تهران، خیابان انقلاب، بین چهارراه ولی عصر و فلسطین، نبش خیابان مظفر جنوبی، پلاک ۱۰۷۰ ، واحد ۵

مرکز تماس همکال

مرکز تماس همکال

بازاریابی خدمات و روش های انجام آن

بازاریابی خدمات و روش های انجام آن

هر کسب‌وکاری برای پیشرفت در کار خود نیاز دارد تا از روش‌های بازاریابی و فروش استفاده کند. در دنیای امروز که طیف وسیعی از شرکت‌ها کارهای خدماتی ارائه می‌کنند، بازاریابی خدمات اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده است. بازاریابی برای خدمات بخاطر نامشهود بودن، ناهمگونی و نفوذپذیری سخت آن‌ها؛ کمی متفاوت‌تر از دیگر روش‌ها عمل می‌کند.

اگر می‌خواهید با بازاریابی خدمات و روش‌های آن آشنا شوید، این مطلب را تا انتها دنبال کنید.

بازاریابی خدمات چیست؟

پدیده‌ای‌ست که کمک می‌کند خدمات نامشهود به دست مشتریان برسند. این یک روش جدید است که بین شرکت‌های خدماتی محبوبیت زیادی در سراسر جهان پیدا کرده است. این بازاریابی بر تبلیغات متمرکز است تا ارزش خدمات نامشهود را به مشتریان نشان دهد.

برای تبلیغات در این روش استراتژی‌های موثری در نظر گرفته می‌شود که در مشتریان اعتماد به‌وجود آید. به این معنی که نشان می‌دهند هر خدمت چه سودی برای مشتری می‌تواند داشته باشد. این استراتژی‌ها می‌توانند براساس ارتقای ایده، نشان دادن مزایا و وعده‌هایی برای کمک به فروش باشند.

برای مثال: کسب‌وکارهایی که در زمینه سلامت فعالیت می‌کنند، باید مزایای یک سبک زندگی سالم را به نمایش بگذارند. نشان دادن تناسب اندام می‌تواند یکی از مزایای رژیم غذایی سالم باشد که مشتری را ترغیب کند از این خدمت استفاده نماید.

 

تاریخچه بازاریابی در ارائه خدمات
تاریخچه بازاریابی در ارائه خدمات

تاریخچه بازاریابی خدمات

این روش نسبت به روش‌های دیگر بازاریابی یک شاخه نو ظهور محسوب می‌شود. در اوایل سال 1980 یک رشته تحصیلی جدید با نام بازاریابی خدمات به‌وجود آمد. بخاطر ویژگی‌های منحصربه‌فرد این رشته در مقایسه با روش‌های دیگر، محبوبیت زیادی در بین بازاریابان و شرکت‌ها پیدا کرد. طوری که امروزه در جهان یکی از پرکاربردترین روش‌ها محسوب می‌شود.

 

اهمیت بازاریابی خدمات

ملموس نبودن خدمات، کار بازاریابان را پیچیده می‌کند. این کار دشوار، اهمیت زیادی برای کسب‌وکارها دارد، در ادامه با اهمیت این موضوع آشنا می‌شوید:

  1. ایجاد یک تمایز کلیدی:
مطالعه کنید:  تفاوت بازاریابی جذب و بازاریابی حفظ چیست؟

خدمات، یک کلید متمایز کننده در دنیای کسب‌وکار است. حتی شرکت‌هایی که محصول مشابه می‌فروشند، خدمات آن‌هاست که تفاوت و برتری را به‌وجود می‌آورد. به همین علت نوع خدمات و نحوه نمایش آن در جذب مشتریان بسیار اهمیت دارد.

  1. اهمیت روابط در بازاریابی خدمات:

برقراری ارتباط یک بخش مهم در بازاریابی است. مشتریان نمی‌توانند خدمات را لمس کنند، به همین علت طرز برخورد و لحن فروشنده بر تصمیم نهایی خریدار تاثیر زیادی می‌گذارد. پس باید روی نحوه شکل‌گیری ارتباط با مشتریان بسیار حساس باشید. سعی کنید رابطه‌ای طولانی مدت ایجاد کنید تا اثربخشی تبلیغات بیشتر شود و شاهد تکرار فروش باشید.

  1. حفظ مشتری:

در دنیای رقابتی امروز، شرکت‌ها به دنبال حفظ مشتریان خود هستند، زیرا جذب مشتری جدید دشوارتر است. به همین علت مهم است که در بازاریابی خدمات، تغییرات مطابق نیازهای مشتریان اعمال شود. هر چه خدمات به نیاز آن‌ها نزدیک‌تر باشد مشتریان وفادارتر و خوشحال‌تری خواهید داشت.

