ممکن است تصور شود که کار در مرکز تماس کار ساده و بدون نیاز به تخصص است. باید بگوییم که کار در مرکز تماس چندان ساده نیست و معایب و مزایای خود را دارد. کارشناسان تماس برای ارائه خدمات فروش و خدمات مشتری (پشتیبانی مشتری) باید حتماً قبل از شروع کار، آموزش ببینند. انجام این کار نیاز به آموزش و تخصص در فروش و مشاوره دارد.
اما اگر شما بخواهید این شغل را انتخاب کنید، به نظر شما مزایا و معایب آن چیست؟ کار در مرکز تماس در عین مفید بودن، مهارتهای برتر مرکزتماس و سختیهای خاص خود را دارد. با کارکردن در یک مرکز خدمات مشتری همواره در معرض چالش جدیدی هستید. همچنین هر روز چیز تازهای خواهید آموخت. در این مقاله شما را با تعدادی از اصلیترین مزایا و معایب کار در مرکز تماس آشنا خواهیم کرد. همراه ما باشید.
مزایای کار در مرکز تماس
در این قسمت به چند مورد از ویژگیهای مثبت و مزیتهای کار در یک مرکز خدمات مشتری خواهیم پرداخت.
استقلال مالی در سن کم
کارشناس مرکز تماس، شغلی است که محدودیت سنی خاصی ندارد. شما در سن 18 سالگی میتوانید با کار در یک مرکز تماس به استقلال مالی برسید.
میتوانید بهعنوان یک شغل موقت به آن بپردازید
ممکن است در حال تحصیل یا به دنبال شغل خاصی باشید. میتوانید تا زمان اتمام تحصیل یا یافتن شغل موردنظر در یک مرکز تماس کار کنید. کار در مراکز تماس یک شغل موقت بسیار عالی و در عینحال پردرآمد است.
امکان کار در شب
بعضی افراد دوست دارند در هنگام شب، کار کنند. همچنین ممکن است به جهت شرایط تحصیلی یا زندگی نتوانند در طول روز، کار کنند. مراکز تماس بینالمللی امکان کار در هنگام شب را به افراد علاقهمند به این کار میدهد.
افزایش مهارتهای ارتباطی
یکی از بهترین مزایای کار در مرکز تماس افزایش مهارتهای اجتماعی و ارتباطی است. به جهت برقراری بیش از 100 تماس در یک روز مهارتهای کلامی و ارتباطی افزایش چشمگیری مییابد. همچنین خواهید آموخت چگونه صحبت با مشتریان خشمگین را مدیریت کنید.
امکان یادگیری در حین کار
شما در حین انجام کار هر روز مهارت جدیدی میآموزید و حتی با استانداردهای مرکزتماس آشنا میشوید. علاوه بر مهارت ارتباطی، مهارت کامپیوتر، فروش و بازاریابی، مدیریت خشم را نیز فرا میگیرید. بنابراین کار در مراکز تماس یک رزومه قوی برای شما ایجاد میکند.
پاداش و دستمزد عالی
در اغلب مواقع کار در مرکز تماس پاداشهای خوبی برای شما دارد. شما در حال افزایش مشتریان یک سازمان هستید؛ بنابراین سازمان نیز به شما پاداش عملکردتان را خواهد داد. همچنین دستمزد کار در یک مرکز تماس نسبت به بسیاری مشاغل بهصرفه و مناسب است.
در مرکز تماس آموزشدیده و بعد استخدام میشوید
خوب میدانیم که استخدام در بسیاری مشاغل نیاز به گذراندن دورههای حرفهای دارد. همچنین شما پس از گذران دورهها تازه باید شروع کنید دنبال کار بگردید. کار در یک مرکزتماس نیاز به گذران دورههایی دارد اما در همان مرکز و حین کار. پس آموزش رایگان و دستمزد خوب نیز یکی از بهترین مزایای کار در یک مرکز خدمات مشتری است. شما در مرکز تماس میتوانید کار با ابزارهای مختلفی مانند نرم افزار CRM، تلفنهای ویپ و … را نیز بیاموزید.
معایب کار در مرکز تماس
علیرغم ویژگیهای مثبت کار در یک مرکز خدمات مشتری چالشها و معایب خاصی نیز دارد. به جهت همین چالشهاست که برخی افراد از شروع به این کار کمی واهمه دارند. در این بخش تعدادی از مهمترین معایب این شغل را ذکر خواهیم کرد.
محیطی پرتنش و پراسترس
مراکز تماس به جهت شلوغی زیاد، تعداد بالای کارکنان و تلفنهای همواره در حال زنگ خوردن یک محیط پرتنش و استرس است. افرادی باروحیه آرام، ساکت و بهویژه افرادی که از محیطهای شلوغ اضطراب میگیرند اصلاً مناسب این شغل نیستند.
