ایجاد ارتباط بین مشتری و سازمان هنگام ارائه خدمات مشتری؛ در دهه اخیر از اهمیت بسیاری برای کسبوکارها برخوردار گشته است. در واقع افزایش کارآفرینی باعث ایجاد موجی از مشاغل کاملاً جدید در تقریباً هر بازار از جمله امور مالی و سرمایهداری شده است و اکنون که بسیاری از صاحبان مشاغل بیش از هر زمان دیگری با رقابت روبرو هستند، باید یا بر حفظ مشتری یا جذب مشتری تمرکز کنند. حفظ مشتری با درک کامل از نقشه سفر مشتری، باعث کاهش هزینه میشود و یکی از ابزاری که کسب و کارها برای وفادار نگه داشتن مشتری از آن استفاده میکنند، برنامه و استراتژیهای ایجاد وفاداری است که یکی از آنها باشگاه مشتریان است.
باشگاه مشتریان (Customer Club or Loyalty Club) یک استراتژی و برنامه سازمان یافته است که در ازای وفاداری مشتری به شرکت (که در خرید آشکار میشود)، مزایا و خدماتی را به آنان ارائه میدهد.
دو گروه هستند که در قلب رشد کسب و کار شما قرار دارند و این دو گروه هستند که هسته اصلی باشگاه مشتریان شما را تشکیل میدهند:
مشتری مکرر در حال بازگشت، که به طور فعال و مداوم محصولات و خدمات شما را به واسطه رقابت و چشم و هم چشمی، انتخاب میکند.
سفیران برند شما، مشتریانی که نه تنها منظم هستند، بلکه فعالانه برند شما را به دوستان و خانواده توصیه میکنند.
آیا میدانید هزینه جذب مشتری جدید 6/7 برابر بیشتر از هزینه فروش به مشتری موجود است؟
بنابراین اگر یک کسب و کار متوسط موفق شود 5٪ نسبت بازگشت مشتری خود را افزایش دهد، از افزایش سود 95٪، بهره مند خواهد شد.
از طرفی شرکتهای دوراندیش با ایجاد باشگاه مشتریان، ارتباط با مشتری و ارائه خدمات ویژه به مشتریان سابق خود، آنها را راضی نگه میدارند تا دوباره برای خرید یا اخذ خدمات به ایشان مراجعه کنند. به این ترتیب علاوه بر جذب مشتری جدید، با حفظ مشتریان سابقشان تعداد مشتریان و در نتیجه فروششان را چند برابر میکنند.
راه اندازی باشگاه مشتری برای ارتباط با مشتری هم مانند هر برنامه و استراتژی دیگری، طبیعتاً دارای نقاط ضعف و قوت خواهد بود:
راه اندازی باشگاه مشتریان کاری مثبت و سودآور است.
اما کسب و کارهایی نیز وجود دارد که ایجاد باشگاه مشتری برای آنان سودمند و موثر نخواهد بود، اینها شرکتهایی هستند که مشتریان آنها خریدهای خود را به صورت نامنظم و به ندرت انجام میدهند. در چنین مواردی، شرکت قادر نخواهد بود مشتریان خود را به میزان کافی برگرداند،
در واقع برای وفادارسازی و حفظ مشتریان، به محصولات یا خدمات کاملاً منحصر به فرد احتیاج دارید.
قبل از راه اندازی باشگاه مشتریان، تدوین استراتژیهای بازاریابی و فروش میبایست انجام گیرد. باید بدانیم که قرار است چطور سطح همکاری و مشارکت مشتریانمان را افزایش دهیم و چگونه مشوقها و انگیزههایی برای آنها ایجاد نماییم.
یک مرحله مهم در راه اندازی و مدیریت یک باشگاه مشتری موفق، مرحله برنامه ریزی اولیه است. مهم است که شروع به جمع آوری اطلاعات در مورد عادات خرید مشتریان فعلی خود کنید.
قدم اول این است که 10٪ -20٪ از سودآورترین مشتریان خود را پیدا کنید، که طبق آمار 80٪ سود شما را تشکیل میدهند.
اگر کسب و کار شما سیستم CRM را پیاده سازی کرده باشد، این امر تحقیقات اولیه را تسهیل میکند.
توصیه می شود از یک سیستم ساده و ساختاری برای امتیازدهی استفاده کنید.
پس از تدوین این استراتژیها و مشخص نمودن شاخصهای امتیازدهی، آنگاه میتوان با استفاده از پلتفرم CRM و بهرهگیری از CRM تعاملی، عملیاتی و تحلیلی سامانه باشگاه مشتریان را راهاندازی نمود.
برای موفقیت بیشتر و راه اندازی یک باشگاه مشتری موفق، توصیه میشود:
تنظیم یک برنامه وفاداری (باشگاه مشتری) برای رشد به معنای درک نقش هر یک از عناصر اصلی و ایجاد توانایی مناسب برای کمک به موفقیت شما است.
اگرچه باشگاه مشتری در اقتصاد دیجیتال مزایای متعددی را برای مشارکت کاربر و تحقق پاداش به همراه دارد، اما نیاز به توجه و مدیریت دقیق دارد. باید از ویژگیهای زیر برخوردار باشد:
بعد از آنکه سناریوی باشگاه مشتریان شما مشخص شد، حالا باید به دنبال شرکت ارائهدهنده خدمات باشگاه مشتریانی باشید که نرمافزار آن بصورت کامل منطبق با برنامه وفاداری شما باشد و یا امکان طراحی اختصاصی باشگاه مشتریان را با توجه به کسبوکار شما داشته باشد.
برای خدمات باشگاه مشتریان شما و برنامهای که برای وفادارسازی مشتریان خود دارید، مرکز تماس همکال، بهترین گزینه است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه برون سپاری خدمات ارتباط با مشتری خود به مرکز تماس همکال، میتوانید با ما تماس بگیرید.