تهران، خیابان انقلاب، بین چهارراه ولی عصر و فلسطین، نبش خیابان مظفر جنوبی، پلاک ۱۰۷۰ ، واحد ۵

مرکز تماس همکال

مرکز تماس همکال

بازاریابی محصول چیست؟ چه روش هایی دارد؟

بازاریابی محصول چیست؟ چه روش هایی دارد؟

بازاریابی محصول یک بخش برجسته در شرکت‌ها برای ارائه محصولات و خدمات به مشتریان است. در این نوع بازاریابی یک شبکه ارتباطی کلیدی بین محصولات و مشتریان به‌وجود می‌آید. این کار به بهتر درک شدن محصولات و ایجاد تمایل به خرید در مشتریان کمک می‌کند.

این بازاریابی محصول نقش بسیار مهم و منحصربه‌فردی برای زنده کردن و جان بخشیدن به محصول و فروش آن‌ها دارد. برای انجام درست این کار و بدست آوردن نتیجه مطلوب، باید مشتری را خوب شناخت. در غیر این صورت تمامی فعالیت‌ها بی‌نتیجه خواهد بود.

اگر می‌خواهید با این شغل و روش‌های آن آشنا شوید تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

بازاریابی محصول چیست؟

بازاریابی محصول فرآیندی برای ارائه یک محصول در بازار است. این فرآیند شامل تصمیم‌گیری در مورد موقعیت‌یابی و پیام‌رسانی، نحوه ارائه محصول و به‌وجود آوردن نیاز در مشتریان است. هدف اصلی این نوع از بازاریابی، ایجاد ارزش برای مشتریان به صورتی است که آن‌ها به راحتی محصول را درک کرده و تمایل به خرید پیدا کنند.

در این روش از بازاریابی، بعد از عرضه محصول به بازار کار تمام نمی‌شود. بلکه بازاریابی محصول باید به طور مداوم در بین افراد، آگاهی از محصول ایجاد کند و در چرخه عمر مشتریان، محصول را به آن‌ها یادآوری کند.

وجود این بازاریابی در تمامی کسب‌وکارها الزامی‌ست. زیرا این روش کمک می‌کند تا شرکت‌ها محصولات خود را در جهت رفع نیازهای مشتری توسعه دهند، که در نتیجه به افزایش فروش و سودآوری خواهد رسید. همچنین باعث می‌شود تا با شرکت‌های یکدیگر رقابت کنند و از آنان پیشی بگیرند.

بازاریابی محصول، در نهایت به برقراری ارتباط بهتر ختم خواهد شد. زیرا مشتریان تلاش می‌کنند تا محصولات را بهتر درک کنند و بشناسند تا آن را خریداری کنند. در این مسیر شناسایی با شرکت ارتباط برقرار کرده و به مرور این ارتباط صمیمانه‌تر خواهد شد.

مطالعه کنید:  کانال های فروش به مشتریان کدامند؟

9 گام برای بهبود استراتژی بازاریابی محصول

برای بهبود بازاریابی محصول، چند مرحله وجود دارد که با انجام دادن آن‌ها نتایج مطلوبی بدست می‌آید. این مراحل عبارتند از:

تحقیقات بازار
تحقیقات بازار
  1. تحقیقات بازار

در ابتدا لازم است نیازها و تقاضاهای بازار را تحلیل و بررسی کنید. باید با محصولاتی که بیشترین تقاضا را از سمت مشتریان دارند آشنا شوید. ویژگی‌ها و خصوصیات آن‌ها را مورد بررسی قرار دهید. در این حالت می‌توانید محصولی بهتر را به بازار عرضه کنید و فروش بیشتری داشته باشید.

  1. تحلیل رقبا

با تحلیل رفتار رقبای خود و دانستن مزایا و معایب آن‌ها، راهکاری بهتر پیدا می‌کنید. براساس این راهکار استراتژی‌های بازاریابی محصول بهتری را تنظیم خواهید کرد.

  1. تحلیل

SWOT در این مرحله باید نقاط قوت، ضعف، فرصت‌ها و تهدیدهای کسب‌وکار خود را بررسی کنید. سپس طبق اطلاعات بدست آمده نسبت به تنظیم استراتژی اقدامات لازم را انجام دهید.

  1. تعیین قیمت

از مهم‌ترین مواردی که باید در استراتژی خود در نظر بگیرید، تعیین قیمت مناسب است. قیمت عاملی است که مشخص می‌کند محصول شما در بازار پذیرفته می‌شود یا خیر.

