تهران، خیابان انقلاب، بین چهارراه ولی عصر و فلسطین، نبش خیابان مظفر جنوبی، پلاک ۱۰۷۰ ، واحد ۵

مرکز تماس همکال

مرکز تماس همکال

تبلیغ با کامنت مارکتینگ

کامنت مارکتینگ انسانی در برابر کامنت مارکتینگ رباتی

به طور کلی، هر محیطی که محل اجتماع انسان‌ها باشد، محل مستعدی برای تبلیغ است. شبکه‌های اجتماعی نیز از این امر مستثنی نیستند. توسعه استفاده از اینترنت و افزایش حضور انسان‌ها در شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها، باعث شده که این پلتفرم‌ها، به بستر مناسبی برای تبلیغ محصولات، خدمات و … تبدیل شوند. بنابراین جهت آشنایی بیشتر با انواع تبلیغات مانند کامنت مارکتینگ انسانی و رباتی، میزان اهمیت و فواید آن و همچنین بهترین شیوه جهت این امر تبلیغات آشنا خواهیم کرد.

انواع تبلیغ در شبکه‌های اجتماعی

تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها انواع مختلفی دارد، تبلیغ مستقیم و تبلیغ غیر مستقیم!

تبلیغ مستقیم / مزایا و معایب

امروزه تبلیغات مستقیم و یکسویه در صفحات و کانال‌ها، بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. این شیوه تبلیغ در ابتدا بسیار کارآمد بوده و هم‌ اکنون نیز کارایی دارد؛اما:

  • به مرور عموم مردم به این تبلیغات «عادت» می‌کنند و چندان به آن توجهی نمی‌کنند؛
  • ضمن اینکه این شیوه تبلیغ چندان اعتمادآفرین هم نیست.

روش‌های کلی جذب مشتری

  1. بازاریابی حضوری: برای جذب مشتری و تبدیل مشتریان بالقوه به مشتریان بالفعل روش‌های گوناگونی وجود دارد. یکی از سنتی‌ترین روش‌ها، روش بازاریابی به صورت حضوری است. در این روش نیروی بازاریاب با در دست داشتن محصولات یک شرکت، ضمن مراجعه به سازمان‌ها، شرکت‌ها و مغازه‌های مورد نظر، محصولات را به آن‌ها معرفی می‌کند.
  2. بازاریابی تلفنی: نوع دیگری از بازاریابی هم وجود دارد که به بازاریابی تلفنی مرسوم است. در این روش بازاریاب به جای مراجعه و فروش حضوری، با کمک تلفن با مشتریان بالقوه کسب‌وکارها تماس می‌گیرد. در انتخاب نوع بازاریابی باید به مزایا و معایب بازاریابی حضوری و تلفنی توجه کرد. مهم‌ترین مزیت بازاریابی تلفنی سهولت در برقراری ارتباط با مشتریان و صرفه‌جویی در زمان و مهم‌ترین عیب آن نیز، نبود ارتباط چشمی و احساسی و عدم قابلیت بیان حس و اصل مطلب است.
  3. کامنت بازاریابی: این شیوه در مقایسه با دو روش قبلی، روش نوینی محسوب می‌شود که کمتر مورد استفاده قرار گرفته است. اما با توجه به پیشرفت و فراگیری روز به روز شبکه‌های اجتماعی، توجه و استفاده از از آن حائز اهمیت است. 
مطالعه کنید:  آشنایی با مفهوم اینفومرشیال یا تبلیغات تلویزیونی و مزایای آن

 

بازاریابی دیدگاه انسانی یا بازاریابی دیدگاه رباتی؟ مسأله این است!
کامنت مارکتینگ انسانی یا کامنت مارکتینگ رباتی؟ مسأله این است!

ایده « کامنت مارکتینگ» از کجا شکل گرفت؟

در سال‌های اخیر که تاثیر تبلیغات چهره به چهره بیشتر شناخته شده است، این ایده به ذهن شرکت‌های تبلیغی رسیده است که می‌توان این تبلیغ را در شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها نیز، اجرا کرد. به دنبال این ایده، پدیده‌ای به نام کامنت مارکتینگ توسعه یافت.

منظور از کامنت مارکتینگ چیست؟

کامنت مارکتینگ یا بازاریابی دیدگاه به صورت ساده، به معنی تبلیغ «مستقیم» یا «غیرمستقیم و هوشمندانه» در محیط‌هایی است که افراد، امکان گفتگوی دوطرفه (و نه یکسویه) را دارند؛ نظیر فروم‌ها، گروه‌ها و بخش کامنت پست‌ها در شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها.

