تهران، خیابان انقلاب، بین چهارراه ولی عصر و فلسطین، نبش خیابان مظفر جنوبی، پلاک ۱۰۷۰ ، واحد ۵

مرکز تماس همکال

مرکز تماس همکال

روابط عمومی (PR) در مقابل تبلیغات

تفاوت روابط عمومی و تبلیغات چیست؟

بسیاری از مشاغل معتقدند تبلیغات و روابط عمومی (public relations) نقش یکسانی را برای تجارت خود ایفا می‌کنند و در صورت انجام تبلیغات نیازی به روابط عمومی ندارند و بالعکس. با این حال، تفاوت هایی بین روابط عمومی و تبلیغات وجود دارد که هر کدام تاثیر مجزایی بر کسب‌وکار شما خواهند گذاشت. درک آن‌ها برای کمک به شما در رسیدن به بازار هدف و دستیابی به اهداف تجاری مهم است. برای تکمیل مقصد تبلیغات هم ممکن است به خدمت تله شاپینگ نیاز داشته باشید. در ادامه همه این موارد را شرح می‌دهیم.

منظور از تبلیغات و روابط عمومی چیست؟

تبلیغات به ایجاد اطلاعیه‌های پولی گفته می‌‌شود که از طریق انواع مختلف رسانه‌ها از جمله آنلاین، چاپی، تلویزیونی، رادیویی و … تبلیغ می‌شود. روابط عمومی (PR)، از سوی دیگر، یک فرایند ارتباطی استراتژیک است که روابط متقابل سودمند بین سازمان‌ها و مردم ایجاد می‌کند.

روابط عمومی برای ایجاد ارتباط با مخاطبان و تبلیغ پیام‌های کلیدی شما بسیار عالی است. به احتمال زیاد مصرف کنندگان به چیزی که در مقاله نوشته شده است بیشتر اعتقاد داشته و به آن توجه می‌کنند تا تبلیغاتی که برای آن هزینه شده است.

وجه اشتراک روابط عمومی و تبلیغات

هر دو به برندینگ و شکل گیری ارتباط دو سویه با مخاطبان هدف کمک می‌کنند.

و از این نظر مشابه هستند که هر دو می‌خواهند پیامی را به مخاطبان مورد نظر مشتریان خود منتقل کنند. اما آن‌ها این پیام را متفاوت و در رسانه‌های مختلف منتقل می‌کنند.

PR (روابط عمومی) چیست و آیا وجه اشتراکی با تبلیغات دارد؟
PR چیست و آیا وجه اشتراکی با تبلیغات دارد؟

 

در اینجا به هشت تفاوت اصلی بین تبلیغات و روابط عمومی اشاره شده است.

تفاوت‌های اصلی بین تبلیغات و روابط عمومی

1) رایگان در مقابل غیررایگان

شما برای تبلیغاتی که در رسانه‌ها قرار می‌گیرد، باید هزینه کنید.

 آژانس روابط عمومی شما استراتژی‌هایی را برای شما ایجاد می‌کند تا در رسانه‌ها تبلیغات بیشتری کسب کنید. متخصصان روابط عمومی طیف وسیعی از تاکتیک‌ها را برای جلب توجه رسانه‌ها برای نام تجاری خود توسعه می‌دهند که در افزایش آگاهی مخاطبان هدف شما از نام تجاری بسیار موثر است.

مطالعه کنید:  استفاده از بازاریابی تلفنی برای تحقیقات بازار

2) هدف و مقصود

تبلیغات برای یک بازار هدف خاص به منظور ایجاد فروش انجام می‌شود. آن‌ها معمولاً بیشتر بر تبلیغ یک محصول یا خدمات تمرکز می‌کنند تا بر ایجاد شهرت.

روابط عمومی به ایجاد آگاهی و شهرت برند کمک می‌کند. اهداف و مقاصد پشت یک کمپین روابط عمومی موفق حول این واقعیت است که مصرف کنندگان بیشتر به آن‌ها اعتماد می‌کنند و به احتمال زیاد با شرکتی که می‌شناسند و تحسین می‌کنند تجارت می‌نمایند.

3) کنترل پیام

شما بر محتوای تبلیغات خود از جمله مکان و زمان نمایش آن در رسانه‌ها کنترل دارید.

در PR شما بر پوشش محتوای خود در رسانه‌ها، کنترل کمتری دارید و رسانه‌ها تصمیم می‌گیرند که اطلاعات شما در اخبار چگونه ارائه شود و آیا حتی پوشش داده شود یا خیر. با این حال، آژانس روابط عمومی شما باید آموزش رسانه‌ای را به شما ارائه دهد تا بدانید چگونه می‌توانید مصاحبه خود را کنترل کنید و از فرصت‌های رسانه‌ای که برای شما ایجاد می‌کنند حداکثر استفاده را ببرید.

4) مدت زمان پوشش

شما می‌توانید تا جایی که بودجه شما اجازه می‌دهد برای تبلیغاتی که در رسانه‌ها نمایش داده می‌شود هزینه کنید.

مزیت PR این است که می‌توانید ایده داستان را برای تعدادی از روزنامه نگاران که سناریو شما را به روش‌های مختلف منتشر می‌کنند، ارسال کنید. این به مخاطبان هدف شما اجازه می‌دهد اطلاعات را در بسیاری از رسانه‌ها متفاوت ببینند، که ممکن است در تقویت پیام موثرتر باشد.

