تهران، خیابان انقلاب، بین چهارراه ولی عصر و فلسطین، نبش خیابان مظفر جنوبی، پلاک ۱۰۷۰ ، واحد ۵

مرکز تماس همکال

مرکز تماس همکال

چگونه تفاوت بازاریابی و تبلیغات را تشخیص دهیم؟

چگونه تفاوت بازاریابی و تبلیغات را تشخیص دهیم؟

همانطور که می‌دانیم فروش و تبلیغات، هر دو از زیر مجموعه های بازاریابی است. بیشتر اوقات تبلیغات را با بازاریابی یکسان در نظر می‌گیرند و این اصلا درست نیست. در این مقاله تفاوت بازاریابی و تبلیغات را مورد بحث قرار خواهیم داد. اما در ابتدا هر کدام از کلید واژه های تبلیغات و بازاریابی را تحلیل می کنیم.

تبلیغات چیست؟

تبلیغات بخش مهمی از بازاریابی و گرانترین بخش است. تبلیغات یک فعالیت مونولوگ است که با هدف ترغیب افراد بیشتر به سمت محصول یا خدمات انجام می شود. این تکنیکی است که از طریق آن یک پیام می تواند در یک بازه زمانی کوتاه به تعداد زیادی از افراد برسد. در این فرآیند، پیام های شفاهی یا بصری برای عموم مردم پخش می شود. هدف متقاعد کردن مخاطب برای خرید بیشتر است، یعنی افزایش فروش محصول. تبلیغات باعث ایجاد آگاهی در بین مردم در مورد محصولات مختلف می شود. به این معنا که مردم به راحتی می توانند تشخیص دهند که چه چیزی بخورند، بپوشند، استفاده کنند و غیره. بنابراین تفاوت هایی بین بازاریابی و تبلیغات وجود دارد که این دو را از هم متمایز می‌کند.

تبلیغات معمولاً یک عنصر پولی بازاریابی است و می تواند اشکال مختلفی داشته باشد. برخی از انواع تبلیغات عبارتند از:

  1. چاپ آگهی در روزنامه ها و مجلات.
  2. چاپ آگهی هایی که شبیه مقاله هستند اما در واقع تبلیغات پولی هستند که توسط تبلیغ کننده نوشته شده است.
  3. تبلیغات دیجیتال آنلاین، که در وب سایت هایی مانند سایت های محصولات مرتبط، سایت های خبری یا سایت های رسانه های اجتماعی ظاهر می شوند.
  4. تبلیغات در فضای باز روی بیلبوردها
  5. تبلیغات حمل‌ونقلی که در اتوبوس‌ها، قطارها، واگن‌های برقی، تاکسی‌ها و دیگر انواع وسایل حمل‌ونقل و همچنین در یا داخل مکان‌هایی که مردم منتظر حمل‌ونقل هستند، مانند نیمکت‌ها و محوطه‌های ایستگاه اتوبوس، ظاهر می‌شوند.
  6. پخش تبلیغات در تلویزیون و رادیو
تبلیغات چیست؟
تبلیغات چیست؟
  • تعریف تبلیغات

تبلیغات عبارت است از هر نوع نمایش پولی و غیرشخصی و تبلیغ ایده ها و محصولات توسط یک حامی شناخته شده. هدف از تبلیغات، گسترش این ایده و آگاهی در مورد محصول در بین مخاطبان هدف است.

مطالعه کنید:  اهمیت بازاریابی در موفقیت کسب و کارها

بازاریابی چیست؟

بازاریابی فرآیندی است که تمایل دارد تصویری از شرکت در ذهن و رفتار مصرف کننده ایجاد کند به طوری که هرگاه به فکر خرید محصولی افتاد، اولین فکری که به ذهن او خطور می کند برند شما باشد. محور بازاریابی، معامله ای است که هدف آن برآوردن نیازها یا خواسته های انسان است. فرآیند بازاریابی مدت ها قبل از انجام فرآیند تولید محصول، یعنی با تحقیقات بازار، آغاز می شود. تصمیماتی مانند نوع محصول تولیدی، بازار، قیمت و بسته بندی آن را پوشش می‌دهد.

همچنین بازاریابی به پایان فروش ختم نمی شود، بلکه در ایجاد احساس رضایت در مشتری موثر است. با این فرآیند، شرکت تلاش می کند محصولات را با خواسته های مصرف کنندگان مطابقت دهد.

