تهران، خیابان انقلاب، بین چهارراه ولی عصر و فلسطین، نبش خیابان مظفر جنوبی، پلاک ۱۰۷۰ ، واحد ۵

مرکز تماس همکال

مرکز تماس همکال

بازاریابی حضوری در برابر بازاریابی تلفنی

بازاریابی حضوری در برابر بازاریابی تلفنی

بازاریابی حضوری و بازاریابی تلفنی دو نمونه از موفقیت آمیزترین روش‌ها برای جذب مشتری و فروش بیشتر هستند که در قالب دو مدل B2B و B2C به کار می‌روند. تماس بازاریابی و بازاریابی حضوری از نظر رویکرد و نحوه اجرای کمپین بسیار متفاوت از یکدیگرند.

مروری بر مفهوم بازاریابی

بازاریابی به عنوان فرآیند برنامه‌ریزی و اجرای ایده، قیمت گذاری و توزیع ایده‌ها، کالاها، خدمات و رویدادها برای ایجاد و حفظ روابطی که اهداف فردی و سازمانی را برآورده می کنند‌، تعریف می‌شود.

در واقع بازاریابی، جامعه مصرف کننده را هدایت می‌کند.

بازاریابی حضوری (چهره به چهره)

جذب مشتری حضوری یا چهره به چهره یک سیستم بازاریابی قدیمی است که افراد به صورت رو در رو با یکدیگر ملاقات می‌کنند تا در مورد چیزی مانند یک محصول یا یک سرویس ارائه شده توسط یک کسب و کار، با یکدیگر بحث کنند.

  • بازاریابی حضوری ارتباط مستقیمی است که برای تولید، فروش، عرضه خدمات، بازدید از یک مکان تجاری برای خرید محصول خاص و ارائه درخواست اطلاعات، طراحی شده است.
  • این نوع بازاریابی با مصرف کنندگان در تعامل مستقیم بوده و به طور کلی مصرف کننده را به پاسخ مستقیم دعوت می‌کند.
  • این روش، در واقع بر مصرف کنندگان منفرد متمرکز می‌شود تا فوراً پاسخی دریافت کرده و روابط پایدار یا پایدار با مشتری را شکل دهند.
مزایا و معایب بازاریابی حضوری
مزایا و معایب بازاریابی حضوری

مزایا و معایب بازاریابی حضوری

مزایا

درست است که جذب مشتری یا بازاریابی حضوری، روشی قدیمی است اما هنوز هم می‌تواند کارساز باشد:

  • این امر به دلیل جنبه روانشناختی آن است، چرا که شما می‌‌‌دانید با فردی در روبروی شما ایستاده است چگونه صحبت کنید.
  •  به ایجاد مشتریان بالقوه (منجر) می‌شود که احساس می‌کنند گوشی فعال برای شنیده شدن دارند.
  • در این روش یه مشتریان، فرصتی داده می‌شود تا سوالات خود را مطرح کرده و با شخصی که با او صحبت می‌کنند آشنا شوند.
  • بازاریابی حضوری الزاماً نباید درب منزل یا محیط اداری باشد، شما می‌توانید در مواردی مانند رویدادها، نمایشگاه‌های تجاری، تبلیغات یا قرعه کشی شرکت‌ها، حضور بهم رسانید.

معایب

  • مشاغل ممکن است از یکدیگر دور باشند بنابراین اگر شما قصد ملاقات با مدیران مشاغل را دارید‌، ممکن است هزینه‌های زیادی را متحمل شوید.
  • این هزینه‌ها با هزینه‌های سفر، هزینه‌های مکان، کارکنان، دکه‌ها، هزینه خوراک و … و موارد دیگر می‌تواند بسیار گران باشد.
  • در بازاریابی حضوری، پاسخ‌های منفی بسیار اثر‌گذارتر و بازاریابی روحی برای این نوع بازاریابی بسیار دشوارتر است.
مطالعه کنید:  کانال های فروش به مشتریان کدامند؟

بازاریابی تلفنی (بازاریابی از راه دور)

بسیاری از مردم فکر می‌کنند که بازاریابی تلفنی شامل تماس با شرکت‌هایی است که سعی در فروش مستقیم کالا یا خدمات به شرکت‌های دیگر از طریق تلفن را دارند؛

