یک کسب و کار یا یک شرکت نوپا برای ورود به عرصه خرید و فروش محصولات و عرضه خدمات باید فاکتورها و عوامل متعددی را در نظر بگیرد. یکی از روشهای ارتباطی که از عوامل موثر بر انگیزه خرید مجازی مصرف کنندگان است، روش اینفومرشیال یا همان تبلیغات تلویزیونی با ارائهی کامل اطلاعات است. در این مقاله سعی داریم نگاهی کمی موشکافانهتر به این روش و تفاوت آن با کامرشیال بیندازیم. البته باید به تفاوت بین تبلیغات و روابط عمومی نیز توجه کرد.
اینفومرشیال چیست؟
اینفومرشیال (infomercial) یک روش نوین بازاریابی در قالب یک تبلیغ ویدیویی یا تلویزیونی با بازه زمانی طولانیتر است که به عنوان یک برنامه مستقل اقدام به معرفی و ارائه کالا یا خدمات شما نموده و در این آگهی تبلیغاتی شماره تلفن، وب سایت و… را نیز عنوان مینماید.
- اینفومرشیالها معمولاً در ساعتهای خلوت و غیرپیک، در تلویزیون به نمایش درمیآیند.
- میتوانند از یک ربع یا حتی تا یک ساعت طول بکشند.
- هزینه اینفومرشیال بسته به طول، محتوا، کیفیت فیلم، افرادی که برای تواید محتوا استخدام میکنید و زمان فعال بودن آن متفاوت است.
- در حال حاضر اینفومرشیال هم به صورت ویدئوی آنلاین و هم از طریق پیام تلویزیونی مورد استقبال قرار گرفته است.
- البته اینفومرشیالهای آنلاین از نوع تلویزیونی آن ارزان ترند، پس اگر میخواهید در تلویزیون تبلیغ کنید باید بیشتر هزینه کنید.
- infomercial برای آن دسته از محصولات که نیاز به توضیح دقیق در مورد ویژگیهای خود دارند، مفید است.
آیا اینفومرشیال همان تبلیغات عادی است؟
خیر، اینفومرشیالها، متفاوت از تبلیغات عادی هستند، زیرا:
- ماندگاری بیشتری دارند و هیچگونه وقفهای در برنامه ایجاد نمیکنند.
- در نتیجه، قادر به ارائه جزئیات بیشتر در مورد یک محصول یا خدمات هستند.
- هدف آنها این است که بیننده را وادار به تماس رایگان با شماره ذکر شده و یا مراجعه به وب سایت برای خرید کنند.
- در واقع خلاقیت در طراحی و تولید انیمیشن، محتوا، پیام و توصیفات این گونه تبلیغات، مخاطبان را وادار میکند که نیاز به محصول را احساس نموده و در نهایت آنها را مجبور به خرید آن کنند.
اصطلاح infomercial ترکیبی از کلمات «اطلاعات: information» و «تجاری:commercial» است. با این حال، در اروپا از آن به عنوان «برنامه نویسی پولی:paid programming» یا «خرید از راه دور یا تلهشاپینگ:teleshopping» یاد میشود.
بازه زمانی اینفومرشیال معمولاً چقدر است؟
اینفومرشیالها ممکن است در بخشهای کوتاه یا طولانی اجرا شوند.
طول اینفومرشیال کوتاه مدت معمولاً دو تا چهار دقیقه است و به صورت چندین تبلیغ مستقل و پشت سر هم برای یک محصول یا یک نوع خدمات ساخته میشوند.
اما اینفومرشیال با فرم طولانیتر ممکن است به مدت نیم ساعت یا یک ساعت طول بکشد. غالباً در اواخر شب بین ساعت 2 صبح تا 6 صبح پخش میشوند.
چرا اواخر شب؟
اینفومرشیالها غالباً به حضور در تلویزیون در ساعات خلوت و غیرپیک (معمولاً در اواخر شب یا صبح زود) مشهور هستند. چون:
نرخ تبلیغات در این ساعات کمتر از روز است و از آنجا که اینفومرشیالها به زمان بیشتری نیاز دارند، برای شرکتهای تبلیغ کننده مقرونبهصرفه است.
