تهران، خیابان انقلاب، بین چهارراه ولی عصر و فلسطین، نبش خیابان مظفر جنوبی، پلاک ۱۰۷۰ ، واحد ۵

مرکز تماس همکال

مرکز تماس همکال

مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) چیست؟

مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) چیست؟

آیا می‌دانید وجود نرم افزار crm برای کسب‌وکارها چقدر اهمیت دارد؟ در دنیای پیشرفته امروز، انتظارات مشتریان به خرید محصولات یا خدمات ختم نمی‌شود. بلکه آن‌ها انتظار دارند تا با برندها در ارتباط باشند و با آن‌ها صحبت کنند تا نیازها و مشکلات خود را بیان کنند.

برای برقراری چنین ارتباطی بین مشتری و کسب‌وکار نیاز است تا یکسری اطلاعات به صورت همیشگی در دسترس باشد و به‌طور مداوم به‌روز شود.

جمع‌آوری این اطلاعات برای هر تجارتی اهمیتی زیادی دارد زیرا در نهایت منجر به افزایش سود خواهد شد. نگهداری و طبقه‌بندی این اطلاعات به صورت دستی کاری بسیار دشوار است. نرم افزار ارتباط با مشتری یا سی آر ام راه‌حلی است که تمامی کسب‌وکارها می‌توانند از آن استفاده کنند.

چنانچه قصد دارید بدانید CRM چیست و از اهمیت آن برای کسب‌وکارها آگاه شوید این مطلب را تا انتها دنبال کنید.

نرم افزار crm
نرم افزار crm

CRM چیست؟

CRM مخفف Customer Relationship Management به معنی مدیریت ارتباط با مشتری است. این نرم افزار مدیریت مشتریان، فناوری‌ای برای مدیریت روابط و تعاملات کسب‌وکار با مشتریان بالفعل و بالقوه در جهت ایجاد، توسعه، نگهداری و بهبود طولانی مدت روابط تجاری طراحی شده است.

سیستم ارتباط با مشتریان باعث می‌شود تا تجارت‌ها فرآیند ارتباطات خود را با مشتریان در جهت سودآوری بیشتر بهینه‌سازی کنند. به‌طور کلی می‌توان گفت میزان موفقیت کسب‌وکارها رابطه‌ای مستقیم با توان مدیریتی آن‌ها در روابط با مخاطبان خود دارد. به همین علت CRM می‌تواند با مدیریت روابط بین سازمان و مشتریان به افزایش فروش کمک کند.

نرم افزار مدیریت مشتری، به طور مستقیم برای بازاریابی و افزایش فروش نیست. بلکه این سیستم گسترده‌تر عمل می‌کند و یک دور نما از فعالیت‌های سازمان با مشتری ارائه می‌دهد. سی آر ام برای شناسایی سرنخ، انتخاب بازار هدف، حفظ مشتریان و ارائه خدمت به آنها به‌کار می‌رود، که در نهایت تمام این تلاش‌ها به افزایش فروش خواهد رسید.

برنامه CRM به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا رفتار و نیازهای مشتریان را به صورت منسجم جمع‌آوری کنند و از آنها برای بهبود محصولات و خدماتی که ارائه می‌دهند، استفاده کنند. این نرم‌افزار مدیریت مشتریان در برنامه‌ریزی، زمانبندی و کنترل فعالیت‌های قبل و بعد از کمپین‌های فروش بسیار اثرگذار است.

مطالعه کنید:  مدیریت ارتباط با مشتری چیست؟

سیستم CRM از چهار بخش اصلی تشکیل شده که شامل: شناسایی سرنخ، جذب سرنخ، حفظ مشتری و رشد مشتری است. دربین موارد گفته شده حفظ مشتری مهمترین و با ارزش‌ترین عامل برای هر کسب‌وکاری‌ست. زیرا هزینه کمتری برای تجارت داشته همچنین به افزایش اعتمادسازی برای جذب مشتریان بالقوه کمک خواهد کرد.

برنامه CRM در دو نوع خارجی و فارسی وجود دارد که برای کسب‌وکارهای ایرانی استفاده از CRM فارسی بسیار مناسب است.

اهمیت مدیریت ارتباط با مشتریان
اهمیت مدیریت ارتباط با مشتریان

نرم افزار سی آر ام چه کاری انجام می‌دهد؟

سیستم ارتباط با مشتریان به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا مشتریان جدید جذب کنند، رضایت آنها را جلب کنند و از سازمان پشتیبانی کنند. در کنار این کارها، اطلاعات مشتریان را به صورت سازماندهی شده جمع‌آوری کرده تا ارتباطی قوی‌تر بین مخاطبان و کسب‌وکار به‌وجود آید.

برنامه CRM فعالیت خود را با جمع‌آوری اطلاعاتی از مشتریان مانند شماره تلفن، ایمیل، شبکه‌های اجتماعی، وب‌سایت و هر اطلاعاتی که نیاز باشد شروع می‌کند. در برخی مواقع این سیستم ارتباط با مشتریان ممکن است به‌طور خودکار اطلاعات دیگری مانند جزییات آخرین اخبار مربوط به فعالیت سازمانی را شناسایی و ذخیره کند.

