تهران، خیابان انقلاب، بین چهارراه ولی عصر و فلسطین، نبش خیابان مظفر جنوبی، پلاک ۱۰۷۰ ، واحد ۵

مرکز تماس همکال

مرکز تماس همکال

ویزیتور تلفنی چیست؟

ویزیتور تلفنی کیست؟

احتمالا همه‌ی ما حداقل یک بار تماس‌های تبلیغاتی دریافت کرده‌ایم. این راهکار از سمت شرکت‌ها جهت معرفی محصول جدید، ارزیابی کیفیت محصول، خدمات و دعوت به شرکت در یک رویداد مورد استفاده قرار می‌گیرد. به فردی که این تماس را با ما برقرار کرده ویزیتور تلفنی می‌گویند. ویزیتور فردی است که به صورت مستقیم، بازاریابی کالا یا خدماتی را به مشتریان بالقوه از طریق تماس تلفنی انجام می‌دهد.

با وجود روش‌های نوین بازاریابی مانند دیجیتال مارکتینگ، تکنیک‌های قدیمی و محبوب مانند ویزیتور تلفنی هنوز در استراتژی‌های بازاریابی سازمان‌ها استفاده می‌شود. بنابراین می‌توان گفت که بازاریابی تلفنی توانسته جایگاه خود را در روش‌های مارکتینگ حفظ کند.

در این مقاله قصد داریم ابعاد مختلف ویزیتور تلفنی و مزایای آن نسبت به بازاریاب حضوری را مورد بررسی قرار دهیم. پس تا انتها همراه ما باشید.

ویزیتور کیست؟

ویزیتور تلفنی یا (Telemarketing) یک روش تبلیغات سنتی است که توسط شرکت‌ها و سازمان‌ها برای تماس با مشتریان بالقوه و صحبت درباره‌ی کیفیت محصولات و خدمات آن‌ها، مورد استفاده قرار می‌گیرد. ویزیتور به فردی می‌گویند که در حوزه‌ی بازاریابی محصولات یا خدمات از طریق تماس تلفنی یا اینترنت با شرکت‌ها همکاری می‌کند. همچنین می‌تواند به سازمان‌ها در ایجاد سرنخ، معرفی محصول یا خدمات جدید، فروش، پیگیری پس از فروش و ارزیابی رضایت مشتری کمک کند.

به دلیل کلاهبرداری‌هایی که از طریق تماس‌های تلفنی صورت گرفته است. تجربیات ناخوشایندی برای مشتریان رقم خورده و باعث شده تا آن‌ها به چنین تماس‌هایی بدبین شده باشند. بنابراین سوء‌ظن‌هایی در ذهن آنان ایجاد شده است. اما شرکت‌ها هنوز از تکنیک بازاریابی تلفنی برای ارتباط مستقیم و موثر با مشتریان بالفعل و بالقوه‌ی خود استفاده می‌کنند.

 

وظایف بازاریاب تلفنی
وظایف بازاریاب تلفنی

وظایف ویزیتور تلفنی

یک ویزیتور تلفنی وظایف مختلفی را بر عهده دارد. فرآیند کاری آن شامل تماس با مشتریان بالقوه و بالفعل، بررسی درخواست‌های مشتری، پشتیبانی پس از فروش، ایجاد انگیزه برای خرید، بررسی میزان رضایت مشتریان از کیفیت محصولات یا خدمات است.

نکته جالب مورد توجه این است که روش بازاریابی تلفنی بیشتر توسط شرکت و سازمان‌های خصوصی، خیریه‌ها و تحقیقات بازاریابی، نظرسنجی از مشتریان، درخواست کمک‌های مالی استفاده می‌شود.

