تهران، خیابان انقلاب، بین چهارراه ولی عصر و فلسطین، نبش خیابان مظفر جنوبی، پلاک ۱۰۷۰ ، واحد ۵

مرکز تماس همکال

مرکز تماس همکال

سیستم فروش چیست؟ چگونه آن را طراحی کنیم؟

سیستم فروش چیست؟ چگونه آن را طراحی کنیم؟

سیستم فروش از اصلی‌ترین بخش‌های هر کسب‌وکاری است. زیرا این سیستم بر تمام فعالیت‌های تجارت تأثیر مستقیم می‌گذارد. به همین علت باید بخش فروش فرایندی دقیق داشته باشد تا نتیجه مطلوبی حاصل شود. سیستم فروش سیستمی‌ست که به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا برنامه‌ریزی‌های دقیق‌تری داشته باشند و تمامی فعالیت‌های کارمندان را با یکدیگر همسو خواهد کرد.

در این مطلب با سیستم فروش و نحوه‌ی طراحی آن آشنا خواهید شد.

سیستم فروش چیست؟

فروش فرایندی‌ است که در آن برنامه‌ریزی، طراحی و اجرای استراتژی‌های مؤثر برای دستیابی به افزایش فروش انجام می‌شود. این سیستم معیارهای کلیدی، اطلاعات مشتری و هر آنچه که به فروش خدمات یا محصولات مرتبط است را در خود ذخیره می‌کند.

بازاریابی و فروش در هر کسب‌وکاری مهم‌ترین بخش آن هستند که تمام فعالیت‌ها را تحت تأثیر خود قرار می‌دهند. به همین علت برای مدیریت این فعالیت‌ها و دریافت نتیجه مطلوب به سیستم فروش نیاز است. به‌طور کلی می‌توان گفت این سیستم پلتفرمی دیجیتالی است که سرنخ‌ها را از مرحله جستجو تا خرید و تبدیل شدن را همراهی می‌کند.

پیوسته بودن مراحل فروش باعث می‌شود تا مشتریان بالقوه یا سرنخ‌ها در مدت زمان کوتاهی به مشتریان بالفعل تبدیل شوند. با استفاده از این سیستم‌ها می‌توانید تعامل خوب با مشتریان ایجاد کنید و تجربه‌ای عالی از تعامل آنها با برند شما به ارمغان آورید.

ویژگی‌های یک سیستم فروش موفق
ویژگی‌های یک سیستم فروش موفق

ویژگی‌های یک سیستم فروش موفق

فروشی موفق است که ویژگی‌های خاصی داشته باشد تا سود بیشتر حاصل شود. وجود چنین سیستمی به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا مدیران آن در وقت خود صرفه‌جویی کنند. سیستم‌های فروش موفق دارای ویژگی‌های زیر هستند:

  • گزارش تجزیه‌وتحلیل فروش
  • نگهداری سوابق تماس و ذخیره داده‌ها
  • قابلیت ارسال ایمیل
  • چت ربات‌های مشتری
  • ردیابی میزان تبدیل سرنخ‌ها
  • رفتار خرید مشتری
  • مدیریت سفارش
  • گزینه‌های پشتیبانی مشتری
  • سرویس زمان‌بندی خودکار
  • سیستم‌های تلفن داخلی

سیستم فروش چه مزایایی برای کسب‌وکارها دارد؟

مزایای این سیستم به‌قدری زیاد است که کسب‌وکارها نمی‌توانند از آنها چشم‌پوشی کنند. مزایای این سیستم عبارت‌اند از:

1. همکاری بیشتر اعضای کسب‌وکار با سیستم فروش

تیم فروش بخاطر ارتباط مستقیمی که با تیم‌های بازاریابی و امور مالی دارد، باید ارتباط بیشتری با آنها داشته باشد. به همین علت همکاری اعضای این تیم‌ها بیشتر و منسجم‌تر است.