همچنین، ایستگاههای تلویزیونی از طریق infomercial درآمد کسب میکنند، به این ترتیب که به واسطه آنها، کمبود درآمد تبلیغات و نمایش در ساعات کممصرف، جبران میشود.
مزایا و معایب اینفومرشیال
مزایا
از مزایای استفاده از اینفومرشیال برای شرکتها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- زمان بیشتر برای به نمایش گذاشتن محصول
- قابلیت نمایش کامل محصول
- نشان دادن نحوه کارکرد آن
- سرگرمکننده و جذاب برای بیننده
- هزینه به مراتب ارزانتر در مقایسه با هزینه تبلیغات تجاری یا تبلیغات بزرگ ملی، با توجه به زمان پخش طولانی
- و ارائه یک دعوت به عمل (کال تو اکشن یا فراخوان به اقدام) متقاعد کننده (CTA)
- همچنین اکثر افراد، برخلاف گوش دادن به رادیو، تلویزیون را به عنوان اصلیترین وسیله سرگرمی خود تماشا میکنند. بنابراین یک تلهشاپینگ در افزایش آگاهی از برند تأثیر بیشتری خواهد داشت.
معایب
علیرغم این مزایا، infomercials با یک ایراد خاص همراه است و آن هم ادعاهای اغراق آمیز است که بینندگان را به تردید در اثربخشی محصول سوق میدهد.
- مثلاً، گاهی اوقات ضمن اعلام اینکه شرکت مربوطه کالایی بهتر از هر مارک دیگری ارائه میدهد، اما در عمل انتظارات را برآورده نمیکند.
- به این ترتیب، infomercialها اغلب غیر قابل باور تلقی میشوند و این امر مانع از خرید بینندگان میشود.
- ایراد بعدی این است که در اواخر شب که میزان تماشای تلویزیون کم است نشان داده میشود.
اینفومرشیال در مقابل کامرشیال
اینفومرشیال و کامرشیال هر دو هدف یکسانی دارند: فروش محصول یا عرضه خدمات. اما راهی که آنها برای رسیدن به آن طی میکنند، به طور قابل توجهی متفاوت است.
- کامرشیال تبلیغات تجاری کوتاه و سریع است، فقط چند ثانیه طول میکشد، به طور متوسط 30 ثانیه. از طرف دیگر، اینفومرشیال بین 30 دقیقه تا یک ساعت است.
- کامرشیال، معمولاً دارای صداگذاری یا روایت است و در ساعات اوج و محبوب تماشای تلویزیون، نمایش داده میشود.
- اینفومرشیال، به طور معمول نمایش کاملی از یک محصول است. اطلاعات ضروری را شناسایی کرده و با جزئیات نشان میدهد که چگونه محصول خاص میتواند آن نیاز را برطرف کند و از مصرف کننده میخواهد سریعاً نسبت به خرید سریع محصول اقدام کند.
- کامرشیال (تبلیغات تجاری) گرانقیمت است زیرا در مواقعی که اکثر مردم تلویزیون تماشا میکنند به نمایش در میآید.
- اما اینفومرشیالها معمولاً در اواخر شب نشان داده میشوند و هزینههای آن به طور قابل توجهی کمتر از هزینه تبلیغات تجاری است.
Infomercial خود را به درستی هدایت کنید
ما حتماً در یک پست جداگانه، نحوه ایجاد و تولید یک اینفومرشیال کارا و موفق را توضیح خواهیم داد.
قبل از هر چیز، یک Infomercial موفق باید میزان تماس شما را به طرز چشمگیری افزایش دهد.
اما در صورت عدم پشتبانی درست تماسها، مطمئناً علاقهمندی تماس گیرندگان و سپس درآمد خود را از دست خواهید داد و فرد تماس گیرنده تصمیم میگیرد پول خود را در جای دیگری خرج کند.
مرکز تماس همکال تمامی تماسهای ورودی و خروجی شما را برای اینفومرشیال انجام میدهد. بدون شک، سازمان یا شرکت شما برای پاسخگویی به تماسهای ورودی و کمک به مشتریان در انجام سفارشات به ما نیاز خواهد داشت.
با بکارگیری مرکز تماس همکال برای پاسخگویی از طرف شرکت خود، این مورد تضمین میشود که هر تماس به صورت زنده و حرفهای پاسخ داده و مدیریت شود.