تهران، خیابان انقلاب، بین چهارراه ولی عصر و فلسطین، نبش خیابان مظفر جنوبی، پلاک ۱۰۷۰ ، واحد ۵

مرکز تماس همکال

مرکز تماس همکال

تحقیقات بازار چیست؟

تحقیقات بازار چیست و چه مراحلی دارد؟

تحقیقات بازار تکنیکی است که برای جمع‌آوری داده‌ها در مورد هر جنبه‌ای که می‌خواهید بدانید استفاده می‌شود تا بعداً بتوانید آن را تفسیر کنید و در پایان از آن برای تصمیم‌گیری صحیح استفاده کنید.

هدف اولیه از انجام تحقیقات بازار، درک یا بررسی بازار مرتبط با یک محصول یا خدمات خاص است تا تصمیم بگیرد که مخاطب چگونه به یک محصول یا خدمات واکنش نشان خواهد داد. اطلاعات به‌دست‌آمده از انجام تحقیقات بازار می‌تواند برای تنظیم فعالیت‌های بازاریابی/تبلیغات یا تعیین اولویت‌های ویژگی/نیاز خدمات مصرف‌کننده (در صورت وجود) استفاده شود.

"<yoastmark

تحقیقات بازار چیست؟

تحقیقات بازار فرآیندی است که در آن شرکت‌ها به دنبال جمع‌آوری داده‌ها به طور سیستماتیک برای تصمیم‌گیری بهتر هستند. با این حال، ارزش واقعی آن در روشی نهفته است که در آن از تمام داده‌های به‌دست‌آمده برای دستیابی به دانش بهتر مصرف‌کننده بازار استفاده می‌شود.

فرآیند تحقیقات بازار را می‌توان از طریق استقرار نظرسنجی، تعامل با گروهی از افراد که به عنوان نمونه نیز شناخته می‌شود، انجام مصاحبه و سایر فرآیندهای مشابه انجام داد.

چرا تحقیقات بازار مهم است؟

انجام تحقیقات یکی از بهترین راه‌های دستیابی به رضایت مشتری، کاهش ریزش مشتری و ارتقای کسب‌وکار است. در اینجا دلایلی وجود دارد که چرا تحقیقات بازار مهم است و باید در هر کسب‌وکاری مورد توجه قرار گیرد:

اطلاعات ارزشمند

تحقیقات بازاریابی اطلاعات و فرصت‌هایی را در مورد ارزش محصولات موجود و جدید فراهم می‌کند. بنابراین به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا بر اساس آن برنامه‌ریزی و استراتژی داشته باشند.

مشتری محوری

تحقیق بازار به تعیین نیاز و خواسته مشتریان کمک می‌کند. بازاریابی مشتری محور است. درک مشتریان و نیازهای آن‌ها به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا محصولات یا خدماتی را طراحی کنند که به بهترین وجه مناسب آن‌ها باشد. به یاد داشته باشید که ردیابی سفر مشتری خود یک راه عالی برای به دست آوردن بینش ارزشمند در مورد احساسات مشتریان نسبت به برند شما است.

پیش بینی‌ها

کسب‌وکارها با درک نیازهای مشتریان می‌توانند تولید و فروش خود را نیز پیش بینی کنند. تحقیقات بازار همچنین به تعیین موجودی بهینه کمک می‌کند.

مطالعه کنید:  شاخص خالص مروجان و ارتباط آن با نظرسنجی تلفنی چیست؟

مزیت رقابتی

پیشی گرفتن از رقبا، تحقیقات بازار ابزاری حیاتی برای انجام مطالعات تطبیقی ​​است. کسب‌وکارها می‌توانند استراتژی‌های تجاری را طراحی کنند که به آن‌ها کمک کند از رقبای خود جلوتر بمانند.

 

"<yoastmark

مراحل انجام تحقیقات بازار

دانستن اینکه در موقعیت‌های مختلف که در حین تحقیق پیش می‌آید چه باید کرد، باعث صرفه‌جویی در وقت محقق و کاهش مشکلات تحقیق می‌شود. شرکت‌های موفق امروزی از نرم‌افزار قدرتمند نظرسنجی تحقیقات بازار استفاده می‌کنند که به آن‌ها کمک می‌کند تحقیقات جامع را تحت یک پلت فرم یکپارچه انجام دهند و بینش‌های عملی را بسیار سریع‌تر و با مشکلات کمتری ارائه دهند.

مراحل زیر برای انجام تحقیقات بازار موثر است.

مرحله 1: مشکل تحقیقات بازار را تعریف کنید

داشتن یک موضوع تحقیقاتی کاملاً مشخص به محققان در هنگام طرح سؤال کمک می‌کند. این سوالات باید برای حل مشکلات هدایت شوند و باید با پروژه تطبیق داده شوند. اطمینان حاصل کنید که سؤالات به وضوح نوشته شده‌اند و پاسخ دهندگان آن‌ها را درک می‌کنند. محققان می‌توانند با یک گروه کوچک تستی انجام دهند تا بدانند آیا سؤالات قابل فهم هستند یا خیر؟ آیا برای به دست آوردن نتایج روشن‌کننده کافی هستند یا خیر.

