تهران، خیابان انقلاب، بین چهارراه ولی عصر و فلسطین، نبش خیابان مظفر جنوبی، پلاک ۱۰۷۰ ، واحد ۵

مرکز تماس همکال

مرکز تماس همکال

اهمیت انجام تحقیقات بازار

تحقیقات بازار یکی از موثرترین راه‌ها برای پیدا کردن آگاهی و بینش نسبت به مشتریان و رقیبان در صنعت است. اطلاعاتی که از این تحقیقات به دست می‌آیند؛ در تصمیم‌گیری‌های کسب‌وکار مهم هستند. مخصوصاً برای تصمیمات کسب‌وکارهای کوچک برای ورود به حوزه‌ای جدید یا تولید محصولات جدید، اهمیت انجام تحقیقات بازار محرز می‌شود. بنابراین برای آشنایی بیشتر با این مفهوم، دلایل ضرورت و اهمیت آن و همچنین تفاوت تحقیقات بازار با تحقیقات بازاریابی و هوش بازاریابی، در ادامه این پست با ما همراه باشید. البته ناگفته نماند که مارکتینگ ریسرچ و روش‌ها و تکنیک‌های آن بحث مفصلی است؛ پس شما هم اگر نکته مهمی در این زمینه می‌دانید و یا سوالی دارید در قسمت نظرات می‌توانید مطرح کنید.

منظور از تحقیقات بازار چیست؟
منظور از تحقیقات بازار چیست؟

تعریف تحقیقات بازار

مارکتینگ ریسرچ یا تحقیقات بازار مجموعه ای از فرآیندهاست که تولید کننده و مشتریان و مصرف‌کننده نهایی را از طریق جمع آوری اطلاعات به هم متصل می کند. این اطلاعات برای تعریف فرصت‌ها و تهدیدهای بازاریابی، ارزیابی فعالیت‌های بازاریابی و درک بهتر نسبت به فرآیند بازاریابی و بهبود آن مورد استفاده قرار می‌گیرد. از این جهت در این مقاله به علل اهمیت انجام تحقیقات بازار نیز می‌پردازیم.

انواع روش‌های مورداستفاده در Market Research

 روش‌ها و ابزارهای مورداستفاده در تحقیقات بازار را می‌توان به دسته‌های زیر تقسیم کرد:

روش اول : تحقیقات پایه‌ای 

مقصود، اطلاعات اولیه‌ای است که کارشناس بازاریابی از بازار و مشتریان کسب می‌کند.

شما می‌توانید این نوع تحقیقات بازاریابی را به روش‌های مختلف مانند focus group، پرسشنامه آنلاین، مصاحبه تلفنی و …انجام دهید. درنتیجه این نوع تحقیقات بازار می‌توانید چالش‌های مشتریان را در هنگام خرید محصول بدانید و میزان آگاهی جامعه هدف از برند خود را بررسی کنید.

روش دوم :‌ تحقیقات ثانویه

در تحقیقات ثانویه اطلاعاتی که توسط منابع خارجی مانند آژانس‌های دولتی و شرکت‌های آماری تهیه‌شده استفاده می‌شود. این اطلاعات در روزنامه‌ها و مجلات، کتاب و سایت‌ها و آژانس‌های مختلف دولتی و غیردولتی منتشر می‌شود. منابع ثانویه می‌تواند یکی از موارد زیر باشد:

  • منابع عمومی: منابع عمومی مانند کتابخانه ازجمله بهترین منابع رایگان برای جمع‌آوری اطلاعات است.
  • منابع تجاری: منابعی که به ازای دریافت مبلغی (به‌صورت تهیه اکانت) و یا خرید مجله یا کتاب، اطلاعاتی را در اختیار شما قرار می‌دهد.
  • مؤسسات آموزشی: با اینکه منابع محبوبی برای تهیه اطلاعات محسوب نمی‌شود، اما از دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی می‌توان اطلاعات ارزشمند و معتبرتری نسبت به بسیاری از منابع تجاری به دست آورد.
مطالعه کنید:  چگونه نظرسنجی مرکز تماس منجر به عملکرد بهتر می‌شود؟

