تهران، خیابان انقلاب، بین چهارراه ولی عصر و فلسطین، نبش خیابان مظفر جنوبی، پلاک ۱۰۷۰ ، واحد ۵

مرکز تماس همکال

مرکز تماس همکال

بازار هدف چیست؟

بازار هدف چیست؟

بازار هدف چیست؟ به‌نظر شما تمامی افراد نان می‌خورند و به نانوایی مراجعه می‌کنند؟ جواب صحیح به این سوال، خیر است. زیرا برخی از مردم بخاطر بیماری یا رژیم‌های غذایی که دارند، منبع مصرف نان دارند. به همین علت می‌توان گفت که همه مخاطب نانوایی نیستند.

در دنیای کسب‌وکار همینطور است، هیچ تجارتی وجود ندارد که همه‌ی مردم مشتری آن‌ها باشند و طیف محدودی هستند که بازار هدف کسب‌وکاری خواهند بود. پیدا کردن افرادی که به محصولات یا خدماتی خاص نیاز دارند کار دشواری است.

احتمالا یک علامت سوال در ذهن به وجود آمده که تارگت مارکت چیست و چگونه می‌توان آن را شناسایی کرد؟ برای یافتن پاسخ این سوالات مطلب را تا انتها مطالعه کنید.

تارگت مارکت
تارگت مارکت

بازار هدف یا تارگت مارکت چیست؟

تارگت مارکت یا بازار هدف، جامعه‌ای از افراد با ویژگی‌ها و نیازهای مشترک است. این افراد همان کسانی هستند که محصولات و خدمات شما برای آن‌ها مناسب است و مشتریان شما هستند. با مشخص کردن افرادی که خریدار محصولات یا خدمات شما هستند می‌توانید کمپین‌هایی با اثربخشی بیشتری اجرا کنید.

بازار هدف تعیین کننده تمام هدف‌ها و فعالیت‌هایی‌ست که کسب‌وکارها انجام می‌دهند. یعنی تجارت‌ها براساس نیازها و خواسته‌های تارگت مارکتی که خریداران آن‌ها هستند، استراتژی‌های خود را مشخص می‌کنند. با انتخاب درست این گروه کلمات مناسب‌تری برای سند استراتژی محتوایی و تبلیغاتی خود انتخاب می‌کنید که قدرت تبدیل بیشتری داشته باشد.

با تعریف درست این گروه از افراد می‌توانید کمپین‌های تبلیغاتی را در بستری مناسب برگذار کنید که بیشتر مخاطبان هدف شما در آنجا حضور دارند. با این کار، تبلیغات سودآوری زیادی برای کسب‌وکار شما همراه خود دارد. به‌طور کلی می‌توان گفت زمانی که تارگت مارکت با دقت و به درستی انتخاب می‌شوند، کسب‌وکار بهترین عملکرد را خواهد داشت.

مطالعه کنید:  مزایای بازاریابی چیست؟

تفاوت بازار هدف با مخاطب هدف چیست؟

“بازار هدف” با “مخاطب هدف” متفاوت است، در ادامه با تفاوت‌های این دو مفهوم با هم آشنا می‌شوید.

بازار هدف، گروهی خاص از مشتریان است که تجارت‌ها به آن‌ها محصولات یا خدمات خود را ارائه می‌دهند. این گروه می‌تواند بر اساس جغرافیا، جنسیت، سن، سطح درآمد، سبک زندگی و معیارهای خاص دیگر تعریف شود.

مخاطب هدف، به افراد یا گروه‌هایی اشاره دارد که کسب‌وکار قصد دارد برای آن‌ها پیام‌های بازاریابی خود را ارائه کند. مثلا، یک شرکت ممکن است بازار هدف خود را به عنوان “زنان 25 تا 34 ساله با درآمد بالا” تعریف کند، اما مخاطب هدف آن‌ها ممکن است “زنان 25 تا 34 ساله با علاقه به محصولات زیبایی طبیعی” باشد. پس، مخاطب هدف، گروهی خاص‌تر و متمرکز‌تر نسبت به بازار هدف است.

