تهران، خیابان انقلاب، بین چهارراه ولی عصر و فلسطین، نبش خیابان مظفر جنوبی، پلاک ۱۰۷۰ ، واحد ۵

مرکز تماس همکال

مرکز تماس همکال

تله شاپینگ یا تله مارکتینگ؟ کدام تاثیر بیشتری در افزایش فروش شما دارد؟

تله شاپینگ یا تله مارکتینگ؟ کدام تاثیر بیشتری در افزایش فروش شما دارد؟

تفاوت تله مارکتینگ و تله شاپینگ (اینفومرشیال) یکی از موضوعاتی است که فعالان حوزه بازاریابی و فروش بسیار به آن علاقه‌مند هستند. امروزه اهمیت و ضرورت بازاریابی در رشد و پیشرفت کسب‌وکارها روز به روز بیشتر می‌شود. در نتیجه سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در حوزه تبلیغات تلویزیونی نیز بیشتر و بیشتر می‌شود. البته باید به تفاوت بین تبلیغات و روابط عمومی توجه کرد و این دو را جدای از هم دانست، هرچند که هر دو در یک مسیرند. 

با آگاهی از اینکه هر یک از این تکنیک‌های بازاریابی چیست و چه کاربردی دارد، می‌توانید به تفاوت‌های میان آن‌ها پی ببرید. همچنین شما می‌توانید از هر کدام یا ترکیبی از هر دو در موقعیت‌های مناسب و برای رسیدن به اهداف مشخص استفاده کنید. حتی می‌توانید از خدمات شرکت‌های ارائه‌دهنده بازاریابی تلفنی استفاده کنید. در ادامه به این موضوع بیشتر می‌پردازیم.

استفاده از تلفن در تله ارکتینگ و تله شاپینگ
تله مارکتینگ چیست؟

تله مارکتینگ چیست؟

تله مارکتینگ یا بازاریابی تلفنی، شکل بسیار رایج بازاریابی است که شرکت‌ها برای ارتباط با مشتریان بالقوه محصولات یا خدمات خود استفاده می‌کنند. از لحاظ تاریخی، در بازاریابی تلفنی شرکت‌ها با مشتریان فعلی یا بالقوه خود تماس تلفنی برقرار می‌کردند. یکی از موارد اصلی در مقایسه تله مارکتینگ و تله شاپینگ استفاده از ابزار متفاوت تلفن و تلویزیون است.

با فناوری جدید، بازاریابی تلفنی گسترش یافته و اکنون شامل ویدئوکنفرانس نیز می‌شود. اگر چه این تماس‌ها معمولاً با مشتریان فعلی انجام می‌شود. بازاریابی تلفنی اغلب با هدف تلاش برای فروش یک محصول یا خدمات استفاده می‌شود. این کار می‌تواند به شکل نظرسنجی یا جمع‌آوری اطلاعات نیز باشد. به‌ عنوان‌ مثال، کمپین‌های سیاسی قبل از انتخابات به‌ شدت از بازاریابی تلفنی برای پرس‌وجو در مورد اولویت‌های انتخاب افراد استفاده می‌کنند.

شرکت‌ها می‌توانند فهرستی از مشتریان بالقوه را پیدا کنند. این فهرستی از مصرف‌کنندگانی است که علایق مشابهی دارند یا سوابق خرید متناسب با بازار هدف شرکت را دارند.

صنایع زیادی وجود دارند که به‌ شدت به بازاریابی تلفنی متکی هستند، مانند:

  • خدمات کابل و اینترنت
  • سیستم‌های امنیتی خانه
  • خدمات مالی
  • تعطیلات و اشتراک زمان
  • مؤسسات خیریه
مطالعه کنید:  کامنت مارکتینگ انسانی در برابر کامنت مارکتینگ رباتی
تله شاپینگ یا اینفومرشیال (تبلیغات تلویزیونی) چیست؟
تله شاپینگ یا اینفومرشیال (تبلیغات تلویزیونی) چیست؟

تله شاپینگ یا اینفومرشیال چیست؟

تله شاپینگ یک تبلیغ ویدئویی یا تلویزیونی نسبتاً طولانی است. این تبلیغ به‌ عنوان یک برنامه مستقل برای ارائه یک کالا یا خدمات با دعوت به خرید عمل می‌کند. تبلیغات تله شاپینگ با تبلیغات تلویزیونی معمولی متفاوت است، زیرا ماندگاری بیشتری دارند و هیچ وقفه‌ای در برنامه‌های تلویزیونی دیگر ندارند.

با توجه‌ به تفاوت تله مارکتینگ و تله شاپینگ باید گفت، شرکت‌ها با تله شاپینگ می‌توانند جزئیات بیشتری در مورد یک محصول یا خدمات ارائه دهند. هدف از تبلیغات تجاری این است که بیننده را ترغیب کند تا با یک شماره‌ تلفن رایگان تماس بگیرد یا برای خرید یک محصول پیامک ارسال کند.

مزیت تبلیغات تلویزیونی (تله شاپینگ) برای شرکت‌ها افزایش زمان برای نمایش یک محصول، نشان‌ دادن نحوه عملکرد آن و ارائه یک فراخوان متقاعدکننده برای اقدام (CTA) است. اصطلاح اینفومرشیال (infomercial) ترکیبی از دو کلمه “اطلاعات (info)” و “تجاری (mercial)” است. با این‌ حال، از آن‌ها به‌عنوان تله شاپینگ یاد می‌شود.