  1. ارزیابی نیازهای مشتری

برای بهبود بازاریابی محصول، لازم است نیازهای مشتریان را در نظر بگیرید. سپس محصولات را با توجه به نیاز آن‌ها طراحی کرده یا ارتقا دهید. برای ارزیابی نیاز مشتریان می‌توانید از نظرسنجی‌ها و تحقیقات بازار استفاده کنید.

  1. ایجاد برند قوی

باید روی تقویت برندینگ شرکت زمان بگذارید. زیرا برند هرچه قوی‌تر باشد، اعتماد بیشتری جلب می‌کند که در نتیجه آن فروش بیشتر می‌شود.

  1. ارتباط با مشتریان

اگر می‌خواهید محصول خود را بهتر بفروشید، لازم است با مشتریان خود در ارتباط باشید و آن‌ها را جدی بگیرید. این ارتباط مستمر با مشتریان باعث می‌شود نیازهای آن‌ها را بهتر درک کنید و محصولات خود را مطابق آن‌ها ارتقا دهید.

  1. تضمین کیفیت

زمانی که کیفیت محصولات خود را تضمین می‌کنید، مشتریان بیشتری به شما اعتماد می‌کنند. در نتیجه شاهد فروش بیشتر خواهید بود.

  1. تحولات بازار

لازم است که با توجه به تغییر و تحول بازار، تغییرات لازم را در محصولات خود ایجاد کنید. با این کار از رقبا پیشی گرفته و موفقیت بیشتری کسب می‌کنید.

مطالعه کنید:  کمپین تبلیغاتی چیست؟

روش‌های بازاریابی
روش‌های بازاریابی

انواع روش‌های بازاریابی محصول

بازاریابی محصول برای ترویج و فروش محصولات به مشتریان است و روش‌های مختلفی دارد. انوع روش‌های بازاریابی محصول شامل موارد زیر هستند:

بازاریابی تلفنی

یکی از موثرترین روش‌ها برای ارائه مستقیم محصول به مشتریان، بازاریابی تلفنی است. در این روش به‌طور مستقیم با مشتریان ارتباط برقرار می‌شود و امکان پاسخگویی به سوالات و مشکلات آن‌ها وجود دارد. بازاریابی تلفنی نیازمند دقت و هوشمندی زیادی است. به همین علت نیاز است قبل از تماس، هدف و نیازهای مشتریان را مشخص کنید.

همچنین باید به طور کامل با کالای موردنظر آشنا باشید و اطلاعات دقیق و کافی درباره آن داشته باشید. این کار کمک می‌کند در لحظه پاسخ مشتریان را بدهید و آنان را برای پاسخگویی منتظر نگذارید. مدیران نیز می‌توانند کارشناسان بازاریابی خود را به استفاده از نرم افزارهایی مانند نرم افزار CRM همکال ترغیب کنند تا اطلاعات مشتری در یک بستر کاربرپسند ذخیره شود.

بازاریابی محتوایی
بازاریابی محتوایی

بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوایی از مهم‌ترین روش‌های بازاریابی محصول است. در این روش باید به دنبال محتوایی جذاب و باکیفیت باشید که برای مشتریان جذاب باشد. این محتوا می‌تواند به صورت مقاله، ویدیو، پست‌هایی در شبکه‌های اجتماعی و مواردی از این دست باشد.

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

این روش در چند سال اخیر مورد توجه قرار گرفته است. با حضور در شبکه‌های اجتماعی موثر مانند اینستاگرام، توییتر، لینکدین و دیگر شبکه‌ها که مربوط به حوزه کاری شما است، می‌توانید همیشه در دسترس مشتریان خود باشید.

سخن پایانی

در این مطلب با بازاریابی محصول و روش‌های ارائه آن به مشتریان آشنا شدید. همانطور که گفته شد اگر شرکت شما تنها یک محصول داشته باشد هم به این بازاریابی نیاز دارید. با این بازاریابی می‌توانید حاشیه امنی برای فروش و سودآوری ایجاد کنید.

اگر به فکر عملی کردن بازاریابی محصول هستید، اما نیروی کافی برای انجام این کار ندارید، می‌توان آن را برون‌سپاری کنید. همکال یکی از شرکت‌هایی است که شما را در انجام این امر کمک می‌کند. ما با داشتن متخصصانی مجرب در زمینه‌های مختلف برای انجام بازاریابی تلفنی همراه شما هستیم.

مطالب مرتبط