اما…

  • این درست نیست؛ بازاریابی تلفنی شامل موارد بیشتری مانند جذب مشتری، تنظیم قرارها، مدیریت ارتباط با مشتری و بازاریابی رویدادها می‌شود.
  • بازاریابی تلفنی سرویسی است که از طریق تلفن، باعث ایجاد علاقه، ایجاد فرصت، فراهم کردن اطلاعات، بازخورد مشتری و شکل‌دهی و تنظیم قرار ملاقات می‌شود.
  • بازاریابی تلفنی سرنخ ایجاد می‌کند، به افراد اجازه می‌دهد تا در مورد آنچه شما به آن‌ها پیشنهاد می‌دهید اطلاعات کسب کنند و فرصتی مشترک برای مشتری و کسب و کار برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد یکدیگر فراهم می‌کند.
  • بازاریابی تلفنی، گاهی در ترکیب با سایر استراتژی‌های بازاریابی و گاهی به تنهایی فعالیت می‎‌کند.
    نمونه‌ای از این موارد تنظیم قرار ملاقات است که بازاریابی تلفنی را با پیگیری بازاریابی حضوری ترکیب می‌کند.

ایده بازاریابی تلفنی از کجا شکل گرفت؟

کمبود منابع مالی که بازاریابی حضوری برای هزینه رفت‌وآمد بازاریابان متحمل می‌شدند و زمان گیر بودن این نوع بازاریابی، باعث شد محصولاتی که تکیه بر اعتبار برند خود ندارند و فروش آن‌‎هاها نیازمند مذاکره است و از حالت ثبت سفارش بیرون است، به صورت مشخص از تماس بازاریابی برای صرفه‌جویی در هزینه و زمان اقدام به استفاده از تلفن برای برابر کردن عرضه و تقاضا نمایند.

مزایا و معایب بازاریابی تلفنی در مقایسه با بازریابی حضوری
مزایا و معایب بازاریابی تلفنی

مزایا و معایب بازاریابی تلفنی

مزایا

  • با بازاریابی تلفنی؛ زمان و هزینه سفر حذف یا نصف می‌گردد.
  • باعث صرفه‌جویی زیادی در وقت و جذب مشتری بالقوه بیشتری برای شرکت مربوطه می‌شود.
  • پیگیری بسیار مطلوب‌تر و راس زمان مقرر انجام می‌گیرد.
  • شرکت‌ها می‌توانند تا هر شعاعی که می‌خواهند تماس بازاریابی برقرار کنند، از مشاغل محلی گرفته تا مشاغل آن طرف کشور، بدون هزینه و زمان سفر.
  • می‌تواند با هزینه‌های کمتر، نرخ بازده سرمایه‌گذاری را افزایش دهد.
  • برتری مکانی دارد؛ یعنی شما در دفتر خود با مشتری که او هم در مکان خود استقرار دارد، می‌توانید اقدام به برقراری ارتباط موثر کنید.
  • تعداد ارائه در بازاریابی تلفنی هدفمندتر و موثرتر از بازاریابی حضوری است.
  • با این تماس بازاریابی، واکنش مطلوب‌تری می‌توان به پاسخ‌های منفی داد.

معایب

  • ایجاد تنفر و نارضایتی در صورت استفاده در زمان و شرایط نامناسب مثلاً شب هنگام
  • احتمال عدم انتخاب دقیق لیست مشتریان هدف.
  • لطمه وارد ساختن به اعتبار برند در صورت عدم انتخاب درست بازاریابان تلفنی یا هدفمند نبودن این بازاریابی
  • وقت‌گیر بودن و هزینه زا بودن انتخاب و آموزش تیم بازاریابی تلفنی.
  • نبود ارتباط چشمی احساسی و عدم قابلیت بیان حس و اصل مطلب.

