تهران، خیابان انقلاب، بین چهارراه ولی عصر و فلسطین، نبش خیابان مظفر جنوبی، پلاک ۱۰۷۰ ، واحد ۵

مرکز تماس همکال

مرکز تماس همکال

تحقیقات بازار در مقابل تحقیقات بازاریابی

تحقیقات بازار در مقابل تحقیقات بازاریابی

امروزه برای اتخاذ تصمیمات موفقیت آمیز برای کمک به شرکت خود برای گسترش و مدیریت صحیح منابع خود، باید بخشی از منابع خود را به تحقیقات بازار و تحقیقات بازاریابی اختصاص دهید.

به نظر می‌رسد که این دو عبارت مترادف با اختلاف سه حرف هستند، اما اینطور نیست. تحقیقات بازار را نباید با تحقیقات بازاریابی اشتباه گرفت. تحقیق بازار اغلب تحقیقات مرتبط با بازار را پوشش می‌دهد، در حالی که تحقیق بازاریابی شامل فعالیت‌های تحقیقاتی مرتبط با بازاریابی است.

اگرچه منابع زیادی در مورد تحقیق بازار در مقابل تحقیق بازاریابی صحبت می‌کنند، به نظر می‌رسد هنوز یک سردرگمی اساسی در مورد این دو از نظر کاربرد آن‌ها وجود دارد.

به همین دلیل است که در این وبلاگ، ما قصد داریم شباهت‌ها و تفاوت‌های بین تحقیقات بازار و تحقیقات بازاریابی را روشن کنیم. بیایید با اصول اولیه شروع کنیم.

تحقیق بازار و بازاریابی
تحقیق بازار و بازاریابی

تحقیقات بازار چیست؟

تحقیقات بازار امکان سنجی خدمات یا محصول جدید را از طریق مطالعه مستقیم مشتری مشخص می‌کند. تحقیقات بازار یک شرکت را قادر می‌سازد تا بازار هدف خود را شناسایی کند. نظرات و سایر ورودی‌های مشتری را در مورد علاقه آن‌ها به یک محصول یا خدمات به دست آورد.

تحقیقات بازار، بازار یک کالا یا خدمات خاص را بررسی می‌کند تا مشخص کند که مخاطب چگونه به آن واکنش نشان خواهد داد.

ممکن است شامل به دست آوردن اطلاعاتی برای بخش‌بندی بازار و تمایز محصول باشد. این می‌تواند برای سفارشی‌سازی تلاش‌های تبلیغاتی یا شناسایی ویژگی‌هایی که از نظر مشتری مهم هستند، استفاده شود.

برای تکمیل فرآیند تحقیقات بازار، یک شرکت باید چندین کار را انجام دهد. باید بسته به بخش بازار مورد نظر، داده‌ها را جمع‌آوری کند. داده‌های تولید شده باید توسط شرکت تجزیه و تحلیل و تفسیر شود تا وجود هر گونه الگو یا نقاط داده مهمی را که ممکن است در فرآیند تصمیم‌گیری استفاده شود، ارزیابی کند.

تحقیق بازار به کسب‌وکارها این امکان را می‌دهد تا تقاضا و امکان‌سنجی محصول خود و نحوه عملکرد آن در دنیای واقعی را درک کنند.

مطالعه کنید:  نظرسنجی تلفنی چیست؟ و چه مزایا و معایبی دارد؟

تحقیق بازار با استفاده از اطلاعات اولیه یا ثانویه انجام می‌شود و بینش متمایزی را در مورد محصول یک شرکت ارائه می‌دهد. همچنین بخش مهمی از مرحله تحقیق و توسعه (R&D) یک شرکت و موفقیت و رشد آن است.

 

تحقیقات بازاریابی چیست؟

تحقیق بازاریابی به طور سیستماتیک داده‌های کمی و کیفی را در مورد نگرانی‌های بازاریابی کالاها و خدمات جمع‌آوری، ثبت و تجزیه و تحلیل می‌کند. هدف این است که کشف و تجزیه و تحلیل شود که چگونه عناصر آمیخته بازاریابی در حال تغییر بر رفتار مشتری تأثیر می‌گذارد.

این شامل تعریف داده‌های مورد نیاز برای حل این نگرانی‌ها، ایجاد استراتژی برای جمع‌آوری اطلاعات، مدیریت و اجرای فرآیند جمع‌آوری داده‌ها است.

پس از بررسی داده‌های به‌دست‌آمده، نتایج، یافته‌ها و پیامدها به افرادی که صلاحیت عمل بر روی آن‌ها را دارند، منتقل می‌شود. هدف تحقیقات بازاریابی (MR) ارائه دانش مدیریت مرتبط، دقیق، قابل اعتماد، معتبر و به‌روز است.

تحقیقات بازاریابی باید اطلاعات خوبی را به دلیل فضای رقابتی بازاریابی و هزینه‌های فزاینده مرتبط با تصمیم‌گیری بد ارائه دهد. قضاوت صحیح صرفاً بر اساس غریزه درونی، شهود یا حتی منطق خالص انجام نمی‌شود.

