هر کسبوکاری برای رشد باید با مشتریان خود تعامل داشته باشد. یکی از روشهای تعامل با مشتریان تماسهای تلفنی هستند که اغلب با عنوان تماسهای شاد، تماسهای بازاریابی یا برای پشتیبانی از مشتریان برقرار میشوند. در تماسهای تلفنی لحن صدا بسیار اهمیت دارد. لحن شما به نوعی بیان کننده ارزشها و طرز تفکر یک شرکت است. کیفیت یا احساسی که در صدای کارشناس مرکز تماس وجود دارد و کلماتی که استفاده میکند، تاثیر چشمگیری بر روند تعامل شما با مشتریان در خدماترسانی به آنان دارد. ما در این مقاله در مورد چگونگی تاثیر لحن صدا بر مشتریان میپردازیم.
لحن صدا این نیست که شما چه میگویید، بلکه نحوه بیان آن است. این نه تنها کلماتی را که انتخاب میکنید، بلکه ترتیب، ریتم و سرعت آنها را نیز در بر میگیرد.
در ارتباطات شفاهی، لحن صدا اهمیت زیادی دارد. این که سخنور چگونه به گیرندهی اطلاعات در مورد معنای پیام میگوید و بر نحوه درک گیرنده از اطلاعات تأثیر میگذارد. عوامل متعددی را میتوان دستکاری کرد تا بر لحن یک فرد و تأثیری که آنها در مورد پیام خود به دیگران میدهند تأثیر بگذارد.
لحن برای ایجاد رابطه معنادار با مشتریان بسیار مهم است.
لحن صدا به نگرش شما در رابطه با آنچه میگویید بستگی دارد. صدای شما تغییر نمیکند، اما نحوه صحبت شما با کسی تغییر میکند. اگر عصبانی هستید، ممکن است خشمگین باشید. اگر خوشحال هستید، ممکن است این شادی در صدایتان نمایان باشد. برای ایجاد ارتباط حرفهای با مشتریان، کارکنان شرکت و کارشناسان مرکز تماس باید لحن حرفهای خود را حفظ کنند و از لحنی دوستانه، صمیمانه و حرفهای برای همه تماس گیرندگان استفاده کنند. همچنین یکی از مهارتهای کارشناسان تماس در بخش پشتیبانی و تیم فروش، کنترل لحن صدا است.
لحن صدای شما نشان میدهد که:
لحن صدای مناسب برای هر تعامل با مشتری کاملاً به نوع مشتری بستگی دارد. تصمیم بگیرید که کدام لحن بر اساس وضعیت احساسی و انتظارات شنونده بهترین است، طوری که حالت ربات گونه هم نداشته باشد و زبان طبیعی هم در آن احساس شود. انتخاب کلمات درست باعث انتقال حس اقتدار و تجربه و ارزش شماست. لحن صدای کارشناسان تماس برای انتقال همدلی، محرک وفاداری مشتری است. لحن دلسوزی و همدلی در ارتباطات به این معنی است که شما درگیر مسئله مشتری هستید و حس اعتماد را در او تقویت میکنید.
برای ایجاد یک رابطه واقعی مبتنی بر اعتماد:
حتی اگر با تاخیرهای شدید در حمل و نقل یا تاخیرهای ناشی از کمبود موجودی اقلام مواجه هستید، با مشتریان صادق و صریح باشید. به آنها اجازه دهید از وضعیت دقیق آنچه برای کمک به آنها انجام میدهید مطلع شوند.
برخلاف گذشته، خریداران قبل از خرید، محصول شما را به طور کامل بررسی کرده و آن را با رقبای شما مقایسه میکنند. اینجاست که انتخاب بین یک صدای حرفهای یا معمولی بسیار مهم است. اگر محصول شما تخصصی است، یک لحن حرفهای مورد نیاز است.
از سوی دیگر، اگر محصولاتی با کاربرد عمومی دارید یک لحن معمولی ممکن است بهترین نتیجه را داشته باشد. میتواند به شما کمک کند که برای مشتری معتبر باشید.
بسته به اینکه میخواهید یک تصویر برند حرفهای یا دوستانه داشته باشید، لحن صدای مربوطه مشتریانی را جذب میکند که بیشترین طنیناندازی را در پیامها دارند. صرف نظر از اینکه محصولات شما در دسته بندی ممتاز یا مقرون به صرفه هستند، لحن شما در جذب مشتریان بسیار تاثیرگذار است.
تماسگیرنده فقط بر اساس لحن صدا و نوع بیان نظرات منتقل میکند.
از آنجا که شهرت شرکت شما در دست افرادی است که به طور مستقیم با مشتریان در ارتباط هستند، تصمیمگیری در مورد اینکه چه کسی به تماسهای شما پاسخ دهد، یک تصمیم مهم و موثر بر نحوه ارائه خدمات مشتری است.
اگر کسبوکار شما در نظر دارد که برای پاسخ دهی به تماسها افرادی را استخدام کند، یا در حال حاضر با یک مرکز تماس کار میکند، باید مطمئن شوید که نمایندگان تلفنی که به تماسها پاسخ میدهند، بسیار ماهر و آموزش دیده هستند.
مرکز تماس همکال با ارائه طیف وسیعی از خدمات مشتری که شامل تماسهای تلفنی برای موارد مختلفی از جمله: تماس پشتیبانی از مشتریان، تماس شاد و تماس بازاریابی است، این امکان را برای کسبوکارها فراهم کرده است که با توجه به نیاز خود بتوانند از افرادی آموزش دیده و مجرب در حوزههای مختلف از این امکانات استفاده کنند.
اگر شما هم صاحب کسبوکاری هستید که برای برون سپاری خدمات مشتری نیاز به یک مرکز تماس دارید، میتوانید با ما تماس بگیرید.