نهایت به فروش برسانند.

بخش دیگری که در این حوزه قرار می‌گیرد پیداکردن مشتریان بالقوه است. در این حوزه کارمندان تلاش می‌کنند خود را به مشتریان نزدیک کنند. این افراد با بازاری که پیش روی آن‌ها است ارتباط برقرار می‌کنند تا بتوانند آن را بیش­تر بشناسند. پس در این بخش، باید به دنبال پیداکردن بازار جدید و ترغیب کردن مشتریان باشیم. فروش تلفنی یا Telesale تنها به فروش یک یا چند محصول به مشتریان منتسب می‌شود. این روش به دنبال یک بازار جدید نیست.

وقتی شما از مشتریان خود اطلاعی ندارید و بدون شناخت کافی وارد مکالمه می‌شوید، از روش تماس سرد استفاده می‌کنید.

 

موارد حقوقی مهم در رابطه با بازاریابی تلفنی و فروش تلفنی
موارد حقوقی مهم در رابطه با تله مارکتینگ و فروش تلفنی

موارد حقوقی مهم در رابطه با تله مارکتینگ و فروش تلفنی

یکی از مشکلاتی که در رابطه با بازاریابی تلفنی وجود دارد، اذیت‌کننده بودن برای مشتری است. به دلیل نبود بعضی از قوانین در کشور، مردم نمی‌توانند شماره تلفن خود را در مخابرات به‌صورت خاص ثبت کنند. یعنی طوری ثبت کنند که کسی برای تبلیغ به آن‌ها زنگ نزند. به همین دلیل، زمانی که برای بازاریابی با آن‌ها تماس گرفته می‌شود، ممکن است اپراتور با برخورد سرد روبه‌رو شود.

زمانی که شرکت‌های بازاریابی تلفنی نام خود را به‌عنوان شرکت بازاریابی ثبت می‌کنند، کدی دریافت می‌کنند. با کمک این کد، آن‌ها می‌توانند به شماره‌تلفن افراد دسترسی داشته باشند.

مطالعه کنید:  معیارهای مرکز تماس برای فروش تلفنی

شرکت‌های بازاریابی سعی می‌کنند مزاحمتی برای افراد ایجاد نکنند و چندین بار در یک ماه با یک شماره تماس نگیرند.

 

موارد مهم در تله مارکتینگ و فروش

برای این کار شما باید با پرسونای طرف مقابل تا حدی آشنایی داشته باشید. البته در صورت استفاده از تماس سرد، شما اطلاعاتی از خریدار ندارید. اگر بدانید طرف مقابل چه چیزی احتیاج دارد و به‌دنبال‌ داشتن چه محصولی برای برطرف کردن مشکلاتش است، بهتر ارتباط برقرار می‌شود و می‌توانید یک فروش تلفنی موفق داشته باشید.

برای این کار باید روابط اجتماعی خوبی داشته باشید و سریعاً متوجه حس و حال شنونده شوید. خیلی خشک صحبت نکنید تا با شما همراه شوند و در روند مکالمه هم‌پای شما حرکت کنند.

 

مزایای بازاریابی تلفنی و فروش تلفنی

یکی از خوبی‌هایی که این روش در مقایسه با روش‌های اینترنتی دارد مورد روبه‌رو است. در این نوع بازاریابی شما با فرد خریدار ارتباط دارید و مستقیم صحبت می‌کنید. شنیدن تن صدا و استفاده از کلمات به اپراتور کمک می‌کند که انتخاب بهتری داشته باشد. بااین‌حال، زمانی که شما تنها از طریق چت کردن یا اینترنت صحبت می‌کنید، این موضوع را متوجه نخواهید شد.

در بازاریابی تلفنی راحت‌تر می‌توانید در مورد محصول توضیح بدهید و نکات مثبت و منفی آن را با خریدار در میان بگذارید. این کار این اطمینان را به فرد مقابل می‌دهد که اپراتور به دنبال حل یک مشکل است. نه اینکه اپراتور تنها بخواهد یک محصول را بفروشد. این کار با بازاریابی اینترنتی کمی سخت است، چراکه مکالمه در لحظه رخ نمی‌دهد.

نکته مهم در برقراری تماس‌های بازاریابی و فروش توجه به زمان مناسب تماس است. همچنین داشتن یک اسکریپت تماس خوب نیز موفقیت تماس‌های بازاریابی و فروش شما را بیشتر می‌کند.