در زیر نمونه‌ای از یک فرآیند بازاریابی معمولی آورده شده است:

  1. مشکل را تعیین کنید، جایگزین‌ها را در نظر بگیرید و اهداف تحقیق را تعیین کنید
  2. یک برنامه تحقیقاتی تهیه کنید
  3. اطلاعات تحقیق را جمع‌آوری کنید
  4. اطلاعات مخاطب را در یک نرم افزار CRM حرفه‌ای جمع‌آوری کنید
  5. سازماندهی و تجزیه و تحلیل داده‌ها
  6. نتایج خود را به نمایش بگذارید
  7. قضاوت‌های مبتنی بر داده‌ها را انجام دهید

 

تحقیقات کسب‌وکارها در بازار
تحقیقات کسب‌وکارها در بازار

تحقیقات بازاریابی در مقابل تحقیقات بازار

این دو اغلب به جای یکدیگر استفاده می‌شوند. در برخی موارد، آن‌ها به ویژه برای کسانی که خارج از بخش هستند یکسان است. با این حال، این دو نام در تجارت قابل تعویض نیستند.

از آنجا که آن‌ها مشابه هستند، نام‌ها اغلب به جای یکدیگر استفاده می‌شوند. هر دو بخش اساسی بازاریابی هستند. که به این معنی است که قبل از فروش محصول یا خدمات رخ می‌دهند.

تحقیقات بازاریابی مستلزم بررسی کالاهای جدید، کانال‌های توزیع و توسعه محصول است. بسته به تنظیمات، می‌تواند شامل تحقیقات ترویجی، قیمت گذاری، تبلیغات و روابط عمومی نیز باشد. این دامنه به طور قابل توجهی گسترده‌تر است، بنابراین ممکن است برای تعیین یک برنامه بازاریابی مورد استفاده قرار گیرد.

مطالعه کنید:  18 ترفند برای دور زدن یا متقاعدکردن منشی - بخش اول

 

تفاوت بین تحقیقات بازار و تحقیقات بازاریابی

ما درک می‌کنیم که این اصطلاحات ممکن است به جای یکدیگر استفاده شوند، اما آن‌ها معانی متمایزی دارند.

بیایید مستقیماً به تفاوت‌های بین تحقیقات بازار و تحقیقات بازاریابی برویم. تمایز بین تحقیق بازار و تحقیق بازاریابی بر اساس دلایل زیر به راحتی قابل تشخیص است:

تحقیقات بازار مطالعه مشتریان و بازار است، در حالی که تحقیقات بازاریابی مطالعه تمام جنبه‌های بازاریابی است.
تحقیق بازار متکی است، در حالی که تحقیق بازاریابی مستقل است.
تحقیقات بازاریابی دامنه وسیع‌تری دارد زیرا شامل انجام تحقیقات محصول و ترجیحات مشتری می‌شود. در حالی که تحقیقات بازار فقط شامل جمع‌آوری اطلاعات بازار است.
تحقیقات بازار موفقیت بازار یک محصول یا خدمات را بررسی می‌کند، در حالی که تحقیقات بازاریابی داده‌ها را برای فعالیت‌های هوشمند بازاریابی و تصمیم‌گیری جمع‌آوری می‌کند.
تحقیقات بازار بر پاسخ به سؤالات خاص متمرکز است، در حالی که تحقیقات بازاریابی عمومی‌تر است و برای حل چالش‌های مختلف بازاریابی استفاده می‌شود.

 

شباهت‌های بین تحقیق بازار و تحقیق بازاریابی

اکنون که تمایز بین این دو را مشخص کردیم، اجازه دهید به برخی از مشترکات آن‌ها نگاه کنیم:

هر دو برای موفقیت یک تجارت مهم هستند.
هر دو نوع تحقیق داده‌های مفیدی را تولید می‌کنند.
نظرسنجی‌ها، گروه‌های متمرکز، پرسشنامه‌ها و مصاحبه‌ها نمونه‌هایی از ابزارها و رویکردهای کمی و کیفی هستند که ممکن است برای کسب اطلاعات مورد استفاده قرار گیرند.
برای قضاوت در مورد نوع و کیفیت اقلام و خدمات ارائه شده به مشتریان، سایت‌های مناسب شرکت، بهترین تبلیغات و کارآمدترین روش‌ها و شبکه‌های توزیع موثر است.

 

آیا تحقیقات بازاریابی و تحقیقات بازار یکسان هستند؟

پس از بحث قبلی، به خوبی درک می‌شود که تحقیقات بازاریابی کلمه گسترده‌تری نسبت به تحقیقات بازار است. در واقع، تحقیق بازار زیرمجموعه‌ای از تحقیق بازاریابی است.

هر دوی این پژوهش‌ها از روش‌های کمی و کیفی برای جمع‌آوری اطلاعات استفاده می‌کنند، مانند گروه‌های متمرکز، نظرسنجی (ارتباط تلفنی یا حضوری)، مصاحبه و پرسشنامه.

مرکز تماس همکال می‌تواند برون سپاری خدمات تحقیق بازار را برای کسب‌وکارهای مختلف انجام دهد. اگر نیاز به انجام تحقیقات دارید می‌تواند با ما در ارتباط باشید.

مطالب مرتبط