تلفن مرکزی است که بیشتر فعالیتهای روزانه ما حول آن میچرخد. در طول سالها ظاهر، فناوری و روشهای استفاده از آن تغییر کرده است. اما فعالیتهای بازاریابی که شامل آن میشود یکسان است. بازاریابی تلفنی و فروش تلفنی هنوز جزو بهترین کانالهای مورد استفاده در خدمات فروش هستند. این کانالها موفق میشوند یک تماس ساده را به مشتری تبدیل کنند.
بازاریابی تلفنی و فروش تلفنی اغلب فعالیتهای قابل تعویض در نظر گرفته میشوند. اما ارزشهای منحصربهفردی دارند که پس از درک، میتوانند در موفقیت یک کمپین تفاوت ایجاد کنند.
اصطلاح “فروش” به مجموعه فرآیندهایی اطلاق میشود که یک شرکت برای فروش محصولات یا خدمات خود انجام میدهد. به عبارتی فروش یک معامله بین دو یا چند طرف است که شامل مبادله کالاها، خدمات یا داراییهای مشهود یا نامشهود در مقابل پول است. در برخی موارد، داراییهایی غیر از پول نقد به فروشنده پرداخت میشود.
در بازارهای مالی، فروش میتواند به توافقی نیز اشاره داشته باشد که خریدار و فروشنده در مورد اوراق بهادار مالی، قیمت آن و ترتیبات خاص برای تحویل آن منعقد میکنند.
بخش خدمات فروش یک شرکت جریان درآمد را هدایت میکند. بقیه بخشها به عنوان پشتیبان عمل میکنند. نمایندگان فروش یک شرکت با افراد علاقهمند به خرید کالا یا خدمات تماس میگیرند. هدف از تماس، دستیابی به سرنخ، بازار هدف و متقاعد کردن آنها برای خرید محصولات یا خدمات است. فروش انجام معامله است و بدون آن کامل نمیشود.
خدمات فروش تنها بخش هر کسبوکار یا سازمانی است که درآمد و بودجه کسب میکند. در نتیجه موفقیت هر سازمان یا شرکت به بخش فروش آن بستگی دارد. در زیر به برخی از دلایل اهمیت خدمات فروش اشاره شده است:
اگر فروشندگان به تولید درآمد از فروش ادامه دهند و پیشنهادات جدید را روز به روز افزایش دهند، تجارت به رشد خود ادامه خواهد داد. زمانی که شرکت درآمد بیشتری داشته باشد، عملکرد خود را بهبود میبخشد و به رشد خود ادامه میدهد.
اگر فروشندگان مهربان و خوش رفتار باشند، میتوانند مشتریان بیشتری را جذب و حفظ کنند. مشتریان فروشندگانی را ترجیح میدهند که اطلاعات خاصی را بر اساس تقاضا ارائه میدهند تا اینکه صرفاً روی تبلیغ اقلام یا اصرار برای فروش تمرکز کنند.
مشتریان با بازاریابی و تبلیغات به سمت یک برند یا تجارت جذب میشوند. این امر متعاقباً باعث تمایل آنها به خرید میشود. فروش نقطهای در فرآیند فروش است که در آن افراد بالقوه به مشتریان واقعی تبدیل میشوند.
خدمات فروش با ارائه محصولاتی که نیازهای خاص را برآورده میکند، شکاف بین شرکتها و مشتریان را پر میکند. فروشندگان اغلب با مشتریان بالقوهای سروکار دارند که از قبل با محصولات آشنا هستند و کار را برای آنها آسانتر میکند.
تماس بازاریابی سرویسی است که با به حداکثر رساندن فرصتها در تمام زمینههای قیف فروش، با استفاده از نمایندگان ماهر برای جستجو، پرورش روابط و توسعه فرصتها از طریق تلفن، مرتبط است.
برخلاف برخی تصورات سخت، بازاریابی تلفنی یک تماس ساده نیست. بلکه از طیف وسیعتری از فعالیتها نسبت به تماس ساده پشتیبانی میکند. یک رویکرد منعطف، بسیار شخصی و بینشگر، میتواند بهطور استراتژیک پیشنهادات با ارزش بالا را در کل سفر مشتری به اشتراک بگذارد. با حمایت از اهداف خدمات فروش متعدد، میتواند به گسترش کانالهای فروش و دستیابی به بازارهای جدید، بازیابی سهم بازار و افزایش درآمد در بازارهای رقابتی و مخرب کمک کند.
بازاریابی تلفنی همچنان یک ابزار مهم در فروش B2B است و میتواند یک ابزار قدرتمند تولید کننده سرنخ و حفظ مشتری باشد. با ترکیب مناسبی از فناوری، استراتژی و منابع، بازاریابی تلفنی میتواند به طور موثری منجر به جذب، پرورش و مشارکت در فروش شود. از هنر بازاریابی تلفنی میتوان برای ایجاد روابط و ایجاد تعامل شخصی با مشتریان، افزایش وفاداری و رضایت مشتری استفاده کرد. به این ترتیب، بخش مهمی از هر استراتژی فروش B2B است.
فروش تلفنی مجموعه فعالیتهایی است که مخاطب را از طریق مکالمه تلفنی به فروش تبدیل میکند. با شروع از یک پایگاه داده، اپراتورها برای تبدیل هر مخاطب به یک مشتری کار میکنند. فعالیت فروش تلفنی انجام شده توسط یک اپراتور حرفهای، کار بر روی نرم افزارهای کارآمد و لیستهای دارای مشخصات مناسب، میتواند یک سرمایه گذاری برنده برای شرکتی باشد که به این نوع استراتژی در خدمات فروش روی میآورد.
بسته به نیازها، فروش تلفنی میتواند مجموعهای از استراتژیهای فروش را پشتیبانی کند. از جمله تماسهای سرد و عرضه محصولات جدید. به خاطر داشته باشید که ایجاد ارزش، اعتماد و موقعیتیابی در بازاریابی تلفنی و فروش تلفنی میتواند بهصورت مستقل بسیار مؤثر باشد.
بازاریابی و فروش تلفنی برای هر کسبوکاری نتایج متفاوتی دارد. کسبوکارها برای آنکه متوجه بازخورد این روشها شوند، به یک نرم افزار CRM نظیر نرم افزار CRM همکال نیاز دارند. این نرم افزار میتواند به آنها در دستهبندی مشتریان، وضعیت آخرین پیگیری، دلایل عدم خرید مشتریان و … کمک کند. همچنین ارتباط کارشناسان تماس از طریق چت در نرم افزار باعث ایجاد هماهنگی بهتر بین تیم مارکتینگ و فروش میشود.
در مقایسه با بازاریابی تلفنی، تاکتیکهایی که توسط فروش تلفنی اجرا میشوند، بسیار بیشتر بر فروش مستقیم، بدون رویکرد یا تماس دوم از سوی شرکت متمرکز هستند.
در حقیقت، ماهیت خدمات فروش و بازاریابی امروزی به این معنی است که بیشتر رویکردهای فروش و بازاریابی شامل چندین نقطه تماس، کانالها و فناوریهای یکپارچه میشود. مرکز تماس همکال میتواند با خدمات فروش خود در راستای افزایش درآمد و رشد شرکت همراه شما باشد.