تهران، خیابان انقلاب، بین چهارراه ولی عصر و فلسطین، نبش خیابان مظفر جنوبی، پلاک ۱۰۷۰ ، واحد ۵

مرکز تماس همکال

مرکز تماس همکال

تبلیغات مستقیم چیست؟

تبلیغات مستقیم چیست؟

در دنیای بازاریابی، تکنیک‌ها دائما در حال تغییر است به همین علت بازاریابان با استراتژی‌های تبلیغاتی زیادی مواجه می‌شوند. یکی از این استراتژی‌ها، تبلیغات مستقیم نام دارد، که فرصتی را در اختیار کسب‌وکارها قرار می‌دهد تا بتوانند به‌طور مستقیم با مشتریان ارتباط برقرار کنند.

برای اینکه با تبلیغات یا بازاریابی مستقیم بیشتر آشنا شوید این مطلب را تا انتها دنبال کنید.

تبلیغات مستقیم چیست؟

تبلیغات مستقیم یکی از روش‌های مورد استفاده در بخش بازاریابی است که برای تبلیغ محصولات و خدمات، بسیار موثر عمل می‌کند. در این روش، کسب‌وکارها به صورت مستقیم با مشتریان بالفعل و بالقوه خود تعامل برقرار می‌کنند و به آنها پیشنهاد خرید می‌دهند.

بازاریابی مستقیم، معمولا از طریق تماس تلفنی، ایمیل، پیامک و دیدارهای شخصی انجام می‌شود. بخاطر ارتباط مستقیم برند با مخاطب، نیاز آنها به‌راحتی شناخته شده و متناسب با همان نیاز محصول معرفی خواهد شد. هدف از تبلیغات با این روش ایجاد ارتباطی مستقیم با مشتریان و افزایش فروش است.

کسب‌وکارهایی مانند: بیمه، محصولات پزشکی، خدمات مالی و تجارت‌های مشابه از این مدل تبلیغات برای معرفی محصولات یا خدمات خود استفاده می‌کنند.

 

هدف بازاریابی مستقیم
هدف بازاریابی مستقیم

هدف‌گذاری در بازاریابی مستقیم چیست؟

هدف‌گذاری در تبلیغات مستقیم به معنای مشخص کردن اهداف و انتخاب گروهی از مخاطبان است که نتیجه مطلوبی را رقم بزند. این راه، نقش مهمی در موفقیت کمپین‌های بازاریابی و فروش دارد.

برای انجام این کار در ابتدا باید هدف کلی کمپین مشخص شود. در مرحله بعد باید افرادی را که بهترین فرصت برای رسیدن به نتیجه مطلوب هستند، شناسایی شوند. این شناسایی باید بر اساس خصوصیات مختلف مانند: سن، جنسیت، محل زندگی، میزان تحصیلات و علاقه‌های شخصی باشد.

پس از مشخص کردن مخاطبان، باید راه‌های ارتباطی با آنها را پیدا کرد. راه‌های ارتباطی شامل ایمیل، پیامک، تلفن و آدرس شبکه‌های اجتماعی می‌شود. حالا باید پیام مناسبی برای ارتباط با مخاطبان تنظیم شود که در کنار جذاب و مفید بودن امکان شخصی‌سازی کردن آن با نیازهای هر فرد وجود داشته باشد.

در آخر، باید مراحل راه‌اندازی کمپین بازاریابی مستقیم طراحی شود. در این مرحله متن آماده شده باید مناسب با هر رسانه‌ و هر روش ارتباطی‌ای شخصی‌سازی گردد.

مطالعه کنید:  تفاوت بازاریابی تلفنی و فروش تلفنی را چگونه تشخیص دهیم؟

 

مزایای تبلیغات مستقیم

تبلیغات مستقیم مزایای زیادی برای تجارت‌ها دارد. در زیر به برخی از مزایای این روش بازاریابی اشاره کرده‌ایم:

  1. ارتباط مستقیم با مشتریان: با استفاده از این روش، کسب‌وکارها می‌توانند به‌طور مستقیم با مشتریان تعامل برقرار کنند و نیازهای آنها را از نزدیک شناسایی کنند.
  2. افزایش فروش: در بازایابی مستقیم به این علت که شرکت به صورت مستقیم با خود مخاطب ارتباط برقرار می‌کند و با توجه به نیازهای بدست آورده شده، پیشنهاد خرید محصول مرتبط را می‌دهد منجربه افزایش فروش می‌شود.
  3. کاهش هزینه‌ها: تبلیغات مستقیم هزینه کمتری نسبت به دیگر روش‌های تبلیغاتی مانند تبلیغات تلویزیونی دارد.
  4. افزایش اعتماد مشتریان: با برقراری ارتباط مستقیم، بخاطر شخصی بودن تعامل اعتماد بیشتری در مخاطب نسبت به برند به‌وجود می‌آید.

 

معایب تبلیغات مستقیم

این روش هم مانند تمام روش‌های دیگر معایب خاص خودش را دارد. در این قسمت به برخی از این معایب اشاره شده است.

  1. ازدحام تبلیغات: با توجه به اینکه در تبلیغات مستقیم ممکن است برندهای زیادی با یک نفر تماس بگیرند، احتمال بی‌توجهی مخاطب به بازاریابی وجود دارد.
  2. نارضایتی مشتریان: برخی از افراد ممکن است به این علت با تبلیغات مستقیم مخالف باشند که احساس کنند یک برند بیش‌از اندازه از خودش تعریف و تمجید کرده است.
  3. ناکارآمدی: بازاریابی مستقیم ممکن است به علت عدم تناسب با مشتریان، ناکارآمد باشد و نتواند بازدهی مطلوبی ارائه دهد.