 

تفاوت‌های تله مارکتینگ (بازاریابی تلفنی) و تله شاپینگ
تفاوت‌های تله مارکتینگ (بازاریابی تلفنی) و تله شاپینگ

تفاوت‌های تله مارکتینگ و تله شاپینگ

در بررسی تفاوت تله مارکتینگ و تله شاپینگ باید گفت در بازاریابی تلفنی، وقتی شرکت‌ها با مشتریان بالقوه تماس می‌گیرند، این فعالیت به‌عنوان تماس سرد نامیده می‌شود. این کار بدان معناست که مصرف‌کننده قبلاً از شرکت خرید نکرده و همچنین درخواست تماسی نیز نکرده است. اما تماس‌هایی که بعد از تله شاپینگ انجام می‌شود حکم تماس گرم را دارند و درصد فروش را افزایش می‌دهند.

با توجه‌ به تعاریف و اطلاعاتی که در مورد این دو موضوع گفته شد اکنون به بررسی تفاوت تله مارکتینگ و تله شاپینگ می‌پردازیم.

ترغیب برای خرید کالا 

تله شاپینگ یک تبلیغ ویدئویی یا تلویزیونی طولانی برای ترغیب افراد به خرید یک محصول یا خدمت خاص است. این در حالی است که تله مارکتینگ از طریق تماس تلفنی با مشتریان بالقوه، آن‌ها را به خرید محصول دعوت می‌کند.

نوع مشتری در تبلیغات 

در تله مارکتینگ با یک فهرست انتخابی از مشتریان بالقوه که بر اساس سوابق خریدشان انتخاب شده‌اند، تماس گرفته می‌شود. این در حالی است که در تله شاپینگ ویدئو برای عموم و افرادی که تلویزیون تماشا می‌کنند، نمایش داده می‌شود.

مهارت متخصصان تله مارکتینگ

در تله مارکتینگ نیاز به متخصصانی است که باید صبر و تحمل زیادی داشته باشند و بتوانند افراد را ترغیب به ادامه مکالمه تلفنی سازند. علاوه بر این باید شنونده‌های ماهری باشند و بتوانند سؤالات را به خوبی پاسخ دهند و نیاز را در مشتریان بالقوه ایجاد کنند.

مطالعه کنید:  تکنیک های فروش تلفنی برای تحول در کسب و کار

ماندگاری بیشتر با تبلیغات تلویزیونی

تبلیغات تله شاپینگ با تبلیغات تلویزیونی معمولی متفاوت است زیرا ماندگاری بیشتری دارند و هیچ وقفه‌ای در برنامه ندارند.

نبود اهمیت زمان در تله شاپینگ

تبلیغات تلویزیونی یا اینفومرشیال معمولاً در تلویزیون پخش می‌شود. می‌تواند از نیم ساعت تا نزدیک به یک ساعت طول بکشد. در تله مارکتینگ مدت‌ زمان مکالمه نمی‌تواند این مقدار زمان ببرد زیرا ممکن است حوصله بر می‌شود.

تفاوت در هزینه 

یکی از موارد تفاوت این است که تله مارکتینگ نسبتاً پرهزینه‌تر است.

لزوم صداقت با مشتری در تبلیغات تلویزیونی

بینندگان به تبلیغات اینفومرشیال با شک و تردید نگاه می‌کنند زیرا گاهی اوقات ادعاهای اغراق‌آمیز انتظارات را برآورده نمی‌کند.

تعامل بیشتر با مشتری

با تله مارکتینگ خدمات فروش تعاملی و شخصی‌تر است. شما می‌توانید ارتباطات فوری با مشتریان ایجاد کنید و مسائل را واضح‌تر توضیح دهید.

نتیجه بخشی 

تله مارکتینگ می‌تواند به یک جلسه ملاقات حضوری با مشتری منجر شود و به نتایج قابل‌اندازه‌گیری برسید.

فهرستی از مشتریان هدف

در تله مارکتینگ یافتن لیست مشتریان می‌تواند دشوار و پرهزینه باشد این در حالی است که در تله شاپینگ شما به محدوده بیشتری از مشتریان بالقوه دسترسی پیدا خواهید کرد.

محدودیت زمانی

در تله مارکتینگ ممکن است در زمان نامناسبی با فرد تماس بگیرید و او برآشفته شود اما در تله شاپینگ دقیقاً زمانی که تلویزیون روشن است تبلیغ پخش می‌شود.

آموزش کارکنان

آموزش کارکنان برای تله مارکتینگ از آموزش نرم افزار CRM گرفته تا نوع مکالمه و … می‌تواند زمان‌بر و پرهزینه باشد.

سخن پایانی

تفاوت تله مارکتینگ و تله شاپینگ در این مقاله مورد بررسی قرار گرفت. بر این‌ اساس باید گفت هر کدام مزایا و معایب خود را دارند. در دنیای امروزی که تمامی کسب‌وکارها در تلاش هستند تا مشتریان خود را حفظ کنند و به دنبال جذب مشتری بیشتری هستند، می‌توانند از ترکیب دو روش بازاریابی استفاده کنند. این کسب‌وکارها ابتدا باید مراحل انجام اینفومرشیال را بدانند، سپس اقدام به فروش کنند.

همچنین کسب‌وکارها باید به نقش مرکز تماس در بهبود روابط عمومی و انجام اینفومرشیال توجه کنند.

مرکز تماس همکال با ارائه سرویس در هر دو زمینه آماده همکاری با کسب‌وکارهای مختلف است. هم در زمینه پشتیبانی از تبلیغات تلویزیونی و هم در زمینه بازاریابی تلفنی خدمات مدنظر شما را ارائه می‌کند.

مطالب مرتبط