بازاریابی حفظ مشتری و بازاریابی جذب مشتری، هر دو از اهمیت خاصی برخوردار هستند. هر دو بازاریابی برای رشد و پایداری کسبوکارها جایگاه ویژهای دارند. مدیرانی که به فکر پیشرفت مشاغل خود هستند حتما با چالشهایی مانند: جذب مشتری، از دست دادن مشتریان فعلی، وجود منابع محدود برای رفع مشکلات مواجه شدهاند.
مشتریان فعلی بزرگترین دارایی هر کسبوکاری هستند. بنابراین ایجاد یک رابطه قوی با مشتریان فعلی برای وفادار ماندن آنها مهم است. از سوی دیگر هر سازمانی برای پیشرفت خود نیاز به مشتریان جدید دارد.
حالا انتخاب کسبوکار شما تمرکز بر روی کدام یک است؟ در ادامه از جزئیات این دو بازاریابی جذب و حفظ مشتری خواهیم گفت. در پایان این مقاله شما میتوانید انتخاب کنید کدام بازاریابی برای شما اهمیت بیشتری دارد.
رسالت جذب مشتری، بدست آوردن مشتریان جدید برای مشاغل میباشد. به این معنی که تیم بازاریابی با طراحی تبلیغاتی اثربخش سرنخها را به مشتری تبدیل و به خرید کردن ترغیب میکند. جذب مشتری فرآیندی دارد که طی چند مرحله انجام میشود:
در بازاریابی جذب استراتژیهایی وجود دارد که تیم بازاریابی متناسب با اهداف، بودجه و مهارت سازمان شما میتواند از آنها استفاده کند.
دسترسی به مشتریان بالقوه با تبلیغات از طریق رسانههای پولی استراتژیای است که به صورت متداول استفاده میشود. کمپینهایی که در فضای مجازی رخ میدهد یا تبلیغات در برنامههای تبلیغاتی، گزینههایی هستند که اغلب برندهای مصرف کننده از آنها استفاده میکنند. کسبوکار شما میتواند با توجه به منابعی که در دست دارد در یک یا چند نمونه از این کانالها برای دسترسی به مشتریان بالقوه خود تبلیغات انجام دهد.
هر چند که در بازاریابی، استفاده از رسانههای پولی قابل اعتماد است، اما ممکن است بار مالی زیادی داشته باشند. ممکن است کانال انتخابی هزینههای تبلیغی خود را افزایش دهد یا امکان تکرار پیام تبلیغاتی نباشد، در این صورت با افزایش هزینهها روبرو خواهید بود.
جستجوی آنلاین یا تبلیغات گوگل از راهی عالی برای بازاریابی جذب مشتری جدید است. به گزارش گوگل این نوع تبلیغات میتواند آگاهی از برند را تا 80 درصد افزایش دهد. در نتیجه باعث میشود مخاطبین بیشتری برند شما را به خاطر خود بسپارند و تمایل به برقراری ارتباط و خرید داشته باشند.آآ
از دلایل اهمیت جستجوی آنلاین میتوان به این مورد اشاره کرد که به کسبوکارها این امکان را میدهد تا در زمان نیاز مخاطب، با راهحلهای مناسب برند خود را در دید آنها قرار دهند.
به وجود آوردن محتوای ارزشمند یک راه عالی برای جذب مشتری است. اگر با محدودیت بودجه مواجه هستید بازاریابی محتوایی یک راه کم هزینه نسبت به دیگر استراتژیهای بازاریابی میباشد. محتوا در شکلهای مختلفی تولید و توزیع میشود. انواع محتوا شامل: ویدیو، وبلاگ، پادکست و… میباشد. شما میتوانید این محتواها را از طریق وب سایت در گوگل یا از طریق شبکههای مجازی منتشر کنید.
با اینکه این نوع بازاریابی جذب مشتری نیاز به سرمایه زیادی ندارد، در اغلب موارد مشتریان با کیفیتی را جذب میکند. هر چند که ایجاد یک محتوای ارزشمند و برجسته زمانبر خواهد بود، اما نتایج محتوای خوب شگفتانگیز است.
بسیاری از مشاغل اولویت اصلی بخش بازاریابی خود را روی بازاریابی جذب مشتری سرمایهگذاری میکنند. زمانی که یک سازمان جذب مشتری را اولویت کاری خود قرار میدهد چه اتفاقی رخ میدهد؟ تعداد مشتریان افزایش مییابد.
