تهران، خیابان انقلاب، بین چهارراه ولیعصر و فلسطین، نبش خیابان مظفر جنوبی، پلاک ۱۰۷۰ ، واحد ۵

مرکز تماس همکال

مرکز تماس همکال

بازاریابی موفق

بازاریابی تلفنی موفق

بازاریابی تلفنی (تله مارکتینگ)، تبلیغ تلفنی یا همان فروش تلفنی از جمله روش‌های بازاریابی است که متأسفانه طی سال‌های اخیر، بخاطر نحوه اجرای اشتباه، به عنوان یک روش بازاریابی مزاحم شناخته شده است. هیچ فردی از اینکه کسی در یک روز شلوغ و سخت کاری با تلفن همراهش تماس بگیرد و درباره موضوعی که علاقه‌ای به آن ندارد صحبت کند، چندان خوشش نمی‌آید. ضمن اینکه بسیاری از کسب و کارها در مورد روش های بازاریابی تلفنی موفق چیز زیادی نمی‌دانند.

این نوع بازاریابی خصوصاً برای مبتدیان می‌تواند بسیار دلهره آورتر باشد چون اغلب این انتظار می‌رود که بازخوردها بی‌ادبانه باشند، یا مخاطبان در هر فرصتی تلفن را قطع یا خاموش کنند. همچنین باید به تفاوت تله مارکتینگ و تله شاپینگ نیز توجه کرد.

بنابراین برای این که با این روش بازاریابی بیش‌تر آشنا شوید و بازاریابی تلفنی موفقی داشته باشید، پیشنهاد می‌کنم در ادامه، همراه همکال باشید.

تعریف بازاریابی تلفنی

بازاریابی مستقیم کالاها یا خدمات به مشتریان بالقوه از طریق تلفن، اینترنت یا نمابر است. این بازاریابی ممکن است توسط بازاریاب‌های تلفنی یا تماس‌های خودکار کامپیوتری و ضبط شده، انجام شود. ماهیت سرزده تبلیغ و فروش تلفنی و همچنین گزارش‌های کلاهبرداری از طریق تلفن، باعث واکنش‌هایی به این روش مستقیم بازاریابی شده است.

 

بازاریابی تلفنی چگونه کار می‌کند؟

 این اصطلاح برای اولین بار در دهه 1970 با ظهور کلاس جدید و ارزان‌تری از خدمات تلفنی باب شد.

  • بازاریابی تلفنی شامل تماس، بررسی و نزدیک شدن به مشتریان بالقوه است.
  • عمل بازاریابی از راه دور ممکن است از یک مرکز تماس، دفتر یک شرکت یا حتی از یک خانه انجام شود.
  • در بسیاری از مواقع، این بازاریابی می‌تواند، شامل یک تماس برای ارزیابی سلایق باشد‌. سپس تماس‌های بعدی را برای پیگیری فروش دنبال می‌کند.
  • همچنین ممکن است شامل فعالیت‌های مختلفی مانند نظرسنجی، تعیین قرارها، فروش تلفنی، نگهداری و دسته‌بندی پایگاه داده، فرآیند جذب مخاطب، حفظ ارتباط با مشتریان پیشین و تشویق آن‌ها به خرید و ارائه فراخوان شود.
مطالعه کنید:  بازاریابی چند کاناله (Multichannel Marketing) چیست؟

 

گروه هدف بازاریابی تلفنی چه اشخاص یا چه مشاغلی هستند؟

این شیوه تبلیغ و فروش توسط مشاغل انتفاعی، موسسات خیریه غیرانتفاعی، گروه‌های سیاسی، نظرسنجی، درخواست کمک‌های مالی، تحقیقات بازاریابی، مدیرعامل یک شرکت بازاریابی دیجیتال بزرگ و سایر سازمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

فعالیت‌های بازاریابی تلفنی

عمل بازاریابی از راه دور را می‌توان به چهار زیر مجموعه تقسیم کرد:

1) خروجی

از طریق تماس تلفنی، که به آن تماس‌های “سرد” نیز می‌گویند. به طور فعال با مشتری‌های آینده و مشتریان بالقوه موجود تماس برقرار می‌شود. کسب‌وکارها باید قبل از برقراری تماس با این مشتریان بتوانند اطلاعات جامعه هدف خود را جمع‌آوری و در یک نرم افزار CRM ذخیره و دسته‌بندی کنند.

2) ورودی

این تماس‌های تلفنی ورودی در مورد محصولات یا خدمات توسط مشتری صورت می‌گیرد که ناشی از تبلیغات تلفنی یا روش‌های دیگر فروش است. این تماس‌ها، تماس‌های “گرم” خوانده می‌شود زیرا مشتریان معمولاً از قبل با شرکت آشنا شده‌اند. ممکن است این آشنایی با تماس نوع خروجی ایجاد شده باشد.

 

فعالیت‌های بازاریابی‌های تلفنی
فعالیت‌های بازاریابی‌های تلفنی

3) هدایت

مجموعه اطلاعاتی درباره مشخصات، علایق و اطلاعات جمعیتی مشتریان بالقوه.

4) فروش

فعالیت اقناعی که توسط فروشندگان انجام می‌شود. در آن بازاریابان تلفنی آموزش می‌بینند و هدفشان بستن معامله تلفنی است.

مزایای بازاریابی تلفنی موفق

1) برقراری تعامل انسانی

یکی از مزایای این نوع بازاریابی نسبت به سایر روش‌های بازاریابی مستقیم، برقراری تعامل و ارتباط انسانی است.

