یک کسب و کار یا یک شرکت نوپا برای ورود به عرصه خرید و فروش محصولات و عرضه خدمات باید فاکتورها و عوامل متعددی را در نظر بگیرد. یکی از روشهای ارتباطی که از عوامل موثر بر انگیزه خرید مجازی مصرف کنندگان است، روش اینفومرشیال یا همان تبلیغات تلویزیونی با ارائهی کامل اطلاعات است. که در این مقاله سعی داریم نگاهی کمی موشکافانهتر به این روش و تفاوت آن با کامرشیال بیندازیم. البته باید به تفاوت بین تبلیغات و روابط عمومی نیز توجه کرد.
اینفومرشیال (infomercial) یک روش نوین بازاریابی در قالب یک تبلیغ ویدیویی یا تلویزیونی با بازه زمانی طولانیتر است که به عنوان یک برنامه مستقل اقدام به معرفی و ارائه کالا یا خدمات شما نموده و در این آگهی تبلیغاتی شماره تلفن، وب سایت و… را نیز عنوان مینماید.
خیر، اینفومرشیالها، متفاوت از تبلیغات عادی هستند، زیرا:
اصطلاح infomercial ترکیبی از کلمات «اطلاعات: information» و «تجاری:commercial» است. با این حال، در اروپا از آن به عنوان «برنامه نویسی پولی:paid programming» یا «خرید از راه دور یا تلهشاپینگ:teleshopping» یاد میشود.
اینفومرشیالها ممکن است در بخشهای کوتاه یا طولانی اجرا شوند.
طول اینفومرشیال کوتاه مدت معمولاً دو تا چهار دقیقه است و به صورت چندین تبلیغ مستقل و پشت سر هم برای یک محصول یا یک نوع خدمات ساخته میشوند.
اما اینفومرشیال با فرم طولانیتر ممکن است به مدت نیم ساعت یا یک ساعت طول بکشد. غالباً در اواخر شب بین ساعت 2 صبح تا 6 صبح پخش میشوند.
اینفومرشیالها غالباً به حضور در تلویزیون در ساعات خلوت و غیرپیک (معمولاً در اواخر شب یا صبح زود) مشهور هستند. چون:
نرخ تبلیغات در این ساعات کمتر از روز است و از آنجا که اینفومرشیالها به زمان بیشتری نیاز دارند، برای شرکتهای تبلیغ کننده مقرونبهصرفه است.
همچنین، ایستگاههای تلویزیونی از طریق infomercial درآمد کسب میکنند، به این ترتیب که به واسطه آنها، کمبود درآمد تبلیغات و نمایش در ساعات کممصرف، جبران میشود.
از مزایای استفاده از اینفومرشیال برای شرکتها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
علیرغم این مزایا، infomercials با یک ایراد خاص همراه است و آن هم ادعاهای اغراق آمیز است که بینندگان را به تردید در اثربخشی محصول سوق میدهد.
اینفومرشیال و کامرشیال هر دو هدف یکسانی دارند: فروش محصول یا عرضه خدمات. اما راهی که آنها برای رسیدن به آن طی میکنند، به طور قابل توجهی متفاوت است.
ما حتماً در یک پست جداگانه، نحوه ایجاد و تولید یک اینفومرشیال کارا و موفق را توضیح خواهیم داد.
قبل از هر چیز، یک Infomercial موفق باید میزان تماس شما را به طرز چشمگیری افزایش دهد.
اما در صورت عدم پشتبانی درست تماسها، مطمئناً علاقهمندی تماس گیرندگان و سپس درآمد خود را از دست خواهید داد و فرد تماس گیرنده تصمیم میگیرد پول خود را در جای دیگری خرج کند.
مرکز تماس همکال تمامی تماسهای ورودی و خروجی شما را برای اینفومرشیال انجام میدهد. بدون شک، سازمان یا شرکت شما برای پاسخگویی به تماسهای ورودی و کمک به مشتریان در انجام سفارشات به ما نیاز خواهد داشت.
با بکارگیری مرکز تماس همکال برای پاسخگویی از طرف شرکت خود، این مورد تضمین میشود که هر تماس به صورت زنده و حرفهای پاسخ داده و مدیریت شود.