  • تعریف بازاریابی

بازاریابی به این معناست که چگونه ارزش محصول یا خدمات خود را به طور موثر توضیح  دهیم تا بر مشتریان تأثیر بگذارد به گونه ای که در نهایت آن را بخرند. این کار  یک تمرین تبلیغاتی برای آوردن محصول مناسب در مکان و زمان مناسب برای افراد مناسب با قیمت مناسب است.

  • کارکردهای بازاریابی

بازاریابی  فرایند حیاتی کسب و کار است که فقط تبلیغ محصول نیست، بلکه به این معناست:

  1. درک شرایط بازار
  2. شناسایی نیازهای مشتری
  3. طراحی محصول بر اساس نیاز
  4. انتخاب بهترین رسانه  برای تبلیغ محصول
  5. تبلیغ آن از طریق کانال های مختلف
  6. تعیین قیمت
  7. شناسایی کانال های توزیع محصول یا خدمات
  8. ایجاد روابط عمومی قوی
  9. ارائه خدمات پس از فروش برای رفع نیازهای مشتری

برنامه‌های بازاریابی خوب استفاده از اکثریت اجزا حتی تبلیغات را شامل می‌شوند. شانس رشد کسب‌وکارها در استفاده از انواع و اقسام روش‌های بازاریابی افزایش پیدا می‌کند. در واقع این کار باعث می‌شود مخاطبان هدف، کسب‌وکار را ببینند و خرید از آن را در مقایسه با سایر برندها در اولویت قرار دهند.

برای بیان تفاوت های بین بازاریابی (مارکتینگ) و تبلیغات می‌توانیم از تئوری‌ زیر مجموعه‌های ریاضی استفاده کنیم. بر این اساس تبلیغات یکی از زیرمجموعه‌های مارکتینگ است، اما مارکتینگ زیرمجموعه ای از تبلیغات نیست.

مطالعه کنید:  ویزیتور تلفنی کیست؟

تفاوت بازاریابی و تبلیغات

تفاوت های بازاریابی و تبلیغات

  1. بازاریابی تماماً در مورد برآوردن نیازها و خواسته‌های محقق نشده مشتریان است. بازاریابی تلاش می‌کند از طریق نظریه‌های خود، به کالا ارزش بیشتری دهد و رضایت مشتری را فراهم کند. تبلیغات یک شکل  سازمان یافته و مرکب از ارتباطات غیر شخصی ایده ها، محصولات و خدمات توسط یک حامی شناخته شده است.
  2. بازاریابی یک رشته است، در حالی که تبلیغات شاخه ای از بازاریابی است. بازاریابی فرآیندی با یک پیشنهاد فروش خاص و محتوای قوی است که تجارت شما را توصیف می کند. در مقابل، تبلیغات کانال های مختلف مانند تلویزیون، روزنامه، بیلبوردها، رادیو، تبلیغات آنلاین و رسانه های اجتماعی را پوشش می‌دهد.
  3. هدف بازاریابی ایجاد آگاهی در مورد شرکت، محدوده محصولات، خدمات، انواع و فروشگاه های آن است. اما هدف تبلیغات دریافت پاسخ سریع مشتری است. این پاسخ می تواند بازدید از فروشگاه، کلیک ها و غیره باشد. در نهایت منجر به افزایش فروش شرکت خواهد شد.
  4. بازاریابی برای بلندمدت است و شامل نشان دادن ارزش شرکت و محصولات به مشتری است. با این حال، تبلیغات برای کوتاه مدت است، یعنی هر تبلیغی که یک شرکت در رسانه های مختلف اجرا می کند فقط برای یک دوره محدود است. علاوه بر این، تبلیغات با هدف خاصی انجام می شود.
  5. بازاریابی بر ایجاد بازار برای محصول و ایجاد شهرت تمرکز دارد. در حالی که تبلیغات بر جلب توجه عمومی متمرکز است. همچنین بازاریابی باعث ایجاد آگاهی در بین مردم می شود و تبلیغات، تولید و فروش محصولات شرکت را تضمین می‌کند.

سخن پایانی

ما در مرکز تماس همکال سعی کردیم در این مقاله به تفاوت بازاریابی و تبلیغات بپردازیم. پیشنهاد ما به کسب‌وکارها برای جذب مشتریان جدید استفاده از اینفومرشیال و تست بازاریابی تلفنی است. اما حتما قبل از هر افدامی در مورد چگونگی انجام اینفومرشیال و هزینه‌های آن تحقیق کنید. 

مطالب مرتبط