 

روش‌های انجام بازاریابی خدمات
روش‌های انجام بازاریابی خدمات

بازاریابی خدمات با چه روش‌هایی انجام می‌شود؟

· بازاریابی تلفنی

بازاریابی تلفنی یکی از روش‌هایی است که توسط آن می‌توان خدمات را به دیگران معرفی کرد. در این روش ارتباط با مشتریان به سرعت شکل گرفته و خدمات با توجه به نیاز آن‌ها معرفی خواهد شد. این بازاریابی مزایای زیادی دارد که می‌تواند باعث متمایز شدن برند شود. برخی از این مزایا عبارتند از:

۱. ارتباط مستقیم با مشتریان

در ارتباط تلفنی به صورت مستقیم با مشتریان تعامل برقرار می‌شود. این روش برای هر خریدار شخصی‌سازی می‌شود و با پرسیدن سوال به نیاز آن‌ها می‌رسید. در این حالت می‌توانید خدمات خود را در جهت رفع همان نیاز معرفی کنید.

۲. کاهش هزینه‌ها

این نوع از بازاریابی یک روش بسیار ارزان است که بازاریابان از آن استفاده می‌کنند.

۳. افزایش فروش

با ارائه خدمات در جهت رفع نیازهای مشتریان، احتمال فروش را افزایش خواهید داد. همچنین می‌توانید مشتریان بالقوه را به خریداران فعلی تبدیل کنید.

۴. افزایش رضایت مشتریان

چناچه مشکل و نیاز مشتریان از طریق تلفن برطرف شود، خوشحال خواهند شد. در این صورت افزایش رضایت خریداران را بدست آورده‌اید.

بازاریابی تلفنی شاید در نظر ساده باشد، اما در واقع نیازمند افرادی متخصص است. افرادی که این کار را انجام می‌دهند باید ویژگی‌های خاصی داشته باشند تا این روش با موفقیت روبرو شود. همچنین مدیران کسب‌وکار می‌توانند از این افراد بخواهند که که نتایج تماس‌های بازاریابی را در یک نرم افزار مانند نرم افزار CRM همکال ثبت نمایند.

مطالعه کنید:  نحوه بازاریابی تلفنی و فروش تلفنی هر چیزی (نکاتی برای فروش)

 

· بهینه‌سازی موتورهای جستجو (SEO)

بازاریابی خدمات در دنیای اینترنت هم انجام می‌شود. به همین علت مهم است که خدمات ارائه شده در وب‌سایت بهینه‌سازی شود. روی کلمات کلیدی خدمات خود وقت بگذارید تا در نتایج جستجوی گوگل بهتر دیده شوید. این کمک می‌کند مشتریان بالقوه با خدمات شما آشنا شده و احتمال خرید افزایش پیدا می‌کند.

 

· بازاریابی محتوایی

محتوا یکی از قدرتمندترین ابزارها در بازاریابی خدمات است. با خلق محتواهای جذاب و مرتبط می‌توانید خدمات خود را به مخاطبان معرفی کنید. این محتواست که در فضای دیجیتال معرف برند و خدمات است. هر چه محتوا دقیق‌تر و حرفه‌ای‌تر باشد مشتریان بیشتری را جذب خواهد کرد. این محتوا می‌تواند متن، ویدیو، پادکست، عکس یا تلفیقی از آن‌ها باشد.

 

· بازاریابی خدمات در شبکه‌های اجتماعی

با حضور در شبکه‌های اجتماعی مورد استفاده مخاطبان خود می‌توانید ارتباط بهتری را به‌وجود آورید. این حضور کمک می‌کند تا بهتر خدمات خود را معرفی کنید و در لحظه به سوالات مشتریان پاسخ دهید. همچنین کمک می‌کند تا متقاعدسازی راحت‌تر شود.

 

· بازاریابی ویدیو

بازاریابی ویدیویی یکی دیگر از روش‌های بازاریابی خدمات است. با ساخت ویدیوهای معرفی، آموزشی و تبلیغاتی می‌توانید خدمات خود را بهتر به مشتری معرفی کنید. با این کار خریداران خدمات شما را بهتر درک می‌کنند و تصمیم‌گیری برای آن‌ها راحت‌تر خواهد شد.

 

سخن پایانی

در این مطلب متوجه شدید که بازاریابی خدمات چقدر برای هر کسب‌وکار اهمیت دارد. اما برای استفاده از تمامی روش‌های آن به یک تیم قوی و بودجه زیاد نیاز است. شما می‌توانید برخی از روش‌ها را برون‌سپاری کنید. در این صورت هزینه‌ها کمتر شده و از یک تیم متخصص کمک گرفته‌اید.

همکال یکی از مراکزی است که خدماتی مانند بازاریابی تلفنی را برای دیگر شرکت‌ها انجام می‌دهد. ما با داشتن تیمی متخصص، در این امر می‌توانیم به کسب‌وکار شما کمک کنیم تا بازاریابی خدمات خود را از طریق تلفن به بهترین نحو ممکن انجام دهید.

مطالب مرتبط