مطالعه کنید:  تفاوت بازاریابی تلفنی و فروش تلفنی را چگونه تشخیص دهیم؟

2. ایجاد مهارت‌های جدید در افراد

سیستم‌های فروش علاوه‌بر تحلیل رفتار مشتریان، رفتار اعضای کسب‌وکار را نیز تحلیل می‌کنند. مدیران می‌توانند مطابق با تحلیل رفتار مشتریان و اعضای تیم مهارت‌های جدیدی را به آنها آموزش دهند تا روند فروش را بهبود بخشند و همچنین با انجام این کار رضایت مشتری نیز افزایش دهند.

3. ذخیره سوابق قدیمی مشتریان در سیستم فروش

سوابق خرید مشتریان قدیمی به راحتی قابل بررسی خواهد بود؛ زیرا این اطلاعات در سیستم به صورت منسجم ذخیره می‌شود.

4. صرفه‌جویی در زمان و انرژی

زمانی که اطلاعات تمامی مشتریان در سیستمی سازماندهی می‌شود، دسترسی به آنها راحت‌تر خواهد شد. همچنین بخاطر دیجیتالی بودن این سیستم، استفاده از آن در هر زمان و مکانی امکان‌پذیر است. به این علت با استفاده از این سیستم‌ها، هر تجارتی در زمان خود صرفه‌جویی می‌کند، زیرا اطلاعات مورد نیاز را در هر لحظه به‌طور کامل در اختیار دارد.

5. ایجاد روابط بلند مدت با مشتریان

با وجود اطلاعات کامل از مشتریان، تیم‌های فروش می‌توانند مطابق با نیاز آنها عمل کنند. با این کار روابطی شخصی‌سازی شده ایجاد می‌کنند که در نتیجه‌ روابط بلند مدت خواهند شد.

چگونه سیستم فروش طراحی کنیم؟
چگونه سیستم فروش طراحی کنیم؟

چگونه سیستم فروش را برای کسب‌وکار خود طراحی کنیم؟

اگر به‌عنوان مدیر کسب‌وکار می‌خواهید کسب‌وکارتان با استفاده از سیستم فروش، بتواند فروش خوبی را تجربه کند باید مراحل آن را به دقت پیاده‌سازی کنید. این مراحل عبارت‌اند از:

· مشخص کردن اهداف کسب‌وکار

مهم‌ترین هدف هر کسب‌وکاری دستیابی به درآمد بیشتر است. اما این افزایش درآمد نیابد بدون برنامه‌ریزی و  هدف مناسب بدست آید. به بیان دیگر افزایش درآمد، روش‌ها و سیاست‌های مختلفی دارد که استفاده از هر کدام به عوامل مختلفی از جمله زمان، تعداد نیروی کار، منابع تجارت و عواملی از این دست ارتباط دارد.

برای اینکار بهتر است تمامی منابع و عوامل در دسترس خود را یادداشت کنید و با توجه به آنها قدم‌های بعدی را بردارید.

· مشخص کردن فرصت‌های فروش در سیستم فروش

محصولات و خدمات خود را به خوبی بررسی کنید تا درک کنید که می‌توانید آنها را به صورت فصلی بفروشید یا دائمی. با مشخص کردن این موضوع مسیری هموارتر خواهید داشت زیرا اقدام اهداف نوشته شده و مشخص شدن فرصت‌های فروش کمک بسیاری به شما خواهد کرد.

برای مشخص کردن این فرصت‌ها می‌توانید از نرم‌افزاری مانند نرم افزار CRM همکال نیز کمک بگیرید. این نرم‌افزار کمک می‌کند تا گزارش مناسبی از روند فروش خود داشته باشید و بتوانید مطابق آن زمان‌ها و فرصت‌های فروش خود را شناسایی کنید.