تفاوت تحقیقات بازاریابی و تحقیقات بازار

هردوی این مفاهیم جزئی از مارکتینگ محسوب می‌شود و شامل فعالیت‌هایی است که قبل از فروش محصول انجام می‌شود. تعدادی از متخصصین بازاریابی تحقیقات بازار را زیرمجموعه تحقیقات بازاریابی می‌دانند و گروهی دیگر بر این عقیده‌اند که این دو مفهوم در بعضی فعالیت‌ها هم پوشانی دارند. یعنی فعالیت‌هایی مانند ترندهای بازار و سایز بازار و بررسی بازار هدف و … را جزئی از تحقیقات بازار و مستقل از تحقیقات بازاریابی می‌دانند.

مثال‌هایی از تحقیقات بازاریابی می‌توان از بهینه سازی در تبلیغات، تست آ-ب، رضایت مشتریان و تغییر نگرش نسبت به برندینگ نام برد. درباره تحقیقات بازار می‌توان از ترندهای بازار ، سایز بازار و بررسی بازار هدف، سگمنتیشن و … نام برد. با این حال این دو مفهوم در محدوده‌ی موضوعاتی مانند قیمت گذاری، ویژگی های محصول و تخمین تقاضا مشترک هستند.

 

تفاوت تحقیقات بازاریابی و مارکتینگ با تحقیقات بازار
تفاوت تحقیقات بازاریابی با تحقیقات بازار

تحقیقات بازار به چه سوال‌هایی پاسخ می‌دهد؟

بر اساس آمارهای موجود:

  • بر اساس داده‌های اینستاگرام در سال 2017، 80% از کاربران اینستاگرام حداقل یک پیج بیزینسی را دنبال می‌کنند.
  • بر اساس داده‌های گوگل، 75% از کاربران تلفن‌های هوشمند برای برطرف کردن نیازها و سوالاتشان ابتدا به سراغ موتورهای جست‌وجو می‌روند.
  • بر اساس آمار hubspot در سال 2016، 78% از مصرف‌کنندگان به دلیل تعداد بالای ایمیل‌های دریافتی از یک برند، عضویت خود را از خبرنامه ایمیلی آن لغو می‌کنند.

چگونه یک کارشناس بازاریابی می‌تواند مطمئن شود که مشتری در تصمیم‌گیری محصول او را انتخاب می‌کند؟ چگونه می‌توان فهمید که یک مصرف‌کننده تصمیم خرید خود را با استفاده از چه اطلاعاتی و بر چه اساس می‌گیرد؟ این سؤالات دقیقاً مواردی هستند که مارکتینگ ریسرچ به آن‌ها پاسخ می‌دهد.

تفاوت مارکتینگ ریسرچ و Marketing Intelligence :

مارکتینگ اینتلیجس (هوش بازاریابی) استفاده از اطلاعات موجود برای تصمیم‌گیری‌های استراتژیک کسب‌وکار است. کسب‌وکارهای کوچک این اطلاعات را به‌مرور زمان از بازار، رقبا و شرایط اقتصادی و سیاسی به دست می‌آورند. در واقع مارکتینگ اینتلیجنس به معنای جمع‌آوری داده های روزانه است که وارد سیستم می شود و از میان آن اطلاعات مهمی را می توان استخراج کرد. سپس با استفاده از آن وضعیت شرکت را تحلیل می‌کنند و نقاط قوت و ضعف را پیدا می کنند. اما تحقیقات بازار به مفهوم طرح یک سوال و یافتن پاسخ آن سوال است.

علل اهمیت انجام تحقیقات بازار چیست؟

رقابت در صنعت چیزی فراتر از مقایسه ساده نام دوبرند است.