8 تفاوت اصلی بین تبلیغات و PR (روابط عمومی)
8 تفاوت اصلی بین تبلیغات و PR (روابط عمومی)

5) اعتبار/باورپذیری

تبلیغات اعتبار کمتری نسبت به پوشش حاصل از روابط عمومی دارند. وقتی مخاطبان شما آگهی می‌بینند، می‌دانند که توسط شرکتی خریداری شده است که سعی می‌کند چیزی به آن‌ها بفروشد.

روابط عمومی اطلاعات و داستان‌های ارزشمندی را در اختیار روزنامه نگار قرار می‌دهد تا در صورت تمایل بتوانند مقاله‌ای در مورد محصول یا کسب و کار شما بنویسند. مقاله‌ای که توسط یک روزنامه نگار نوشته می‌شود بی طرفانه ارائه می‌شود و حاوی تایید شخص ثالث روزنامه نگار است.

این بدان معناست که مخاطبان هدف شما ممکن است مقاله را با اعتبار بیشتری نسبت به تبلیغات مشاهده کنند، زیرا به طور آشکار چیزی به آن‌ها نمی‌فروشد. روابط عمومی می‌تواند یک ابزار بسیار قدرتمند باشد زیرا می‌تواند به شکل گیری افکار عمومی کمک کند.

6) رسانه‌های هدف

شرکت شما می‌تواند هزینه‌ای برای تبلیغاتی که مستقیماً در رسانه‌های مخاطبان مورد علاقه شما قرار می‌گیرد، اعم از مجلات زنانه، تلویزیون یا رادیو زمان رانندگی، بپردازد.

مطالعه کنید:  فروش محصولات با تلفن امکان پذیر است؟

متخصصان PR می‌توانند پیام شما را در کانال‌های مختلف به مخاطبان هدف انتقال دهند. کلید دستیابی به مخاطبان هدف این است که پیام خود را در کانالی قرار دهید که مخاطبان مورد نظر شما احتمالاً از آن استفاده می‌کنند. مثلاً؛ این کانال می‌تواند:

  • مقاله‌ای در خبرنامه شرکت
  • نامه‌ای به ساکنان محلی
  • ایمیل به افراد خاص
  • پست وبلاگ
  • توییت
  • مقاله روزنامه نگار
  • و موارد دیگر باشد.

این بدان معناست که PR ممکن است موثرتر از تبلیغات باشد زیرا می‌تواند به کسب و کار شما در رسیدن به مخاطبان هدف خود در رسانه‌های مختلف کمک کند.

7) مخاطبان هدف

در حالی که شرکت‌ها و سازمان‌ها در حال ایجاد تبلیغاتی هستند که عمدتاً مشتریان بالقوه را مورد هدف قرار می‌دهند،

متخصصان روابط عمومی امیدوارند شبکه گسترده تری داشته باشند. اجتماعاتی که از طریق روابط عمومی هدف قرار می‌گیرند می‌توانند داخلی یا خارجی باشند. آن‌ها می‌توانند شامل کارکنان، سرمایه گذاران، مشتریان، رسانه‌ها‌، قانونگذاران و ختی اینفلوئنسرها و بسیاری دیگر باشند.

قبل از انجام تله شاپینگ، روابط عمومی بهتر است یا تبلیغات؟
روابط عمومی بهتر است یا تبلیغات؟

8) استراتژی

در تبلیغات، یک هدف کوتاه مدت مدنظر است. کپی آگهی برای فصول خاص خرید، پیشبرد محصول جدید یا تبلیغ معاملات ویژه، همگی برای افزایش فروش است.

متخصصان PR همیشه اهداف بزرگ دارند و اطلاعات معنی داری در مورد برند خود ارائه می‌دهند تا یک پایگاه پایدار و اختصاصی از «طرفداران برند» شامل مصرف کنندگان و سایر ذینفعان ایجاد کنند.

روابط عمومی بهتر است یا تبلیغات؟

به عنوان صاحب یک کسب و کار، باید:

  • تفاوت بین تبلیغات و PR را در نظر بگیرید تا مشخص شود کدام روش برای پیام شما مناسب است.
  • البته رویکردی که انتخاب می‌کنید به نوع پیامی که می‌خواهید ارسال کنید نیز بستگی دارد.

قوی‌ترین روش ارتباط، زمانی است که از تبلیغات و PR به عنوان بخشی از یک کمپین ارتباطی استراتژیک استفاده شود.

مرکز تماس همکال، همراه شما در  مسیر تله شاپینگ

اگر شما هم کسب‌وکاری هستید که برای فروش محصولات خود از تلویزیون و رادیو برای تبلیغات استفاده می‌کنید، نیاز به استفاده از خدمت تله شاپینگ خواهید داشت. شما در نتیجه تبلیغات خود روزانه حجم زیادی درخواست از سمت مشتریان دریافت می‌کنید. برای اینکه بتوانید بدون فوت وقت با مشتریان تماس بگیرید نیاز به کمک مرکز تماس دارید. شما می‌توانید برای دریافت خدمت تله شاپینگ مرکز تماس همکال، با ما در تماس باشید.

مطالب مرتبط