تهران، خیابان انقلاب، بین چهارراه ولی عصر و فلسطین، نبش خیابان مظفر جنوبی، پلاک ۱۰۷۰ ، واحد ۵

مرکز تماس همکال

مرکز تماس همکال

برون سپاری

برون سپاری چیست؟ (تعریف برون سپاری)

در طول سالیان متمادی نگاه‌های متفاوتی به  استراتژی «برون سپاری» گردیده است. برخی سازمان‌ها و شرکت‌ها، برون سپاری به شرکت‌های دیگر را همچون ناجیِ کسب و کارشان می‌بینند، در حالیکه برخی دیگر، برون سپاری را یک تاکتیک و استراتژی مدیریتی غلط می‌دانند که باعث از بین رفتن فرصت‌های شغلی می‌شود. بنابراین پیش از اینکه شروع به ارزیابی برون سپاری بکنید و ببینید که آیا برای کسب و کار شما مناسب است یا خیر، لازم است که این مفهوم  را به درستی بشناسید. بهتر است تعریف برون سپاری را بدانید، پس با ما همراه باشید.

تعریف برون سپاری

برون سپاری با واگذاری انجام فرایندها یا فعالیت‌های داخلی یک کسب و کار به یک تأمین کننده خارجی تحت قرارداد مشخص تعریف می‌شود. هنگامی که یک سازمان برخی از فعالیت‌ها یا فرایندهای کسب و کار خود را به عرضه‌ کننده‌ای در بیرون از شرکت یا سازمان خود بسپارد این عمل را برون‌سپاری می‌نامند. در بسیاری موارد در برون‌سپاری، حق تصمیم‌گیری و عوامل تولید هم به سازمان دیگر واگذار می‌شود.

امروزه رایج‌ترین نوع برون‌سپاری نیروهای کاری هستند که برای کارهای تولیدی به کشورهایی مانند هند و چین فرستاده می‌شوند. اما برون‌سپاری تنها به این نوع محدود نمی‌شود. این نوع از برون‌سپاری معمولا برون‌سپاری برون‌مرزی نامیده می‌شود. به عنوان مثال می‌توان خدمات مشتریان و مراکز پشتیبانی فنی تلفنی و نیز برنامه‌ریزی کامپیوتری را نام برد. خدمات سرایداری و خدمات امنیتی مثال‌هایی از کارهایی هستند که به‌ طور کلی از این ‌که به کشورهای دیگر واگذار شوند در امانند، چرا که برون‌سپاری بخشی از یک شرکت می‌تواند باعث رفع این نیازهای شغلی در آن شرکت و در نهایت حذف کلی آن‌ها شود.

منظور از اصطلاح برون سپاری چیست؟
منظور از اصطلاح برون سپاری چیست؟

تعاریف بسیاری برای برون سپاری وجود دارد. اما یکی از اساسی ترین آنها، واگذاری خدمات به شخص ثالث است. با توجه به فناوری اطلاعات، برون سپاری می‌تواند شامل هر چیزی از برون سپاری فناوری اطلاعات، مدیریت فناوری اطلاعات آی بی ام (IBM) یا HP گرفته تا برون سپاری خدمات بسیار کوچک و ساده مانند بهبود مقابله با سوانح یا ذخیره سازی داده‌ها، و همه چیز در این میان را شامل شود. یکی از بزرگترین تغییرات سال‌های اخیر رشد گروهی از مردم است که از فناوری‌های آنلاین برای استفاده از برون سپاری برای ارائه خدمات خود در سطح بین‌المللی استفاده می‌کنند.

مطالعه کنید:  تفاوت بین WFO و WFM چیست؟

چه کارهایی برون سپاری می‌شوند؟

اگرچه کارهای بسیاری برون‌سپاری می‌شوند اما در این‌جا برخی حوزه‌ها که بیشتر برون‌سپاری می‌شوند ذکر شده است:

  • عملیات مربوط به فناوری اطلاعات
  • شبکه و ارتباطات از راه دور
  • منابع انسانی و مدیریت بیمه
  • حساب‌داری
  • تبلیغات
  • امنیت

ضرورتها و علل برونسپاری فعالیت‌های سازمان‎‌ها

انجمن برون‌سپاری بر اساس مطالعات و تحقیقات صورت گرفته در کشورها و سازمان‌های مختلف؛ علل متفاوتی را برای برون‌سپاری فعالیت‌های یک سازمان برشمرده است:

  1. کنترل و کاهش هزینه‌های اجرایی و عملیاتی و مدیریت بودجه
  2. کمک به تمرکز سازمان بر موضوعات و فعالیت‌های اصلی
  3. کمک به افزایش قابلیت‌ها و ویژگی‎‌هایی که سازمان را در زمره کسب و کارهای برتر قرار می‌دهد.
  4. آزادسازی منابع و هزینه‌های داخلی سازمان برای استفاده در بخش‌های دیگر
  5. مدیریت موضوعات غیرقابل کنترل یا غیرقابل پیش بینی
  6. جذب منابع سرمایه‌ای
  7. کاهش هزینه‌های بالاسری
  8. تسهیم ریسک‌ها و مخاطرات احتمالی
  9. پرورش استعداد و کارکرد کارمندان و نیروهای داخلی
  10. انعطاف پذیری در قبال مشتری و فناوری