با توجه به مواردی که در بالا گفته شد، بازاریابی تلفنی و فروش تلفنی در حقیقت تکمیل‌کننده روش‌های بازاریابی است. پس، بازاریابی اینترنتی جایگزین آن نشده است. به همین دلیل، توصیه می‌شود که این روش نیز در کنار دیگر شیوه‌های بازاریابی مورد توجه قرار بگیرد. بهتر است از اهمیت آن چشم‌پوشی نکنید.

 

مزایا و معایب بازاریابی تلفنی (تله مارکتینگ) و فروش تلفنی
مزایا و معایب بازاریابی تلفنی (تله مارکتینگ) و فروش تلفنی

معایب بازاریابی و فروش از طریق تلفن

با آمدن اینترنت، کمی کار بازاریابی تلفنی کم­تر شده است. چون به کمک آن می‌توان در هر ساعتی از شبانه‌روز یا برای مسافت‌های بلندتر تبلیغات ارسال کرد. همچنین می‌توان با مشتریان در ارتباط بود. انتظار می‌رود که در آینده بازاریابی اینترنتی جای بازاریابی تلفنی امروزی را بگیرد.

مطالعه کنید:  بازاریابی تلفنی (تلفن مارکتینگ) چیست؟

بازاریابی تلفنی یا فروش تلفنی نیازمند هزینه آموزشی بالایی است و باید افراد مدت طولانی آموزش داده شوند. همچنین، این کار هزینه مالی بالایی دارد. اینترنت هزینه کم­تری در مقایسه با تلفن دارد که این خود مشکلی از بازاریابی تلفنی محسوب می‌شود.

زمانی که عصر یا شب با مشتریان تماس گرفته می‌شود، معمولاً اپراتورها نتایج خوبی را دریافت نمی‌کنند. مردم احساس می‌کنند این تماس‌های گاه‌وبیگاه مزاحم استراحت آن‌ها شده است. این مورد برای تماس‌هایی که در روز انجام می‌شود کم­تر است. به همین علت قدرت تلفن در مقایسه با اینترنت کاهش میابد. اما نکته مهم این است که امروزه خطوط ویپ جای خطوط مخابراتی را گرفته‌اند و شرکت‌های بازاریابی با داشتن این خطوط با پیش شماره تمام شهر‌ها می‌توانند تماس بازاریابی خود را از طریق خطوط اینترنتی انجام دهند.

اگر فروش تلفنی به نتیجه نرسد، احتمال آنکه یک شرکت با شکست روبه‌رو شود بالاست. پس باید تیمی که برای این کار انتخاب می‌شود قدرت کافی در ارتباط داشته باشد.

 

سخن پایانی

در بالا از این دو روش که با کمک تلفن انجام می‌شود صحبت کردیم. زمانی که شما به دنبال یافتن بازاری برای فروش محصول هستید، از بازاریابی تلفنی استفاده می‌کنید. با این حال، وقتی می‌خواهید یک یا چند محصول را معرفی کنید، از روش فروش تلفنی استفاده می‌کنید. این روش‌ها در مقابله با بازاریابی اینترنتی مزایا و معایبی دارند که در متن به آن‌ها اشاره شد.

بازاریابی تلفنی و فروش تلفنی امروزه به‌عنوان مکملی برای بازاریابی اینترنتی است و خوبی‌هایی را در مقایسه با سایر روش‌های بازاریابی دارند. به همین دلیل، نمی‌توان این گروه از بازاریابی را نادیده گرفت و باید اهمیتی برابر به آن داد. مورد مهمی که باید در استفاده از این روش در نظر داشته باشید، حفظ حریم شخصی مشتریان است. آن‌ها نباید احساس کنند به آن تعدی شده یا آسایش از آن‌ها سلب شده است.

مرکز تماس همکال با توجه به انجام خدمات فروش می‌تواند بازاریابی تلفنی و فروش تلفنی شما را با کمک نیروهای متخصص و حرفه‌ای انجام دهد. همچنین اگر قصد دارید تیم فروش خود را در مجموعه خودتان داشته باشید، باید نیروهای خود را با دانش این حوزه آشنا کنید. به همین دلیل آکادمی همکال، می‌تواند دوره‌های فروش تلفنی را برای شما و کارشناسان مرکز تماس شما برگزار کند تا بتوانید تیم فروش خود را نیز به راحتی مدیریت کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با ما تماس بگیرید.

مطالب مرتبط