مطالعه کنید:  تاثیر مدیریت تبدیل سرنخ ها به فروش بر کسب و کارها

فعالیت‌های یک ویزیتور به چهار بخش مهم و کلیدی تماس خروجی، تماس ورودی، جمع‌آوری اطلاعات و فروش تقسیم می‌شود. در ادامه مروری بر این چهار فعالیت مهم یک بازاریاب تلفنی خواهیم داشت.

۱. تماس خروجی

در این بخش، ویزیتور باید با مشتریان بالقوه و فعلی سازمان تماس تلفنی برقرار کند و ارتباط خود را با مشتریان شرکت حفظ کند؛ این نوع تماس، به تماس‌های سرد معروف است.

۲. تماس ورودی

در تماس‌های ورودی، مشتریان از راه ‌و روش‌های مختلفی با محصول، خدمات یا شرکت شما آشنا شده‌اند. همچنین به صورت آنلاین از طریق سایت یا آفلاین اطلاعات تماس خود را برای شما ارسال کرده‌اند. بنابراین می‌خواهند درباره‌ی محصول، خدمات یا برند شما آگاهی و اطلاعات بیشتری به دست آورند.

به تماس‌های ورودی، تماس‌های گرم (Warm Calling) نیز گفته می‌شود. در چنین شرایطی یک ویزیتور حرفه‌ای می‌داند که علاقه و انگیزه‌های اولیه جهت خرید در مشتری ایجاد شده است. پس با مکالمه‌ای دوستانه مشتری را به سمت خرید از محصولات یا خدمات سوق می‌دهد تا یک معامله‌ی موفقیت آمیز را رقم بزند.

۳. جمع‌آوری اطلاعات

در این بخش نماینده تماس باید اطلاعاتی درباره‌ی مشخصات مشتریان مانند سن، میزان تحصیلات، درآمد و علایق مربوط به مشتریان بالقوه جمع آوری کند. چنین اطلاعاتی به ویزیتور کمک می‌کند تا بازار هدف و پایگاه مشتریان خود را راحت‌تر پیدا کند.

۴. فروش

ویزیتورهای تلفنی اغلب افرادی آموزش دیده هستند که مهم‌ترین و اصلی‌ترین وظیفه‌ی آن‌ها متقاعدسازی مشتری جهت خرید محصول یا خدمات است. جلب توجه، اعتماد و متقاعدسازی مشتریان از طریق تماس تلفنی کمی دشوار است و صبر و حوصله‌ی بالایی را می‌طلبد.

علاوه بر چهار فعالیت ذکر شده فعالیت‌های دیگری مانند تنظیم جلسه آنلاین یا قرار ملاقات حضوری، فراخوان به اقدام، ویرایش و بروزرسانی پایگاه اطلاعات مشتریان بالقوه از جمله وظایف می‌تواند باشد.

 

تفاوت بازاریابی تلفنی با بازاریابی حضوری
تفاوت بازاریابی تلفنی با بازاریابی حضوری

تفاوت ویزیتور تلفنی با ویزیتور حضوری

ویزیتور تلفنی و ویزیتور حضوری شاید از نظر نوع خدماتی که این دو دسته شغلی ارائه می‌دهند اما از نظر رویکرد و نحوه اجرا کاملا متفاوت از یکدیگر هستند. بازاریاب حضوری، شخصی مجرب و آموزش دیده است. این فرد به صورت مستقیم و به صورت ملاقات حضوری با مشتریان سعی بر فروش محصولات یا خدمات شرکت دارد. اما ویزیتور تلفنی فردی است که علاوه‌بر جذب مشتری و فروش می‌تواند فعالیت‌های دیگری مانند ارزیابی کیفیت محصولات از نظر مشتریان، میزان رضایت مشتری از محصولات یا خدمات، بررسی درخواست‌ها و پیشنهادات مشتریان و سایر مواردی که در ابتدا مورد بررسی قرار داد‌ه‌ایم، انجام دهد و به افزایش جذب مشتری و فروش از راه دور کمک کند.

