تهران، خیابان انقلاب، بین چهارراه ولی عصر و فلسطین، نبش خیابان مظفر جنوبی، پلاک ۱۰۷۰ ، واحد ۵

مرکز تماس همکال

مرکز تماس همکال

بازاریابی و تحقیقات بازار آنچه ما ارائه می‌دهیم

بازاریابی و تحقیقات بازار آنچه ما ارائه می‌دهیم

بازاریابی و تحقیقات بازار، پایه‌های اصلی برای موفقیت هر کسب‌وکاری هستند. در دنیای امروز این دو عامل ارتباط نزدیکی با یکدیگر دارند و نقش بسیار مهمی در تدوین استراتژی‌های بازاریابی، جذب مشتریان و افزایش فروش خواهند داشت. مطالعات بازار، پله‌ای است که به شرکت‌ها دید عمیق‌تری از نیازها و انتظارات مشتریان می‌دهد.

 این تحقیقات، علاوه‌بر ارتقاء شناخت از بازار و رقبا، امکان پیش‌بینی تغییرات را نیز فراهم می‌کند. در این مقاله، به بررسی اهمیت بازاریابی و تحقیقات بازار پرداخته‌ایم. همچنین در ادامه متوجه می‌شوید اطلاعات بدست آمده از این تحقیقات چه تأثیر و نقشی روی فروش کسب‌وکار خواهد داشت. پس تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

بازاریابی و تحقیقات بازار چیست؟

بازاریابی و تحقیقات بازار دو جزء جدا نشدنی از هر کسب‌وکاری هستند. اگر برندها می‌خواهند موفق شوند باید این دو عامل را در رأس تمامی فعالیت‌های خود قرار دهند. بازاریابی فرایندی است که شامل برنامه‌ریزی، اجرا و نظارت بر فعالیت‌ها برای جذب و نگه‌داشتن مشتریان، افزایش فروش و ارتقاء نام تجاری می‌شود.

در عین حال، مطالعات بازار به معنای جمع‌آوری و تحلیل دقیق اطلاعات درباره‌ی نیازها، ترجیحات و رفتار مشتریان یا رقبا و تحلیل شرایط بازار است. این تحقیقات، اطلاعاتی برای تصمیم‌گیری‌های استراتژیک آماده می‌کند و شرکت‌ها را قادر می‌سازد تا با درک عمیق‌تر از مشتریان و محیط کسب‌وکار، استراتژی‌های بازاریابی مؤثرتری ایجاد کنند.

مهم‌ترین هدف بازاریابی و تحقیقات بازار این است که دانش کسب‌وکارها را درباره‌ی بازارهدف و بهینه‌سازی استراتژی‌های بازاریابی و فروش افزایش دهد. این اطلاعات از منابع گوناگونی مانند نظرسنجی‌ها، مصاحبه‌ها، تجزیه و تحلیل داده‌های آماری بدست می‌آید. به‌طور کلی، این دو عنصر در دنیای کسب‌وکار با یکدیگر پیوند خورده‌اند و هر برندی را به سمت‌وسوی موفقیت و رشد هدایت می‌کنند.

مرسوم‌ترین روش برای انجام این تحقیقات نظرسنجی از طریق تماس تلفنی است. کسب‌وکارها باید توجه کنند که برای انجام این کار باید از افرادی متخصص در امر تماس تلفنی استفاده کنند تا نتیجه دلخواه را بدست آورند.

مطالعه کنید:  عوامل موثر بر رضایت مشتریان را شناسایی کنید
اهمیت مطالعات بازار برای کسب‌وکارها
اهمیت مطالعات بازار برای کسب‌وکارها

چرا تحقیقات بازار برای کسب‌وکارها مهم و ضروری است؟

همان‌طور که گفته شد بازاریابی و تحقیقات بازار دو عنصر جدا نشدنی از هر کسب‌وکاری هستند و وجود آنها برای موفقیت هر برندی ضروری است.

مدیران با استفاده از اطلاعاتی که از این تحقیقات بدست می‌آورند درک عمیق‌تری از نیازها و اولویت‌های مشتریان خود خواهند داشت. به وسیله‌ی این داده‌ها کسب‌وکارها می‌توانند محصولات و خدمات خود را در جهت رفع نیازهای مشتریان ارتقاء دهند.

همچنین با تحلیل بازار، شرکت‌ها می‌توانند به بهترین شکل ممکن رقبا را بررسی کرده و رفتار بازار هدف خود را زیر نظر بگیرند. در نهایت با داشتن اطلاعاتی کامل و جامع از رقبا پیشی گرفته و سهم بازار را از آن خود خواهند کرد.

بازاریابی و تحقیقات بازار، به کسب‌وکارها کمک می‌کنند تا شناخت درستی از روند تغییرات در صنعت خود بدست آورند. این نتایج باعث می‌شود تا برندها به‌سرعت خود را با تغییرات وفق دهند و همیشه خود را به‌روز نگه دارند. همچنین اطلاعات بدست آمده از مطالعات بازار، قدرت تصمیم‌گیری را در زمینه‌ی استراتژی بازاریابی، قیمت‌گذاری و توسعه محصولات یا خدمات افزایش می‌دهد.

به‌طور کلی می‌توان گفت بازاریابی و تحقیقات بازار نقشی بنیادی در افزایش رقابت شرکت‌ها و ارتقاء کیفیت خدمات و محصولات ایفا می‌کند.

