افزایش سرنخ فروش برای هر تجارتی از اهمیت بالایی برخودار است، زیرا مشتریان تنها عامل ادامه حیات کسبوکارها هستند. تولید سرنخ روشی قدیمی است که به رشد کسبوکارها کمک میکند. ایجاد مشتریان جدید چالشی بزرگ برای تیمهای بازاریابی است. به همین علت بازاریابان از راهکارهای نرمافزار CRM استفاده میکنند.
انتخاب نرمافزار CRM که مطابق با نیازهای یک تجارت پیادهسازی شده باشد، در افزایش سرنخ فروش اهمیت زیادی دارد. این نرمافزارها با مدیریت دقیق اطلاعات وارد شده و گزارشدهی پویا، ابزاری ارزشمند برای افزایش فروش، بهروری و سادهسازی تجارت هستند.
در ادامه این مقاله میخوانید که چطور میشود با استفاده از سیستم CRM سرنخ فروش خود را افزایش دهید.
CRM چیست؟
CRM نرم افزاری است که مدیریت متمرکز بر روی ذخیره اطلاعات مشتری و تاریخ تراکنشات با شرکت را انجام میدهد. دادههایی که در این سیستم ذخیره میشود بهعنوان مرجعی برای تولید سرنخ فروش ارگانیک در نظر گرفته خواهد شد. این نرمافزار با اطلاعاتی که بدست میآورد به کسبوکارها کمک میکند تا روابط خود را با مشتریان بهبود بخشند و عملکرد فروش خود را افزایش دهند.
راهکارهای CRM برای افزایش سرنخ فروش
در فرآیند تبدیل مشتریان بالقوه با کمک CRM، ابتدا باید اطلاعاتی با کیفیت بالا از تجارت خود در وب سایت و شبکههای اجتماعی منتشر کنید. برای اینکه شما بدانید چه اطلاعاتی برای کاربر مفید است و سرنخهای فروش چطور خرید خود را نهایی میکنند؛ استفاده از یک سیستم CRM بخش مهمی از این فرآیند خواهد بود. در زیر به 9 مورد اشاره کردهایم که به بهبود تولید سرنخهای مفید کمک میکنند:
1. نیازهای خود را شناسایی کنید
شناسایی نیازهای شما در کسبوکار به انتخاب نرمافزار CRM برای تولید سرنخ کمک میکند. با مشخص کردن دقیق اهداف و نیازهای خود میتوانید سیستمهای مختلف را بررسی کنید و نزدیکترین سیستم CRM به نیاز خود را انتخاب کنید. برای اینکه بتوانید نرمافزار موردنظر خود را بهتر انتخاب کنید به سوالات زیر پاسخ دهید:
- چند نفر باید از این CRM استفاده کنند؟
- برای خودکارسازی چه فرآیندهایی قصد دارید از CRM استفاده کنید؟
- چطور آن را بخشبندی و تجزیه تحلیل خواهید کرد؟
- و…
این سوالات به شما در انتخاب مناسبترین سیستم CRM کمک خواهد کرد.
2. دادهها را برای رسیدن به سرنخ فروش متمرکز کنید
پایگاههای اطلاعاتی ثابت میکنند که موانع اصلی برای پرورش سرنخها در مراحل مختلف، استفاده نامناسب از قیف بازاریابی و فروش است. به همین علت تبدیل مشتریانبالقوه به مشتریان بالفعل به خطر میافتد. راهحل CRM برای برطرف شدن این مشکل متمرکز کردن تمام دادههای مشتریان و بازدیدکنندگان است. این کار شرایطی را فراهم میکند که مشکلات و موانع سرنخهای خود را مستند کرده و آنها را به دقت پیگیری کنید.
3. دادههای خود را تجزیه و تحلیل کنید
ار جمله راهکارهای crm میتوان به توانایی بالای آن در پردازش مقادیر زیادی از اطلاعات اشاره کرد. مهمترین دادههایی که از این پردازشها بدست میآید، زمان واقعی برای تلاشهای بازاریابی است که دستیابی به سود و فروش را افزایش مییابد. به عبارتی این آگاهی را به شما میدهد که کمپین خود را در چه زمانی برگزار کنید تا بیشترین بهرهوری را بدست آورید. شما به عنوان یک کسبوکار باید از این تجزیه و تحلیلها برای افزایش سرنخ فروش خود استفاده کنید.