بازاریابی تلفنی برای شما چه کاری انجام می‌دهد؟

  • افزایش تعداد مشتریان و حفظ یک ارتباط ثابت و مثمر ثمر با مشتریان موجود
  • سهولت ارتباط از طریق تلفن
  • شناسایی سرنخ‌های عالی و ایجاد منبع اطلاعات ثبت شده در نرم افزار CRM برای تیم بازاریابی تلفنی شما
  • ارائه برند، محصول یا خدمات شما به مشتریان بالقوه، به صورتی حرفه‌ای
  • مشخص نمودن روند خرید مشتریان کنونی و یا پتانسیل کسب و کار جدید
  • فراهم شدن، موقعیت‌های تحقیق بازار و فرصت‌های خدماتی به واسطه تماس‌های ورودی که بعداً می‌تواند به تولید سرنخ یا فروش بیشتر منجر گردد.
  • مدیریت مطلوب پاسخ‌‌ها، دعوت و پیگیری رویدادها
  • هماهنگ کردن جلسات کاری قوی
  • کمک به داشتن جلسات موثر با مشتریانی که دقیقا به دنبال آنچه که شما ارائه می‌دهید، هستند.
  • افزایش رضایت مشتری و فراتر رفتن از نیازهای مشتری
مطالعه کنید:  بهترین ساعت در روز برای برقراری تماس فروش

بازاریابی تلفنی خود را ارتقاء بخشید…

بنا به ارجح بودن مزایا، بازاریابی تلفنی می‌تواند در حمایت و ارتقاء تجارت و کسب و کار شما بسیار موثر باشد.

اما بازاریابی تلفنی کار ساده‌ای نیست؛ چون:

  • برای به‌دست آوردن نتایج خوب با این استراتژی، استفاده از تکنیک‌ها و روش‌های برنامه‌ریزی شده بسیار مهم است.
  • چنین تعهدی به مهارت‌های ارتباطی عالی از طرف ارائه دهنده و توانایی خوب در جمع‌بندی و ارائه خدمات نیاز دارد.
  • زمان‌بر است و برای کسب و کارهای نوپا متقاعد کردن شرکت‌ها و مشتریان به خرید محصولات، طاقت‌فرساست.
  • باید در بلند مدت و بصورت مداوم و مکرر تمرین گردد تا خروجی‌های مناسبی داشته باشد.
  • صبر و حوصله بسیار می‌طلبد، چون شنیدن پاسخ منفی زیاد از سوی مشتریان و یا حتی قطع کردن تماس، در این کار بدیهی است.

بنابراین:

استفاده از یک مرکز تماس در استراتژی کسب و کار شما می‌تواند یک انتخاب بسیار مثمر ثمر باشد. اگر این کار نه تنها به منظور برقراری تماس بازاریابی بلکه به منظور هدایت فروش تلفنی نیز باشد. به همین دلیل:

  • بسیاری از شرکت‌ها این کار را به شرکت‌های دیگر یا مراکز باتجربه در این زمینه واگذار می‌کنند.
  • البته باید اطمینان یابید که آن‌ها می‌توانند به طور حرفه‌ای، نماینده شرکت شما باشند تا برند شما را تقویت کنند.
  • بازاریابی تلفنی موثر به انتخاب بازاریاب‌ها و منشی‌های تلفنی مناسب، آموزش آن‌ها و ارائه مشوق‌های عملکردی بستگی دارد.
  • پس ما به شما توصیه می‌کنیم مرکز تماس همکال را انتخاب نمایید.

 

بازاریابی حضوری در مقابل بازاریابی تلفنی برای جذب مشتری
بازاریابی حضوری در مقابل بازاریابی تلفنی برای جذب مشتری

چرا همکال را انتخاب کنید؟

بازاریابی تلفنی می‌تواند متناسب با نیازها و بودجه شما ارائه و گزینه‌های مختلفی از خدمات پاسخگویی تلفنی تا بسته‌های کامل بازاریابی همراه با برنامه‌ریزی، پیاده‌سازی و … را آسان‌تر نماید.

کارشناسان واجد شرایط ما، باتجربه در صنعت و آموزش‌های مختلف و مستمر، در پروژه‌های تلفنی ما مشغول هستند.

ما برای کارشناسان، جلسات آموزشی اختصاصی، جهت افزایش توانایی آن‌ها برای پاسخگویی به مشتریان شما و خدمات به آن‌ها برگزار می‌نماییم.

ما به شما در بهینه‌سازی فروش خود و در جذب مشتری جدید با مدیریت پاسخ‌ها و ارائه خدمات سفارشی از طریق بازاریابی تلفنی، کمک می‌کنیم.

مطالب مرتبط