روش‌های برون سپاری و تعریف آن‌ها

برون‌سپاری شامل چهار روش اصلی می‌شود:

برون‌سپاری پروژه‌ای

برون‌سپاری پروژه‌ای معمول‌ترین شیوه‌ای است که روزانه با آن سروکار داریم. شرکت‌ها متناسب با نیازشان پروژه‌ها را برون‌سپاری می‌کنند و کارهایشان را به انجام می‌رسانند.

فرقی نمی‌کند پروژه فیزیکی باشد یا در بستر وب انجام شود. وقتی صحبت از پروژه می‌شود به معنای استخدام موقت نیروی کار است.

 برون‌سپاری حرفه‌ای

در این شیوه از برون‌سپاری، تقریبا همه موارد و وظایف را به فرد یا تیم خاصی محول می‌کنید که تخصص خاصی دارد و شما کاری با شیوه انجام پروژه ندارید. آنها موظفند نتیجه مورد نظر را در مدت زمان مشخص شده تحویل دهند و در ازای آن مبلغ مورد توافق را دریافت کنند. این شیوه برون‌سپاری حد و مرزی ندارد و می‌تواند برای انجام یک کار فیزیکی مورد استفاده قرار گیرد یا برای یک فرآیند بازاریابی با هر چیز دیگر. مثلا ساخت یک جاده یا حساب‌رسی یک شرکت.

مطالعه کنید:  شاخص خالص مروجان و ارتباط آن با نظرسنجی تلفنی چیست؟

 

روش‌های برون سپاری به مرکز تماس و شرکت‌های بیرونی
روش‌های برون سپاری

برون‌سپاری IT

در زمینه فناوری و اینترنت برون‌سپاری جا افتاده‌تر است. شرکت‌های بزرگ فناوری می‌توانند پروژه‌های بزرگ خود را برون‌سپاری کنند و اداره هر بخش از امور را به افراد یا شرکت‌های دیگری بسپارند. چون در بستر اینترنت بیشتر کارها قابل انجام‌اند، برون‌سپاری آی تی یکی از پر طرفدارترین‌هاست. این شرکت‌ها می‌توانند افراد را استخدام کنند و از راه دور کار کنند یا آنکه پروژه‌ها را تعریف کنند و در نهایت کار انجام شده را تحویل بگیرند. این کار حد و مرزی ندارد و فریلنسینگ یکی از زیر شاخه‌های برون‌سپاری IT است.

برون‌سپاری ساخت یا تولید

 این روش برون‌سپاری به شما اجازه می‌دهد تا شرکتی را جهت تولید کالای مورد نیازتان استخدام کنید. بنابراین یک کارخانه یا شرکت را استخدام می‌کنید تا کالای مورد نیاز شما را تولید کند. کاری که بسیاری از شرکت‌های بزرگ انجام می‌دهند. مثلا کمپانی‌های تولید گوشی هوشمند شرکت‌هایی را در چین استخدام می‌کنند تا محصولات‌شان را تولید کنند. این کار به خاطر صرفه‌جویی در هزینه‌های تولید و نیروی کار انجام می‌شود.

سخن پایانی

متأسفانه نگاه بسیاری از ما در مورد برون‌سپاری به مرکز تماس و به طور کلی شرکت‌های بیرونی با ناآگاهی و کم لطفی همراه شده و دیدگاه و چارچوب مناسب در این زمینه کمتر وجود دارد. چنانچه بخشی از کسب و کارها فکر می‌کنند در صورتی که اگر کار یا فعالیت خود را به مرکز تماس و شرکت‌های بیرونی واگذار کنند، آن کار به طور صحیح انجام نشده و با کیفیت پایین‌تر و هزینه بیشتر انجام می‌پذیرد.

در حالی که برون سپاری بسیاری از کارها را تسهیل کرده و برای کسب و کارها سود آوری داشته است، اما به شرطی که کارفرما یک مرکز مناسب را جهت برون سپاری انتخاب کند و کار را صحیح مطرح و بر آن کنترل و نظارت داشته باشد.

در واقع هر کسب و کاری چه کوچک و بزرگ نیاز دارد تا برخی از فعالیت‌هایش را برون سپاری کند، حالا چه فرد یا تیمی را استخدام کند تا در محل شرکت کارشان را انجام دهند یا آنکه در مکان دیگری انجامش دهند. شما با برون سپاری فعالیت‌های خود به مرکز تماس همکال می‎‌توانید این حس اطمینان را تجربه کنید.

مطالب مرتبط