زمانی که تمام اطلاعات تعریف شده توسط این سیستم دریافت شد، آنها را در دسترس افرادی که از سی آر ام استفاده می‌کنند قرار می‌دهد. به این صورت نمایندگانی که با مشتریان در ارتباط هستند می‌توانند روند مکالمات را به نفع شرکت به اتمام برسانند.

برنامه crm برای چه بخش‌هایی از کسب‌وکار مناسب است؟

نرم افزار مدیریت مشتری در هر بخشی از کسب‌وکار کارآمد است. بخش‌های خدمات مشتریان، توسعه، استخدام، فروش، بازاریابی و هر بخش دیگری که در سازمان وجود دارد، می‌تواند با استفاده از نرم افزار ارتباط با مشتری فعالیت خود را بهبود بخشد.

نرم‌افزار سی آر ام، برای تمامی کسب‌وکارها در هر اندازه‌ای مفید خواهد بود. همچنین هر بخش می‌تواند اطلاعات جدیدی که هر مشتری بدست آورد را به سیستم اضافه کند تا دیگران هم از آن مطلع شوند. این موضوع کمک می‌کند تا نیاز مشتریان بهتر شناخته شود و هر واحد براساس فعالیت خود از آنها استفاده کند.

اهداف مدیریت ارتباط با مشتری یا crm چیست؟

  1. شناخت مواردی که برای مشتریان ارزش محسوب می‌شود و استفاده از آنها در زمان معرفی محصولات یا خدمات.
  2. کاهش رفتار نادرست با خریداران برای رسیدن به افزایش فروش و سودآوری.
  3. شناخت درست مشتریان، شخصی‌سازی برقراری ارتباطات با هر فرد و ارائه ارزش همسو با نیازهای آنها.
  4. کاهش هزینه‌ها مانند هزینه‌های اداری، بازاریابی، فروش، نرخ ریزش و…
  5. بهبود کیفیت محصولات و خدمات.
  6. افزایش رضایت مشتریان.
مطالعه کنید:  نرم افزار ثبت اطلاعات مشتریان

اهمیت نرم افزار مدیریت مشتریان برای کسب و کارها

نرم افزار ارتباط با مشتری، در دنیای امروز یکی از ملزومات هر تجارتی برای شکل‌گیری و حفظ روابط با مشتریان است. برای بهبود بخشیدن به روند تجارت باید اطلاعات طبقه‌بندی شده از مشتریان‌تان داشته باشید. زمانی که اطلاعات جمع شده زیاد باشد نگهداری از آنها و طبقه‌بندی کردن آنها کار دشواری‌ست.

چنانچه از نرم افزار سی آر ام استفاده کنید به راحتی می‌توانید این اطلاعات را ذخیره کنید. این کار باعث ایجاد پیوند عمیق بین برند و مشتری می‌شود. زیرا مشتریان به برندی که آنها را فراموش نکرده وفادار خواهند بود. همین پیوندهای کوچک و درست، کسب‌وکار شما را به سمت موفقیت و افزایش فروش سوق می‌دهد.

در CRM فارسی می‌توانید با تحلیل رفتار مشتری، روند کمپین‌های فروش را بهبود بخشید و نتایج آن را پیش‌بینی کنید. این سیستم ارتباط با مشتریان در تمامی ابعاد به تجارت‌ها کمک می‌کند.

 

مزایای CRM
مزایای CRM

مزایای برنامه crm چیست؟

نرم افزار سی آر ام، برای تمامی کسب‌وکارها در ابعاد بزرگ و کوچک مزایای زیادی دارد. این مزایا عبارتند از:

  • دسترسی راحت به اطلاعات و سابقه‌ی تعامل مشتریان.
  • شناسایی ویژگی‌ها، بینش و نیازهای مشتری.
  • کارشناسان بازاریابی سرنخ‌های جدید را سریع‌تر شناسایی می‌کنند.
  • فرصت‌های فروش مکمل و بیش‌فروشی از طریق درک نیاز مشتری.
  • بهبود محصولات و خدمات در جهت نیاز مشتریان.
  • خریداران سودآور مشخص شده و با تمرکز بر آنها، افزایش فروش رخ می‌دهد.
  • استفاده بهینه از زمان کاری.
  • مدیریت ساده‌تر مشتریان.

انواع سیستم  CRM

سیستم CRM فارسی، متناسب با هر نیاز تجاری نوعی خاص از نرم افزار مدیریت مشتری را تولید کرده است که شامل موارد زیر هستند:

  1. CRMابری
  2. CRMداخلی
  3. CRMمتن باز (Open Source)

سخن پایانی

استفاده از نرم افزار مدیریت مشتریان در مدیریت فروش باعث افزایش اعتماد و رضایت مشتریان می‌شوند. همچنین نرخ تبدیل سرنخ‌ها بیشتر شده که در نتیجه کسب‌وکارها شاهد افزایش فروش خواهند بود. نرم افزار مدیریت مشتری یا برنامه CRM به بازگشت مشتریان نیز کمک خواهد کرد.

چنانچه شما هم کسب‌وکاری دارید و به‌دنبال سیستم CRM فارسی هستید، می‌توانید از نرم افزار سی آر ام همکال کمک بگیرید.

اگر سوالی در زمینه نحوه دریافت سی آر ام رایگان همکال دارید، در قسمت نظرات بنویسید.

مطالب مرتبط