بهتر است با مثالی دقیق‌تر این تفاوت را بیان کنیم. مثلا کسب‌وکاری که لوازم‌التحریر برای مقطع ابتدایی تولید می‌کنند تارگت مارکت آن‌ها بچه‌هایی با رنج سنی 7 تا 14 سال هستند. محصولاتی که تولید می‌شود باید برای این رنج سنی مناسب باشند. اما بازار هدف این صنف پدر و مادرها هستند، زیرا آن‌ها کیفیت و کمیت محصولات را بررسی می‌کنند و تصمیم نهایی خرید را می‌گیرند.

شناسایی تارگت مارکت
شناسایی تارگت مارکت

از چه طریقی می‌توان بازار هدف را شناسایی کرد؟

در این بخش با انواع راه‌هایی که کسب‌وکار شما می‌تواند به‌طور دقیق بازار هدف خود را شناسایی آشنا خواهید شد.

1.   بررسی مشتریان رقبا

مطالعه رقبا و مشتریان آن‌ها می‌تواند به شما کمک کند تا بازار خود را شناسایی کنید. ویژگی‌ها و رفتار آن‌ها تقریبا چیزیست که تارگت مارکت شما هم دارند. برای انجام این کار می‌توانید وب‌سایت‌ها، شبکه‌های اجتماعی، و بازخوردهای مشتریان رقبا را بررسی کنید.

2.   بررسی بازار برای شناخت بازار هدف

بررسی بازار، به معنی جمع‌آوری و تحلیل اطلاعات در مورد بازار خاص، مشتریان بالقوه و رقبا است. این بررسی می‌تواند شامل تحقیقات آماری، گروه‌های مرجع و مصاحبه‌ها باشد.

مطالعه کنید:  تاکتیک‌های بازاریابی که اهداف شرکت شما را تقویت می کند

3.   بازاریابی تلفنی برای شناخت تارگت مارکت

بازاریابی تلفنی یکی از روش‌های شناسایی بازار هدف است. در این روش از طرق تماس مستقیم با مشتریان بالقوه و پرسش سؤالات مرتبط با نیازها، علایق و رفتارهای خرید آن‌ها را بدست می‌آورید. برای اثربخش بودن استفاده از بازاریابی تلفنی در جمع‌آوری اطلاعات برای شناسایی تارگت مارکت، باید افرادی مسلط بر این حرفه این کار را انجام دهند. زیرا اگر فردی با نحوه‌ی برخورد و تعاملات تلفنی آشنایی نداشته باشد، در همان ابتدای کار مشتریان را از دست می‌دهد.

4. لندینگ پیج روشی برای شناسایی بازار هدف

لندینگ پیج یا صفحه فرود، ابزاری قدرتمند در بازاریابی دیجیتال است. این صفحات به صورت خاص طراحی شده‌اند تا میزان نرخ تبدیل مخاطبان هدف به مشتریان را افزایش دهند. با استفاده از لندینگ پیج، می‌توانید درک بهتری از رفتار و علایق بازدیدکنندگان خود پیدا کنید، که این اطلاعات می‌تواند به شما کمک کند تا بازار هدف خود را بهتر شناسایی کنید.

5. تحلیل داده‌های مشتریان راهی برای شناسایی تارگت مارکت

استفاده از داده‌های مشتری، می‌تواند روشی موثر برای شناسایی تارگت مارکت باشد. با بررسی رفتار خرید مشتریان، تحلیل داده‌های فروش و استفاده از ابزارهای تحلیل داده مانند Google Analytics می‌توان اطلاعات آن‌ها را بررسی کرد.

سخن پایانی

تعیین بازار هدف، گامی حیاتی در هر برنامه‌ای از بازاریابی کسب‌‎وکارها است. با تعیین دقیق تارگت مارکت، شما می‌توانید استراتژی‌های بازاریابی خود را بهینه‌سازی کنید و منابع خود را به صورت موثرتری استفاده کنید. اگر شما می‌خواهید از طریق بازاریابی تلفنی بازار هدف خود را شناسایی کنید، می‌توانید از نمایندگان با تحربه همکال کمک بگیرید.

ما در این مرکز تماس همکال نمایندگانی آموزش‌دیده داریم که با راه‌ها و روش‌های صحیح ارتباط با مشتریان بالقوه آشنا هستند. به همین علت می‌توانند در بدست آوردن اطلاعات مناسب از آن‌ها به کسب‌وکار شما کمک کنند.

مطالب مرتبط