· مستندسازی فرایند فروش

می‌توان گفت تخصصی‌ترین مرحله در طراحی و پیاده‌سازی سیستم فروش، مستندسازی فرایند فروش است. این فرایند باید طوری باشد که نقطه عطف رویدادهای کلیدی را مشخص نماید. در این فرایند باید درخواست‌های مشتریان را در اولویت قرار دهید و راهی برای جلب اعتماد آنها پیدا کنید.

مطالعه کنید:  مزایای بازاریابی چیست؟

این فرایند را باید طوری طراحی کنید که به‌عنوان نقشه‌ی راه در طول مسیر برای بهبود نقاط قوت و رفع مشکلات به آن مراجعه نمایید.

· ارزیابی مداوم سیستم فروش

نتیجه‌ی عملکرد فرایندهای انجام شده اهمیت زیادی دارد. به همین علت باید در مدت زمان مشخص نتیجه فرایندهای سیستم فروش را بررسی کنید. نظرات کاربران را با دقت پیگیری کنید و در صورت لزوم مطابق آنها در سیستم تغییراتی ایجاد کنید.

در سیستم فروش چه روش‌هایی وجود دارند؟

در سیستم فروش، متناسب با نوع محصول یا خدمت و شرایط مختلف، می‌توان از روش‌های متنوعی استفاده کرد. روش‌های معمول در سیستم فروش عبارت‌اند از:

· فروش حضوری یا دست به دست

این روش، فروشی‌ست که در مکان فیزیکی بین فروشنده و خریدار انجام می‌شود. معمولاً در فروشگاه‌ها، بازارها، یا نمایشگاه‌ها انجام می‌شود.

· فروش تلفنی

در فروش تلفنی، فروشنده با استفاده از تماس تلفنی با مشتریان ارتباط برقرار می‌کند. این روش مقرون‌به‌صرفه‌ترین روش در سیستم فروش است. هرچند هزینه راه‌اندازی مرکز تماس خصوصی زیاد است، اما کسب‌وکارها می‌توانند از مراکز تماس برون‌سپاری استفاده کنند تا هزینه‌های خود را کاهش دهند.

در این روش از فروش، به مکان خاصی محدود نیستید و می‌توانید با تمامی سرنخ‌های خود در هر شهری ارتباط برقرار کنید.

· فروش آنلاین در سیستم فروش

در فروش آنلاین، کمپین‌های فروش از طریق وب‌سایت‌ها و پلتفرم‌های تجارت الکترونیکی انجام می‌شود. در این روش محدودیت زمانی و مکانی ندارید، در هر ساعت از شبانه روز می‌توانید محصولات یا خدمات را برای فروش عرضه کنید.

· فروش تلفنی آنلاین

این روش ترکیبی از تماس تلفنی و فروش آنلاین برای فروش محصولات است. نمایندگان در تماس تلفنی با مشتریان به آنها کمک می‌کنند تا محصولات را از طریق وب‌سایت خریداری کنند.

سخن پایانی

با پیاده‌سازی سیستم فروش می‌توانید از بحران‌ها راحت‌تر گذر کنید. همچنین فرصت‌های بیشتری برای بزرگ‌تر کردن تجارت خود پیش‌رو خواهید داشت. در این مطلب با سیستم فروش و نحوه‌ی طراحی آن آشنا شدید. همان‌طور که گفتیم یکی از روش‌های فروش، استفاده از فروش تلفنی است که بسیار به‌صرفه خواهد بود.

چنانچه داشتن مرکز تماس اختصاصی هزینه‌های زیادی برای شما دارد می‌توانید از مرکز تماس برون سپاری همکال استفاده کنید. در این مرکز افراد متخصصی وجود دارند که با تسلط بر روش‌های فروش تلفنی می‌توانند در افزایش فروش شما بسیار مؤثر عمل کنند.

همچنین دوره فروش تلفنی آکادمی همکال می‌تواند به کسب‌وکارها در طراحی سیستم فروش تلفنی در چارچوب فضای کاریشان کمک کند. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با ما تماس بگیرید.

مطالب مرتبط