انواع بازاریابی دیدگاه

کامنت مارکتینگ به دو صورت قابل اجراست: انسانی و رباتی؛

  • تبلیغات در کامنت مارکتینگ انسانی، توسط انسان انجام می‌شود،
  • اما در کامنت مارکتینگ رباتی، تبلیغات به وسیله تعدادی ربات (که توسط برنامه‌نویس‌ها توسعه پیدا کرده است) صورت می‌گیرد.

مزایا و معایب کامنت مارکتینگ انسانی و رباتی

هر کدام از این دو نوع دارای مزایا و معایبی است. برای مثال:

  • سرعت تبلیغ توسط بازاریابی دیدگاه رباتی بالاتر است و معمولا نیازمند هزینه کمتری است.
  • اما بازاریابی دیدگاه رباتی اثرگذاری پایین‌تری نسبت به بازاریابی دیدگاه انسانی دارد.
    به خاطر آنکه امکان گفتگو و اقناع مشتری‌ها توسط ربات‌ها وجود ندارد و تبلیغات به صورت یکسان (و نه سفارشی‌سازی‌شده) در محیط‌هایی از پیش تعیین شده است که اغلب، مخاطبان محصولات و خدمات در آن‌ها حضور ندارند.

مرکز تماس همکال (که یکی از معدود مجموعه‌های ارائه‌دهنده خدمت بازاریابی دیدگاه انسانی است) این دو نوع کامنت بازاریابی را در جدول زیر، مقایسه کرده است:

مطالعه کنید:  شاخص کلیدی عملکرد چیست؟

 

  نوع کامنت مارکتینگ
  انسانی رباتی
تاثیرگذاری و نفوذ روی مخاطب بالا (به دلیل اختصاصی بودن تبلیغ برای هر پست) پایین (به دلیل یکسان بودن محتوای تبلیغ برای همه پست‏ها)
قابلیت انتخاب صفحه/گروه مرتبط برای تبلیغ دارد ندارد
تعداد کاراکتر وارد شده نامحدود محدود
پلتفرم‌های تبلیغی تمامی پلتفرم‎های ممکن پلتفرم‌های محدود
قابلیت mention دارد ندارد
شناسایی به عنوان اسپم خیر بله
ایجاد تاپیک در فروم‌ها دارد ندارد

کدام شیوه کامنت بازاریابی برای ما بهتر است؟

در پایان شایان بیان است که برای بازدهی بسیارسریع، معمولاً استفاده از سایر روش‌های تبلیغاتی نظیر ایجاد یک کمپین و تبلیغ در شبکه‌های اجتماعی نظیر تبلیغ مستقیم در صفحات اینفلوئنسرها و کمک گرفتن از بازاریابی دیدگاه رباتی، مناسب‌تر است.

اما بازاریابی دیدگاه انسانی برای شرکت‌ها و سازمان‌هایی که به دنبال تقویت برند خود هستند تاثیرگذاری عمیق‌تر، پایدارتر و بالاتری دارد (البته برخی از شرکت‌ها و سازمان‌هایی که به دلایلی در یک برهه زمانی، دچار هجمه‌های سنگینی از سوی رقبا یا سازمان‌های دیگر می‌شوند، برای واکنش بهتر، ناچار به استفاده از خدمات بازاریابی دیدگاه انسانی هستند).

باید توجه کرد که اثر در تدوام نهفته است و انتخاب روش کامنت مارکتینگ انسانی در بلندمدت (معمولا حداقل 6 ماهه) به مراتب مفیدتر از کامنت مارکتینگ رباتی خواهد بود.

با ما مدت زمان تأثیرگذاری تبلیغات خود را کاهش دهید

کامنت بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی باید به گونه‌ای انجام شود که باعث افزایش مشتریان و معروف‌تر شدن برند و کسب‌وکار شما شود. کسب‌وکارها در کنار این روش می‌توانند از روش بازاریابی‌های تلفنی نیز استفاده کنند. برای اینکه بتوانید هر دو روش را برای جذب مشتریان تست کنید، می‌توانید از خدمات مرکز تماس همکال بهره‌مند شوید.

در پایان یادآور می‌شود مرکز تماس همکال با توجه به تجارب و شبکه گسترده‌ی نیروی انسانی خود، می‌تواند مدت زمان تاثیرگذاری را کاهش دهد. البته همکال مطابق با ارزش‌های کاری خود، از انتشار کامنت‌های غیر واقع، مبالغه‌آمیز و نامناسب خودداری می‌کند.

مطالب مرتبط