اغلب افراد تفاوت بازاریابی تلفنی و فروش تلفنی را تشخیص نمیدهند، یا تصور میکنند هر دوی آنها یکی هستند. در واقع بازریابی و فروش تلفنی هر کدام ارزش و خدمات منحصربهفرد خود را دارند، که هر کدام به خودی خود میتوانند پتانسیلهای بالایی را به هر کسبوکار اضافه کنند.
برای اینکه کمپینهای تلفنی بیشترین بهرهوری را برای کسبوکار شما داشته باشند، لازم است که تفاوتهای آنها را درک کنید. امروزه عموما تمامی فعالیتها اعم از: نظرسنجی، تولید سرنخ، تماس سرد، تحقیق تلفنی، فروش و… زیرمجموعه فعالیتهای بازاریابی تلفنی به حساب میآیند. با این حال فروش تلفنی به تنهایی هدف مشخص و منحصربهفردی دارد که فراتر از انتظار است. حتی استفاده از نرم افزار CRM در بازاریابی و فروش تلفنی برای ثبت نتایج به دست آمده از تماسها، مشترک است. اما این دو نوع تماس خروجی تفاوتهایی با یکدیگر دارند که در ادامه به تشریح آنها خواهیم پرداخت.
بازاریابی تلفنی راهی برای ایجاد ارتباط هدفمند با مشتریان است. بازاریابی تلفنی تکینیکی است که از تلفن برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات کسبوکار، دریافت اطلاعاتی از مشتری، ایجاد سرنخ، آگاهی از برند استفاده میکند. اشتراک گذاری اطلاعات کسبوکار به این علت است که مشتریان بالقوه برای خرید از شما باید ابتدا با کسبوکار و برند شما آشنا شوند. بازاریابی تلفنی و تبلیغات نیز با هم متفاوت هستند.
این نوع از بازاریابی برای برندها، به علت مقرون به صرفه بودن، قابل اعتماد بودن و همچنین برقراری ارتباط شخصی با جامعه هدف ضرروی و غیر قابل چشم پوشی است.
در فروش تلفنی، نمایندگان فروش به صورت مستقیم محصول و خدمات را از طریق تماس تلفنی به مشتریان میفروشند. این مرحله پس از بازاریابی تلفنی و بدست آوردن سرنخها است که تیم فروش با استفاده از اطلاعاتی که از طریق بازاریابی تلفنی بدست آمده کار فروش تلفنی را انجام میدهند و مشتریان بالقوه را به مشتریان واقعی تبدیل میکنند.
فروش تلفنی دو نوع مخلتف دارد که: فروش تلفنی ورودی و فروش تلفنی خروجی نام دارند. در فروش تلفنی ورودی، مخاطبان با شرکت شما تماس میگیرند و محصول و خدمات را خریداری میکنند. اما در فروش تلفنی خروجی، نمایندگان فروش شما با مشتریان احتمالی تماس گرفته و محصول خدمات شما را به آنها میفروشند.
اگر کسبوکار شما مهارت لازم را در صحبت کردن با مشتریان در مورد محصول و خدمات دارد، اما نحوه برقراری ارتباط موثر با مشتریان را نمیداند، شما به کمک نیروی متخصص بازاریابی تلفنی نیاز دارید. اما اگر سازمان شما مهارت لازم برای جذب مشتریان بالقوه را دارد و در این زمینه فعالیت عالی دارید، اما تبدیل آنها به مشتریان فعلی برایتان دشوار است؛ در زمینه فروش تلفنی نیاز به نیروی متخصص دارید.
شما میتوانید هر دو خدمات بازاریابی تلفنی و فروش تلفنی را در کسبوکار خود ترکیب کنید. شما برای کارهای استراتژیک خود میتوانید از این تیم نهایت استفاده را ببرید. در چنین تیمی، یک گروه سرنخهای بالقوه را جمعآوری میکند و گروه دیگر سرنخهای بدست آمده را به فروش تبدیل میکند. به این صورت که نمایندگان بازاریابی تلفنی قرارهای ملاقات را هماهنگ میکنند و نمایندگان فروش در این قرارهای مشخص شده معاملات را به سرانجام میرسانند.
زمانی که تیم بازاریابی تلفنی و تیم فروش تلفنی با هم تلفیق میشوند، با هم استراتژی فروش و مارکتینگ میچینند. هماهنگیها را انجام میدهند و رویکردی مناسب را تنظیم میکنند در نتیجه نتایج چشمگیری حاصل میشود. بزرگترین مزیت یکی شدن این دو مجموعه در یک کسبوکار این است که به صورت هماهنگ یک تیم جریان ثابتی از سرنخها را بدست میآورد و تیم دیگر آنها را تبدیل میکند. این باعث بالا رفتن کیفیت ارتباط و تعامل با مشتریان میشود. همچنین مطمئن هستید که هر دو تیم به دنبال یک هدف واحد و مشترک با برنامهریزی یکسان برای رسیدن به مشتری و فروش هستند.
همه کسبوکارها این پتانسیل را ندارند که نیروی متخصص در هر دو زمینه بازاریابی تلفنی و فروش تلفنی استخدام کنند. در این شرایط میتوانید از شرکتهایی که این خدمات را ارئه میدهند کمک بگیرید. برای این کار همین حالا با تیم متخصص مرکز تماس همکال تماس بگیرید تا شما را در این زمینه راهنمایی کنند، همچنین میتوانید برای این بازایابی تلفنی یا فروش تلفنی یا تشکیل تیم فروش از نیروهای متخصص در همکال برای بهتر شدن کمپینهای فروش خود استفاده کنید.