بر اساس بررسی business insider، 72% کسب و کارهای کوچک تمرکز اصلی خود را بر افزایش درآمد قرار می‌دهند. تحقیقات بازار به این کسب و کارها کمک می‌کند که دید مناسبی نسبت به رقیبان خود پیدا کنند.

مطالعه کنید:  رضایت مشتری: چالشی حیاتی برای شرکت ها

با بررسی نقاط قوت و ضعف رقیبان، می‌توانید مزیت رقابتی خود را پیدا کنید و جایگاه محصول را به درستی تعیین کنید. برای ارائه پیشنهاد بهتر به مشتریان باید بدانید رقیبان چه محصولاتی با چه ویژگی‌ها و قیمتی به بازار عرضه می‌کنند.

 

آشنایی با مشتریان مرتبط با کسب و کارتان  

بسیاری از کسب‌وکارها تصور می‌کنند نسبت به مشتریان خود شناخت دارند. اما بعد از مارکتینگ ریسرچ، متوجه اشتباه خود درباره مشتریان شده‌اند. با انجام تحقیقات بازار، می‌توانید یک پروفایل از ویژگی‌های مشتریان به‌صورت میانگین تهیه کنید. ویژگی‌هایی مثل عادات خرید، اینکه چقدر برای هر نوع محصول حاضرند هزینه کنند و چه قابلیت‌هایی در محصولات برای آن‌ها مهم‌تر است. با این بررسی در کنار بررسی رقیبان می‌توانید، مشتریان را به خرید محصول خود در مقابل محصول رقیب ترغیب کنید.

 

یافتن فرصت‌های جدید برای معرفی محصولتان 

فرصت‌های موجود در بازار و نیاز برای یک محصول با ویژگی خاص با مارکت ریسرچ به دست می‌آید. مشتریان با گذر زمان نیاز به تغییراتی در محصولات متناسب با تغییر تکنولوژی و شرایط مختلف دارند. اگر محصولات خود را به‌روزرسانی نکنید، با آمدن رقیبان جدید، مشتریان ممکن است به سمت آن محصولات کشیده شوند. همچنین نباید نسبت به فرصت‌هایی که در بررسی مشتریان و یافتن نیازهای جدید آن‌ها وجود دارد بی‌تفاوت باشید. این فرصت‌ها بهترین موقعیت برای تولید محصولات جدید است.

هدف از انجام تحقیقات بازار چیست؟
هدف از انجام تحقیقات بازار چیست؟

پیش‌بینی نیاز مشتریان 

کسب‌وکارهای کوچک تحت تأثیر ویژگی‌های مختلف محیطی و اقتصاد جامعه هستند. اگر مشتریان توانایی خرید کافی نداشته باشند و یا نسبت به مخارج خود نگران باشند، نسبت به هزینه کردن برای محصولات مختلف بیشتر دقت می‌کنند و راحت تصمیم‌گیری نمی‌کنند. با بررسی بازار و مشتریان می‌توانید تصمیمات خودتان را با اقتصاد کشور همسو کنید. برای مثال شاید با توجه به تغییرات سیاسی و اقتصادی، این زمان برای لانچ محصول جدید شما مناسب نباشد و محصول شما شکست بخورد. در نهایت می‌توانید تصمیم بگیرید که برای فروش چه محصولاتی از بازاریابی تلفنی استفاده کنید.

در ابتدای فرآیند، لازم است کارشناسان تماس با محصول/خدمت مورد نظر شما و جامعه مخاطبی که برای محصول/خدمت خود انتخاب کرده‌اید به خوبی آشنا شوند. پس از آن، پرسشنامه، مطابق با نیازهای اطلاعاتی و شناختی کارفرما -به صورت رفت و برگشت- طراحی می‌شود و در نهایت، سوالات از طریق تماس تلفنی یا سایر روش‌های مورد نظر کارفرما پرسیده می‌شود.

مرکز تماس همکال می‌تواند در زمینه تحقیقات بازار خدماتی از قبیل نظرسنجی تلفنی را برای شما انجام دهد.

مطالب مرتبط