برای مثال: خروجی بدست آمده از تجزیه و تحلیل CRM در بازاریابی شما را راهنمایی میکند که بین کمپینهای با فروش بالا و سود کم یا کمپینهای با فروش پایین و سود بیشتر تفاوت قائل شوید. این کار به کسبوکار شما کمک میکند تا تولید سرنخها را اولویتبندی کنید و منابع خود را در جای مهمتری سرمایهگذاری کنید.
4. نقشه سفر کاربر
نقشه راه مشتریان فعلی و مشتریان بالقوه خود را ردیابی کنید. دید جامعی از بازدیدکنندگان سایت داشته باشید. برای پیگیری سفر مشتری باید همه چیز را از اولین تعامل مخاطبین با برند خود تا اتفاقات احتمالی را بررسی کنید.
5. مدیریت سرنخ فروش
مسیر تبدیل سرنخها به مشتری برای بازاریابان طولانی و دشوار است. اما با استفاده از CRM میشود این مسیر را سادهسازی کرد. با ردیابی تعاملات مشتریان راحتتر میتوانید در هر مرحله از قیف بازاریابی و فروش سرنخها را اولویتبندی کنید. شما میتوانید با داشتن رویکردی ثابت برای مدیریت سرنخها در قیف فروش به کمک CRM این اطمینان را داشته باشید که هیچ سرنخ فروشی را از دست نمیدهید. این نکته برای تولید سرنخ و افزایش فروش بسیار مهم است.
6. امتیازدهی به سرنخها
برای برگزاری کمپینهای بازاریابی باید مشخص کنید که کدام سرنخها ارزش بیشتری برای تبدیل شدن دارند. سیستمهای CRM در امتیاز دادن به سرنخها کار را برای شما راحتتر میکنند. در این سیستمها معیارهای خاص خود را به نرمافزار میدهید و مطابق آنها مشتریانبالقوه بهصورت خودکار امتیازدهی میشوند.
این فرآیند، تیمهای بازاریابی را راهنمایی میکند تا منابع خود را در جایی متمرکز کنند که نتایج بهتری بدست میآورند.
7. نظارت دائمی بر دادهها
از دیگر مزایا و راهکارهای crm توانایی بهروز کردن بلادرنگ دادههای مشتریان در 24 ساعته شبانه روز است. این بهروزرسانیها به بازاریابان کمک میکند تا رفتار خود را در تولید سرنخ به سرعت تغییر دهند. توجه کردن به این گزارشها شما را در موقعیتی منحصربهفرد قرار میدهد تا سرنخ فروش باکیفیتی تولید کنید. همچنین افزایش تبدیل سرنخها را داشته باشید.
8. استفاده از چت آنلاین برای شناسایی سرنخهای فروش
امروزه چت آنلاین بهخاطر فراگیر شدن اینترنت مورد توجه بیشتری قرار گرفته است. با ارتباطات از طریق چت آنلاین هر کاربر یک شناسه خواهد داشت. این شناسه در سیستم CRM ذخیره میشود که در صورت لزوم تاریخچه چت و اطلاعات موردنیاز به راحتی قابل پیگیری هستند. این اطلاعات ارتباطات بعدی شما با مشتریان خود را بهبود میبخشد.
9. ایجاد روابط بلند مدت
برای داشتن روابط بلند مدت و ایجاد اعتماد تیمهای فروش باید به وعدههای خود عمل کنند. در نرمافزارهای CRM میتوانید یادآوریهای لازم برای پیگیریها را ثبت کنید همچنین توانایی ضبط تماسها هم وجود دارد.
سخن پایانی
وجود یک سیستم CRM برای هر تجارتی اهمیت بالایی دارد. هر کسبوکار کوچک و بزرگی برای مدیریت بهتر سرنخهای خود بهتر است از این سیستمها استفاده کنند. شما با انتخاب یک CRM که مناسب با نیازهای کسبوکارتان است میتوانید سرنخهای فروش خود را بهراحتی افزایش دهید.
در مرکز تماس همکال شما با استفاده از خدمات فروش میتوانید سیستم CRM مناسب برای تجارت خود را انتخاب کنید که در امر افزایش سرنخ فروش به شما کمک بهسزایی کند. اما شما میتوانید از نرم افزار CRM همکال به صورت رایگان استفاده کنید. پس برای استفاده از این خدمت استثنایی همین حالا با ما تماس بگیرید.