 

کاربردهای بازاریابی مستقیم

کسب‌وکارهای مختلفی هستند که بهترین راه برای معرفی خود به مخاطبان را تبلیغات مستقیم می‌دانند. در ادامه با بعضی از این تجارت‌ها آشنا خواهید شد:

  1. شرکت‌های بیمه: یکی از بهترین راه‌ها برای جذب مشتریان جدید یا حفظ مشتریان قدیمی برای شرکت‌های بیمه، بازاریابی مستقیم است. این مجموعه‌ها از طریق تبلیغات تلفنی یا ایمیلی به مشتریان خود خدمات بیمه ارائه می‌دهند.
  2. محصولات پزشکی: شرکت‌هایی که تولید کننده یا پخش کننده محصولات پزشکی هستند، از تبلیغات مستقیم استفاده می‌کنند. در این تجارت‌ها از روش‌های پستی یا تلفنی برای پیشنهادات فروش محصولات خود استفاده می‌کنند.
  3. شرکت‌های ارائه دهنده خدمات مالی: این مجموعه‌ها معمولا با استفاده از تبلیغات ایمیلی یا تلفنی به مشتریان خدمات خود را معرفی می‌کنند و از این طریق مشتریان را جذب می‌نمایند.

 

روش‌های انجام تبلیغات مستقیم
روش‌های انجام تبلیغات مستقیم

تبلیغات مستقیم با چه روش‌هایی انجام می‌شوند؟

برای انجام تبلیغات مستقیم روش‌های متعددی وجود دارد. تمامی این روش‌ها کارآیی خاص خود را دارند و بسیار مفید عمل می‌کنند. در ادامه این بخش برخی از روش‌های بازاریابی مستقیم را معرفی کرده‌ایم:

1. تبلیغات تلفنی

در بازاریابی مستقیم به روش تلفنی، یک لیست از شماره تماس افراد مختلف وجود دارد. این لیست در اختیار اپراتورهای مرکز تماس قرار داده می‌شود تا با تمامی افراد تماس بگیرند. این نمایندگان افراد خبره‌ای هستند که با فنون مذاکره و فروش آشنا بوده تا بتوانند مخاطبان را برای خرید متقاعد کنند.

مطالعه کنید:  ارتباطات بازاریابی چیست و چرا اهمیت دارد؟

عموما از این روش برای تبلیغ محصولات یا خدماتی که به توضیح بیشتری نیاز دارند استفاده می‌شود. همچنین صاحبان کسب‌وکار ابزارهایی مانند نرم افزار CRM را در اختیار کارشناسان تماس خود قرار می‌دهند تا تبلیغات تلفنی ‌آن‌ها سریع‌تر انجام شود. از جمله نرم افزاهای CRM می‌توان به نرم افزار CRM همکال اشاره کرد.

2. تبلیغات مستقیم از طریق پست

در این روش، متن‌هایی در قالب نامه‌های تبلیغاتی آماده شده و برای افرادی خاص ارسال می‌شوند. در این مدل از بازاریابی، اطلاعات محصولات به طور کامل همراه با تصاویر مرتبط شرح داده می‌شوند. غالبا برای معرفی محصولاتی که توضیحات زیاد و تصویری نیاز دارند، استفاده می‌شود.

3. تبلیغات ایمیلی

در تبلیغات مستقیم از طریق ایمیل، پیام‌های کوتاه و جذب‌کننده برای مشتریان بالقوه و بالفعل ارسال می‌شود. در این پیام‌ها یک لینک وجود دارد که برای کسب اطلاعات بیشتر و آشنایی یا خرید محصول، مخاطب را به مقاله یا سایت مربوطه هدایت می‌کند.

4. بازاریابی مستقیم با روش تبلیغات حضوری

در این حالت افرادی از طریق شرکت در مکان‌های عمومی مانند مراکز خرید، با مخاطبان ارتباط برقرار می‌کنند. برای انجام این روش باید محل موردنظر جایی باشد که خریداران احتمالی به آنجا مراجعه می‌کنند. همچنین باید افرادی اعزام شوند که توانایی گوش دادن موثر و متقاعد کردن مشتریان را داشته باشند.

از این روش زمانی استفاده می‌شود که محصولات نیاز به نمایش دادن داشته باشند.

5. تبلیغات پیامکی

از تبلیغات پیامکی زمانی استفاده می‌شود که مخاطب می‌تواند به سرعت با محصول آشنا شود. در این روش یک متن از قبل آماده شده از طریق پیامک برای یک لیست آماده از شماره‌های موردنظر ارسال می‌شود.

 

سخن پایانی

تبلیغات مستقیم یکی از روش‌های تبلیغاتی موثر است که می‌تواند به کسب‌وکارها در جذب مشتریان جدید و افزایش فروش کمک کند. بازاریابی مستقیم مزایای زیادی دارد که قابل چشم‌پوشی نیستند اما مانند هر روش دیگری معایب خاص خود را هم دارد.

اگر برای انجام بازاریابی مستقیم با روش تبلیغات تلفنی، به یک مرکز تماس برای برون‌سپاری نیاز دارید، با مرکز تماس همکال تماس بگیرید. در مرکز همکال نمایندگان باتجربه و متخصصی وجود دارند که کمک می‌کنند تا بهترین نتیجه را از کمپین تبلیغاتی خود بدست آورید.

مطالب مرتبط