مطالعه کنید:  چرا تنوع در بازاریابی مهم است؟

 

مزیت‌های ویزیتور تلفنی نسبت به بازاریاب حضوری

در این بخش با مزیت‌های ویزیتور تلفنی آشنا خواهید شد:

۱. بهبود و تسهیل ارتباط با مشتریان

بازاریاب تلفنی در مقایسه با بازاریاب حضوری و بازاریابی ایمیلی یک رویکرد شخصی‌تر است. این می‌تواند ارتباط بین ویزیتور و مشتری را بهبود ببخشد و آسان‌تر‌ کند.

۲. ارتباط ویزیتور با تعداد بیشتری از مشتریان در مدت زمان کوتاه

در ارتباط تلفنی با مشتریان، سریع‌تر می‌توانید میزان رغبت و علاقه‌ی مشتریان به خرید و استفاده از محصولات یا خدمات را درک کنید.

۳. کم هزینه

با کمترین هزینه می‌توانید با مشتریان خود در هر نقطه از جهان ارتباط موثر و مفید برقرار کنید.

۴‌. کمک به اصلاح و بروزرسانی پایگاه اطلاعات مشتریان توسط بازاریاب تلفنی

با استفاده از ویزیتور تلفنی علاوه بر جمع‌آوری و اصلاح اطلاعات مشتریان بالقوه می‌توانید متوجه شوید که آیا مشتری شماره تلفن شما را دارد؟ آیا علاقه‌مند به خرید مجدد از محصولات یا خدمات شما می‌باشد؟

۵. ارائه اطلاعات بیشتر درباره‌ی محصولات یا خدمات

با توجه به اطلاعاتی که یک ویزیتور تلفنی می‌تواند از مشتریان در طی تماس‌های تلفنی گرم و سرد به دست بیاورد. شما می‌توانید محصولات و خدمات خود را با نیازهای مشتریان هدف مطابقت دهید.

۶. ایجاد تجربه‌ی خوب برای مشتریان به وسیله ویزیتور تلفنی

ایجاد حس خوب و تجربه‌ی خرید خوب برای مشتریان با ویزیتور تلفنی می‌تواند مشتریان بالقوه را به خرید مجدد از شرکت یا سازمان ترغیب کند.

 

نرم افزار CRM همکال برای ویزیتور شرکت شما

صاحبان کسب‌وکارها برای اینکه به ویزیتورهای تلفنی خود در جهت افزایش فروش کمک کنند، می‌توانند نرم افزار CRM همکال را در اختیار آن‌ها قرار دهند. این نرم افزار با امکان دسته‌بندی کردن مشتریان، به ویزیتورها کمک می‌کند تا سریع‌تر یک مشتری را پیگیری کنند. نیازها و دغدغه‌های آنان را شناسایی و به اطلاع مدیران خود برسانند. در نتیجه این نرم افزار برای تمامی کسب‌وکارها و حوزه‌های کاری مفید خواهد بود.

 

سخن پایانی

در این مقاله، ویزیتور تلفنی را از ابعاد مختلف آن مورد بررسی قرار دادیم. همچنین شما را با مزیت‌های استفاده از تکنیک سنتی ولی پرکاربرد بازاریابی تلفنی آشنا کردیم. با استفاده از بازاریابی تلفنی می‌توانید ارتباط خود با مشتریان را به خوبی مدیریت کنید. بازاریاب‌های تلفنی می‌توانند به توسعه و افزایش فروش کسب و کار شما کمک کنند. زیرا آن‌ها به خوبی می‌دانند چگونه مشتریان را با استفاده دستورالعمل‌های خاص خود متقاعد و به خرید از محصولات، استفاده از خدمات یا خرید مجدد از شرکت شما ترغیب و هدایت کنند. اگر برای سازمان خود نیاز به یک ویزیتور تلفنی حرفه‌ای دارید می‌توانید از خدمات همکال استفاده کنید.

مطالب مرتبط