جذب مشتری کار راحتی نیست. اما اگر تیم بازاریابی در این زمینه تخصص و مهارت کافی را داشته باشه، کاربران فعال و درآمد، به سرعت رشد میکند. در دنیای کاری، نرخ رشد بالا و افزایش مشتریان جدید نشان دهنده تناسب خوب بین عرضه و تقاضا است.
تمرکز بازاریابی حفظ مشتری در بهبود روابط و تعاملات با مشتریان فعلی است. که در نتیجه به افزایش وفاداری مشتریان و خریدهای مجدد منجر میشود. فرآیند حفظ مشتری شامل موارد زیر خواهد بود:
در بازاریابی حفظ مشتری، استراتژیهای خاصی وجود دارند که برای کسبوکارها تاثیرگذار هستند. این استراتژیها به منابع و توانایی کسبوکار شما در زمینههای دیجیتالی، دسترسی به اطلاعات مشتریان و پویایی بستگی خواهد داشت. از جمله این استراتژیهای میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
تبلیغات مجدد در شبکههای اجتماعی که قبلا از آنها استفاده کردهاید، یکی از راههای عالی برای جذب مشتری است. این استراتژی علاوه بر اینکه با جذب مشتری برای کسبوکارها همراه است، با استفاده از دادههایی که از تعامل با آنها بدست میآورد؛ میتواند علایق و نیاز مشتریان را بدست آورد.
استفاده از این دادهها به کسبوکار شما کمک میکند تا طبق علایق مشتری محصولات خود را ارتقا دهید. در نهایت این کار منجر به افزایش طول عمر مشتری و وفاداری آنها خواهد شد.
با استفاده از استراتژی ایمیل مارکتینگ میتوانید پیشنهادات، بهروزرسانیها و توصیههای لازم را برای پایگاه مشتریان خود ارسال نمایید.
با این که مبحث این مقاله درمورد بازاریابی است، اما با این حال از پشتیبانی مشتریان برای حفظ آنها نمیتوان چشم پوشی کرد. پشتیبانی از مشتریان بسیار اهمیت دارد. به این علت که تجربه یک پشتیبانی منفی باعث میشود مشتری سراغ رقیب شما برود، اما تجربه پشتیبانی خوب باعث میشود اعتماد مشتری چند برابر شود و وفاداری را افزایش میدهد.
در گذشته این موضوع که مشتری پس از خرید، مجدد برای خرید بعدی مراجعه کند برای مدیران اهمیت چندانی نداشت. اما امروزه فضای کاری و دنیای بازاریابی تغییر کرده است. حفظ مشتریان برای کسبوکارها اهمیتی ویژهای دارد چون به واسطه آن مشاغل پیشرفت خواهند کرد و در ذهن مردم ماندگار خواهند شد. حال با این تفاسیر زمانی که بازاریابی حفظ مشتری در اولویت است چه اتفاقی رخ خواهد داد؟
بهترین راه برای بازگشت سرمایه تمرکز بر روی بازاریابی حفظ مشتری است. با اینکه سازمان شما به هر دوی این بازاریابیها نیاز دارد، اما شما با حفظ مشتری، جذب مشتری هم خواهید داشت. شما با نگهداری مشتریان فعلی خود و افزایش وفاداری آنها شاهد رشد مشتریان خواهید بود. زیرا هر مشتری وفادار قطعا شما را به دیگران معرفی خواهد کرد و در نتیجه این معرفی مشتریان جدید با کیفیتتری خواهید داشت.
در این مقاله با اهمیت دو بازاریابی جذب و حفظ مشتری آشنا شدید. هرچند که به سیاستهای کاری شما بستگی دارد که روی کدام یک از این بازاریابیها بیشتر سرمایهگذاری کنید. اما باید از هر دو بازاریابی برای پیشرفت کاری خود استفاده کنید. با جذب مشتری، افزایش مشتری سریعتری خواهید داشت و با حفظ مشتری وفاداری از برند ایجاد میکنید.
همکال میتواند کسبوکار شما را برای اجرای هرچه بهتر بازاریابی جذب و حفظ مشتری راهنمایی کند. برای دریافت مشاوره از مشاوران متخصص ما همین حالا تماس بگیرید.