2) حمایت از مشاغل کوچک

این بازاریابی می‌تواند ابزاری ارزشمند برای مشاغل کوچک باشد، به این دلیل که در مقایسه با فروش شخصی و حضوری در هزینه و زمان صرفه‌جویی می‌کند، اما از نظر تماس مستقیم با مشتریان، مزایای مشابه بسیاری را به همراه دارد.

3) خدمات مشتری

ایجاد یک پایگاه مشتری مدار، یک عامل و فاکتور اساسی در ایجاد موفقیت طولانی مدت تجاری و افزایش ارزش یک شرکت است. از طریق بازاریابی‌های تلفنی می‌توان سفارشات مكرر بدست آورد و نفوذ مشتری را افزایش داد. این نوع بازاریابی از مزایای ارائه خدمات عالی به مشتری برخوردار است.

4) کاهش هزینه

همزمان با افزایش هزینه‌های فروش میدانی، مشاغل از بازاریابی‌های تلفنی به عنوان راهی برای کاهش هزینه‌های فروش استفاده می‌کنند. همچنین در این روش، ارتباط با مشتری راحت‌تر است. بیشتر تلاش‌های بازاریابی به سمت بازارهای منتخب معطوف می‌شود، بنابراین هزینه تماس گرفته شده با هر شخص؛ کمتر است.

5) انعطاف پذیری

تله مارکتینگ، انعطاف پذیرترین شکل بازاریابی مستقیم و تبلیغات تلفنی است. این روش کمک می‌کند تا بدانید و درک کنید که مشتری چه می‌خواهد و آماده خرید است یا خیر؟ همچنین می‌توان پایگاه داده مشتری را به طور مداوم به‌روز کرد.

6) ارزیابی و سنجش پاسخ‌‌‌ها و بازخوردها

سنجش پاسخ‌ها و بازخوردها با دانستن تأثیر تبلیغات تلفنی امکان‌پذیر است. نتایج را می‌توان با نتایج قبلاً مقایسه شده مقایسه کرد و برنامه‌های آینده را می‌توان بر اساس چنین نتایجی تنظیم کرد.

مطالعه کنید:  وظایف بازاریاب تلفنی از شروع مکالمه تا نهایی‌سازی فروش

آیا بازاریابی تلفنی موفق به نفع کسب و کارهاست یا به ضرر؟

 طبق آخرین آمار، حدود ۸۳ میلیون سیم کارت و ۳۰ میلیون شماره ثابت در کشور ما فعال هست. بنابراین اولین و مهم‌ترین ویژگی‌ ترغیب کننده به بازاریابی تلفنی برای صاحبان کسب و کارها، دسترسی ساده به افراد است.

حتی به جرأت می‌توان گفت که حتی با وجود روش‌های بازاریابی مدرن و جدید، تبلیغات تلفنی یکی از موثرترین روش‌های برقراری ارتباط با مشتریان است میدانید چرا؟

چون در فروش و تبلیغ تلفنی برخلاف روش‌هایی مانند بازاریابی پیامکی یا بازاریابی ایمیلی، می‌توانید:

  • به‌طور مستقیم با مشتری تماس بگیرید
  • با لحنی گرم و صمیمانه در مورد سلایق‌شان سوال بپرسید
  • از نیازهایشان با خبر شوید
  • و به نظرات و انتقادات آن‌ها پاسخ دهید.

 

بازاریابی از طریق تلفن (تله مارکتینگ) به نفع کسب و کارهاست یا به ضرر؟

اما به شرط‌ها و شروطها

در کنار این منفعت‌ها و مزایا؛ مسئله بسیار حیاتی که باید رعایت کنید و در صورت عدم رعایت آن ممکن است کمپین تله مارکتینگ شما با شکست مواجه شود و به عنوان بازاریابی مزاحم تلقی شود؛ این است که سعی کنید تبلیغات تلفنی شما باعث ایجاد مزاحمت برای مخاطبان‌تان نشود.

زیرا تماس تلفنی در زمان نامناسب و به شکل کاملاً تصادفی چندان خوشایند مردم عادی نیست. آیا شما خودتان از اینکه ناگهانی و در یک روز پرمشغله و سخت کاری یا حتی در ترافیک با شما تماس بگیرند و در مورد مبحثی که هیچ علاقه‌ای به شنیدن آن ندارید بخواهند با شما صحبت کنند، احساس خوبی خواهید داشت؟

ولی ما یک خبر خوب برای شما داریم…

قبل از اعلام خبر خوب؛ به یاد داشته باشید که:

  • بازاریابی تلفنی، فرآیندی زمان‌بر است و برای کسب و کارهای نوپا متقاعد کردن شرکت‌ها و مشتریان به خرید محصولات کاری طاقت‌فرساست.
  • این نوع بازاریابی مهارتی است که در طول زمان تکمیل می‎‌شود و باید در بلند مدت و به‌صورت مداوم و مکرر تمرین گردد تا خروجی‌های مناسبی داشته باشد.
  • از طرفی این مهارت، صبر و حوصله بسیار می‌طلبد، چون شنیدن پاسخ منفی زیاد از سوی مشتریان و یا حتی قطع کردن تماس، در این کار بدیهی است.

پس برای این که بازاریابی تلفنی موفق، بسیار سودآور، کم هزینه و دَم دست داشته باشید، می‌‎توانید این بخش از فعالیت خود  را به یک مرکز تماس بیرونی همانند مرکز تماس همکال، که با اصول و تکنیک‎‌های بازاریابی تلفنی آشنایی کامل دارد برون‌سپاری کنید و با خیال راحت بر روی هسته اصلی کسب و کار خود متمرکز شوید.

مطالب مرتبط