تاثیر تحقیقات بازاریابی بر فروش
تاثیر تحقیقات بازاریابی بر فروش

بازاریابی و تحقیقات بازار چه تأثیر روی میزان فروش کسب‌وکارها دارد؟

تحقیقات بازار به‌طور مستقیم روی فعالیت‌ها و استراتژی‌های بازاریابی و فروش تأثیر می‌گذارد. همچنین نقش بسیار مهمی بر عملکرد کلان شرکت دارد. بازاریابی و مطالعات بازار باعث می‌شوند کسب‌وکارها با اطلاعات دقیق‌ نیازهای مشتریان را رفع کرده و به انتظارات آنها پاسخ دهند. در ادامه با تأثیرات بازاریابی و تحقیقات بازار بر میزان فروش را از چند جنبه‌ی مهم بررسی می‌کنیم. این تأثیرات عبارت‌اند از:

1.   شناخت مشتریان و بازارها

در تحقیقات بازار با جمع‌آوری اطلاعات کامل از مشتریان و تحلیل بازار، کسب‌وکارها می‌توانند به خوبی نیازها و انتظارات آنها را شناسایی کنند. همچنین از تغییرات به‌روز بازار مطلع شوند. تمامی این داده‌ها منجربه شناخت عمیق‌تر از مشتریان شده که کمک می‌کند کمپین‌های بازاریابی و فروش هدفمندتر برنامه‌ریزی شوند. در نهایت کسب‌وکارها افزایش فروش را تجربه خواهند کرد.

2.   تدوین استراتژی بازاریابی و تحقیقات

بازاریابی و تحقیقات بازار، اطلاعات مهمی درباره‌ی رقبا، فرصت‌ها و تهدیدها فراهم می‌کنند. کسب‌وکارها با تحلیل این داده‌ها می‌توانند استراتژی‌های بازاریابی را با چشم‌اندازی بهتر تدوین کنند. همچنین با داشتن اطلاعات بازار؛ نیازها و انتظارات مشتریان می‌توانند خدمات یا محصولات را بهبود بخشند و سهم بازار را بدست آورند.

مطالعه کنید:  تحقیقات بازار در مقابل تحقیقات بازاریابی

3.   تعیین قیمت مناسب

اطلاعاتی که از تحقیقات فوق بدست می‌آید به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا قیمت‌گذاری را براساس مشتریان خود تعیین کنند. زمانی‌ که داده‌هایی از محصولات رقبا وجود داشته باشد شرکت‌ها ارزش واقعی محصولات خود را درک می‌کنند. در نتیجه قیمت بهتری برای محصولات یا خدمات خود درنظر می‌گیرند. با این کار رضایت مشتریان افزایش پیدا کرده و سودآوری بیشتر خواهد شد.

4.   راهکارهای نوآورانه با استفاده از بازاریابی و تحقیقات بازار

با استفاده از اطلاعاتی که شرکت‌ها در مطالعات بازار بدست می‌آورند می‌توانند راهکارهای بازاریابی نوآورانه‌تری ارائه دهند. این تحقیقات، کسب‌وکارها را قادر می‌سازد تا در ارائه‌ی محصولات و خدمات جدید به بازار پیشرو باشند. همچنین نیازهای به‌روز مشتریان را برآورده سازند.

5.   ارتقاء تجربه مشتری

با بازاریابی و تحقیقات بازار، شرکت‌ها می‌توانند بهترین راهکارها را برای ارتقاء تجربه مشتری شناسایی کرده و کمپین‌های مناسبی را اجرا کنند. این اقدامات می‌توانند باعث افزایش رضایت مشتری، افزایش وفاداری و افزایش فروش و سودآوری شوند.

به‌طور کلی، تحقیقات بازار به‌عنوان ابزاری برجسته در دستیابی به اهداف بازاریابی و افزایش فروش، نقش اساسی و تعیین‌کننده‌ای دارد. این تحقیقات، شرکت‌ها را به تصمیم‌گیری‌های هوشمندانه و بهبود مستمر در استراتژی‌های بازاریابی و فروش هدایت می‌کنند.

سخن پایانی

بازاریابی و تحقیقات بازار نه تنها به شرکت‌ها این امکان را می‌دهد که به بهترین شکل ممکن بازار و مشتریان خود را درک کنند؛ بلکه نقش بنیادی در تعیین استراتژی‌ها و تصمیم‌گیری‌های بازاریابی ایفا می‌کنند. این تحقیقات، یک پله مهم در جذب و نگه‌داشتن مشتریان، توسعه محصولات متناسب با نیاز آنها و افزایش فروش است. با در نظر گرفتن داده‌های جدید و نتایج بدست آمده از تحقیقات، شرکت‌ها قادرند به راحتی به تغییرات بازار پاسخ دهند و استراتژی‌های خود را به‌روز کنند.

برای این‌که از مطالعات بازار نتیجه مطلوبی ‌خوبی در یافت کنید می‌توانید از خدمت نظرسنجی مرکز تماس همکال استفاده نمایید. این نظرسنجی به شما امکان می‌دهد تا تمامی سؤالات خود را انتخاب کرده و به دست کارشناسان خبره ما بسپارید تا نتایج شگفت‌انگیزی از مشتریان خود بدست آورید.

مطالب مرتبط