مرحله 2: نمونه را تعریف کنید

برای انجام تحقیق بازار، محققین به نمونه‌ای نیاز دارند که بتوان آن را با استفاده از یکی از تکنیک‌های نمونه‌گیری جمع‌آوری کرد. نمونه معرف تعداد کمی از افراد است که تا حد امکان دقیق و منعکس کننده گروه بزرگ‌تری هستند.

یک سازمان نمی‌تواند منابع خود را در جمع‌آوری اطلاعات از جمعیت اشتباه هدر دهد. مهم این است که جامعه، ویژگی‌هایی را نشان دهد که برای محققین مهم است و آن‌ها نیاز به بررسی دارند، در نمونه انتخاب شده باشند.

دو راه برای به دست آوردن نمونه نماینده وجود دارد:

نمونه‌گیری احتمالی

در نمونه‌گیری احتمالی، انتخاب نمونه به‌صورت تصادفی انجام می‌شود. این تضمین می‌کند که هر یک از اعضای جامعه از احتمال یکسانی برای انتخاب و گنجاندن در گروه نمونه برخوردار باشند. محققان باید اطمینان حاصل کنند که اطلاعات به‌روز شده در مورد جمعیتی را که از آن نمونه می‌گیرند و اکثریت را برای ایجاد نمایندگی بررسی می‌کنند، دارند.

نمونه‌گیری غیراحتمالی

در نمونه‌گیری غیراحتمالی، انواع مختلفی از افراد به دنبال به دست آوردن نمونه معرف متعادل‌تری هستند. آگاهی از ویژگی‌های جمعیت شناختی گروه ما بدون شک به محدود کردن مشخصات نمونه مورد نظر و تعریف متغیرهای مورد علاقه محققین مانند جنسیت، سن، محل سکونت و غیره کمک می‌کند. با دانستن این معیارها، محققین قبل از کسب اطلاعات می‌تواند کنترل ایجاد یک نمونه نماینده که برای ما کارآمد باشد را داشته باشد.

مطالعه کنید:  نظرسنجی تلفنی چیست؟ و چه مزایا و معایبی دارد؟

مرحله سوم: جمع‌آوری داده‌ها را انجام دهید

ابتدا باید ابزار جمع‌آوری داده‌ها ایجاد شود. پاسخ ندادن به نظرسنجی یا پاسخ ناقص به آن باعث خطا در تحقیق می‌شود. جمع‌آوری صحیح داده‌ها از این امر جلوگیری می‌کند. بهترین ابزار برای جمع‌آوری این داده‌ها نرم افزار CRM است. نرم افزار CRM همکال دغدغه کسب‌وکارها را در جمع‌آوری داده‌ها و پاسخ‌های مشتریان به نظرسنجی، رفع می‌کند.

مرحله چهارم: نتایج را تجزیه و تحلیل کنید

هر یک از نکات فرآیند تحقیقات بازار به یکدیگر مرتبط هستند. اگر همه موارد فوق به خوبی اجرا شود، اما تحلیل دقیقی از نتایج وجود نداشته باشد، تصمیمات اتخاذ شده در نتیجه مناسب نخواهد بود. تجزیه و تحلیل داده‌ها در یک گزارش جمع‌آوری می‌شود، که باید به طور واضح نوشته شود تا بتوان بر اساس آن تصمیمات موثری اتخاذ کرد.

مرحله پنجم: گزارش تحقیق را تهیه کنید

پژوهشگران باید با استفاده از این گزارش پژوهشی بدانند که به چه چیزی می‌خواهند دست یابند. در حین پاسخ به این سؤال نباید تصور کنند که ساختار نظرسنجی بهترین روش برای انجام تحلیل است. یکی از اشتباهات بزرگی که بسیاری از محققین مرتکب می‌شوند این است که گزارش‌ها را به ترتیب سؤالات خود ارائه می‌دهند و پتانسیل داستان‌گویی را نمی‌بینند.

مرحله ششم: تصمیم‌گیری کنید

یک سازمان یا یک محقق هرگز نباید بپرسد که چرا تحقیقات بازار انجام می‌دهد، بلکه آن‌ها باید این کار را انجام دهند! تحقیقات بازار به محققان کمک می‌کند تا طیف گسترده‌ای از اطلاعات را بدانند.

چرا هر کسب‌وکاری به تحقیقات بازار نیاز دارد؟

تحقیقات بازار یکی از مؤثرترین راه‌ها برای به دست آوردن بینش در مورد پایگاه مشتری، رقبا و بازار کلی است. هدف از انجام تحقیقات بازار، تجهیز شرکت شما به اطلاعات مورد نیاز برای تصمیم‌گیری آگاهانه است.

سخن پایانی

با انجام تحقیقات بازار می‌توان فرصت‌های بالقوه را اعم از محصولات یا خدمات شناسایی کرد. با یادگیری بیشتر در مورد مشتریان خود، می‌توانید بینش‌هایی را در مورد محصولات و خدمات مکمل جمع‌آوری کنید. نیازهای مصرف کننده در طول زمان و تحت تأثیر فناوری جدید و شرایط مختلف تغییر می‌کند. پس ممکن است نیازهای جدیدی پیدا کنید که می‌تواند فرصت‌های جدیدی را برای تجارت شما ایجاد کند. تمام کسب‌وکارهایی که نیاز به برون سپاری جمع‌آوری اطلاعات و انجام تحقیقات بازار دارند می‌توانند از خدمات مرکز تماس همکال استفاده کنند.

مطالب مرتبط