در مقاله قبل برخی از تکنیکهای لازم برای داشتن یک تماس سرد کارآمد را برای فروش عنوان کردیم. این مقاله تکمیل کننده موارد گفته شده قبل است. امیدوارم که با دانستن این موارد بتوانید یک تماس سرد عالی در حوزه بازاریابی داشته باشید.
به عنوان یک فروشنده، میدانید که بیشتر فروشها پس از تماس اول، دوم یا حتی سوم اتفاق نمیافتد، پس جا نرنید، به قول عامیانه، سمج باشید، پشتکار داشته باشید و پیگیری کنید. تعجب خواهید کرد اگر بدانید بسیاری از افراد این کار را نمیکنند.
ممکن است همیشه در تماس اول، مکالمه عمیقی را که آرزو داشتید، میسر نشود. حتی تماس بر روی شما قطع شود یا جواب منفی بشنوید، اما رد شدن را بپذیرید و از آن فرار نکنید! رد شدن و پذیرفته نشدن؛ بخش ضروری همه فعالیتهای فروش است.
میدانید که تماس سرد نمیتواند یک شبه، ره صدساله طی کند و موفق شود، بنابراین هدف خود را یادگیری نکتهای در هر مکالمه با چشم انداز خوب یا بد، تعیین کنید. در این راستا:
امروزه ابزارها و برنامههای زیادی در اختیار فروشنده مدرن قرار دارد که دیگر مجبور نیستید مجدداً از فعالیتهای خسته کننده و ناکارآمد فروش تلفنی رنج ببرید. در اینجا به عنوان نمونه به برخی از این ابزارها اشاره شده است:
اگر از CRM Salesforce استفاده میکنید؛ خوش شانس هستید. تقریباً تک تک ابزارهای بهره وری فروش در جهان، به آنها متصل میشوند.
اگر از CRM دیگری استفاده میکنید، مشکلی نیست. نسخه های مستقل بسیاری از محصولات وجود دارد، به علاوه میتوانید از Zapier برای اتصال سیستمهای متفاوت استفاده کنید.
به طور متوسط، تماسهای سرد بیش از 90 درصد مواقع منجر به ارسال پیام صوتی میشوند. شما در سطح متوسط نیستید. اما هنوز یک رویداد نادر در بازاریابی تلفنی است که یک مشتری واقعاً تلفن را بردارد و به تماس ناشناخته و ناخواسته پاسخ دهد.
بنابراین، بر هنر گذاشتن یک پیام صوتی موثر مسلط شوید. ابتدا تصمیم بگیرید که از چه استراتژی برای جلب توجه مشتری احتمالی از طریق پست صوتی استفاده کنید. به یاد داشته باشید، هدف صحبت از فروش در پیام شما نیست، بلکه ایجاد کنجکاوی به اندازه کافی، برای تماس با شماست.
تصمیم بگیرید که میخواهید فرد مربوطه بعد از شنیدن پیام، چه چیزی بداند. این که آیا شما توسط شخصی که وی میشناسد، معرفی شدهاید؟ اینکه میتوانید به آنها در حل مشکلی که میدانید با آن روبرو هستند کمک کنید؟ یا شاید فقط میخواهید آنها بدانند شما کی هستید؟
در مرحله بعد، اسکریپت های بازاریابی تلفنی خود را بنویسید. شما باید چند اسکریپت آماده داشته باشید که هر کدام پیام متفاوتی و خاص را منتقل میکند. به عنوان مثال:
«شما توسط شخصی که به او اعتماد دارید (آقا / خانم …) به ما معرفی شدید!»
«من چالشهای پیش روی شما رو درک میکنم و فکر میکنم میتونم کمکتون کنم.”
« ما مشکلاتی چون … رو که اکثر شرکتها با آن روبرو هستند رو حل کردیم و معتقدیم میتونیم این کار رو برای شما هم انجام بدیم»
« من یک راه حل فوری برای مشکل … شما دارم که اگر اجازه بدید در موردش تلفنی با شما صحبت کنم»
پیام صوتی خود را ارسال کنید؛ شما برنامهریزی خود را انجام دادهاید و تنها چند نکته مهم وجود دارد که باید در نظر داشته باشید:
از این به بعد پیامهای صوتی ارسالی را مرتب چک کنید تا بفهمید کدام اسکریپتها تاثیر بیشتری در پاسخگویی و برقراری تماس از جانب فرد موردنظر دارند؛ چند آزمایش انجام دهید و به بهبود آنها ادامه دهید!
ماهیت تماس سرد در تماس بازاریابی به این معناست که حتی ماهرترین فروشنده هرگز نمیتواند درصد موفقیت خود را به 100 برساند. زیرا این مورد به مواردی از جمله شمارههای مشتریان بالقوه شما، نوع محصول یا خدماتی که ارائه میکنید و شناسایی درست جامعه هدف شما هستند.
اما اگر حس میکنید همه چیز، خوب پیش نمیرود، دقیقتر نگاه کنید و مطمئن شوید که کدام بخش از کار را میتوانید بهتر انجام دهید. اشتباهات رایج در تماسهای سرد میتواند به شما در شناسایی مشکلات احتمالی کمک کند!
هر تماس بازاریابی اگر طبق اصول و تکنیکهای تماس سرد انجام شود میتواند نتیجه مثبتی به همراه داشته باشد. البته اولین امر در موفقیت تماسهای بازاریابی این است که شما مشتریان هدف خود را به درستی شناسایی کرده باشید. در این صورت میتوانید به موفقیت فروش محصولات یا خدماتی که ارائه میدهید خوشبین باشید.
مرکز تماس همکال با داشتن کارشناسان تماس مجرب و آموزش دیده میتواند در حوزه خدمات فروش، خصوصا بازاریابی تلفنی با شما در راستای جذب مشتری و افزایش فروش کمک کند. همچنین شما به عنوان صاحبان کسبوکار میتوانید از نرم افزار CRM همکال به صورت رایگان استفاده کنید.