مشکلات کار در شیفت شب
اگر در شیفت شب در یک مرکز تماس کار میکنید همواره باید نگران سلامتی خود باشید. مهمترین مشکلات سلامتی تغییر عادات خواب و بدخوابی، مشکلات گوارشی و بدن درد است.
برخوردهای بد مشتریان
بسیار پیش میآید که یک نماینده فروش مورد توهین مشتری پشت خط قرار بگیرد. اگرچه صبوری و تسلط بر اعصاب بسیار مفید است اما به مرور زمان شما را سرخورده و عصبی و حساس خواهد کرد.
عدم ثبات شغلی
یکی از ویژگیهای منفی کار در مرکز تماس نبود ثبات شغلی است. اغلب سرپرستان فروش از شما تارگت معینی انتظار دارند و اگر شما به میزان موردنظر سازمان نرسید شغل شما در خطر است. نکته دیگر آن است که برای سازمان خیلی اهمیتی ندارد چند سال است که سابقه کار دارید. سازمان تنها از شما فروش بیشتری میخواهد.
متأسفانه مرکز تماس یک صنعت ناسپاس است. اگر سازمان به میزان فروش موردنظر دست یابد ممکن است برای کمکردن هزینهها بعضی از نیروهای اضافه را تعدیل کرده یا موقتاً مرکز فروش را تعطیل کند.
فشار کاری بالا و مرخصی کم
برای یک سازمان مهم است که هر روز میزان فروش و سود قابل قبولی داشته باشد. اگر تیم فروش نتواند میزان موردنظر را برآورده کند متأسفانه با افزایش ساعات کاری و مرخصیهای کم روبهرو میشود. همچنین در زمینه خدمات و مشاوره به مشتری نیز وضع به همین منوال است. به جهت تماسهای گاهوبیگاه مشتریان، ممکن است شما مجبور به تحمل افزایش ساعات کاری شوید. برای مدیران یک مرکز تماس نیز توجه به فشار کاری کارکنان و انجام اقدامات لازم به منظور کاهش حجم کاری و افزایش روحیه آنان باید مهم باشد.
مشکلات سلامتی در اثر صحبت زیاد با تلفن
آیا تصور میکنید که اخیراً شنوایی شما کم شده است یا گوشتان زنگ میزند؟ باید بگوییم که وقت آن رسیده کار در مرکز تماس را کنار بگذارید. نمایندگان خدمات مشتری روزانه با بیش از صد مشتری صحبت میکنند. صحبت زیاد با تلفن میتواند علاوه بر مشکلات عصبی فراوان مشکلات شنوایی نیز ایجاد کند. در مجموع مراکز تماس بهشدت پر سروصدا هستند و همین امر نیز بر سلامتی تأثیر منفی دارد.
کار بیتحرک و در یک جا نشستن
ممکن است به خودتان بیایید و ببینید ساعتهاست بدون تحرک پشت میزتان نشستهاید. بله کار مرکز تماس یکی از بیتحرکترین کارها است. در این شغل شما تنها موظف به صحبتکردن با تلفن هستید. همچنین نیاز چندانی به بلند شدن از پشت میزتان ندارید. عدم تحرک علاوه بر افزایش وزن و مشکلات سلامتی میتواند در ایجاد مشکلات روحی نیز تأثیرگذار باشد.
مدیران مرکز تماس باید محافظت از کارکنان خود را در لیست کارها قرار دهند و تلاش کنند که مزایای کار در این مراکز بیشتر به چشم آنها بیاید. اینکه یک مدیر تا چه اندازه به ایجاد حس وفاداری در کارکنان خود اهمیت میدهد و از روشهای مدیریت کارکنان استفاده میکند، در تداوم فعالیت مرکز تماس بسیار موثر است.
سخن پایانی
مرکز تماس یکی از مهمترین بخشهای هر سازمان است. اگر میخواهید در یک مرکز تماس کار کنید قبل از شروع بهتر است با مزایا و معایب آن آشنا شوید. بههرحال هر شغلی علاوه بر مزیتها یکسری چالشها را نیز پیشروی شما قرار میدهد. به روحیه و اخلاقیات خود بادقت بنگرید. اگر کار در این مراکز با روحیات شما هماهنگ است به امتحان کردنش میارزد.
مرکز تماس همکال یکی از مزیتهای فوقالعادهای که برای افراد علاقهمند به کار در این حوزه ارائه کرده است کار از راه دور است. افراد میتوانند از این فرصت به عنوان یک شغل دوم و کار در منزل نگاه کنند. اگر علاقهمند هستید میتوانید رزومه خود را در اینجا برای ما ارسال کنید.