تبلیغ، عامل افزایش فروش و اعتبار هر کسبوکاری است. از گذشته تا به امروز تبلیغات حرف اول را در دنیای کسبوکار میزند. هر تجارتی برای ارائهی محصولات یا خدمات خود به بازار هدفی که دارد، باید آن را مقابل دید جامعه هدف خود بگذارد.
برای پیشی گرفتن از رقبا نیاز است تا کمپینهای تبلیغاتی به صورت اصولی و در بسترهای درست، اجرا شوند. برای اینکه با تبلیغات و انواع آن آشنا شوید این مطلب را تا انتها دنبال کنید.
تبلیغات چیست؟
میدانید محصولات یا خدمات چگونه به گوش مخاطبین میرسند؟ برای آگاهی جامعه هدف از هر آنچه که کسبوکار دارد، تکنیکها و فعالیتهای خاصی بهکار گرفته میشوند که به اصطلاح تبلیغات نام دارند. تبلیغات یکی از فعالیتهای اصلی بازاریابی است که هدف آن اطلاعرسانی، ترویج و تشویق مخاطبان به خرید یا استفاده از محصول یا خدمت است.
تبلیغ باید یکسری ویژگی داشته باشد تا مشتریان بالقوه را جذب کرده و آگاهی از برند ایجاد کند تا منجربه افزایش فروش شود. این ویژگیها عبارتند از: ایجاد تصویر مطلوب از برند، نشان دادن مزایای محصول و خدمت، افزایش آگاهی از محصول یا خدمات و ترغیب مشتریان به تعامل برای مطرح کردن سوالات خود.
تبلیغات از رسانههای مختلفی مانند روزنامه، مجله، اینترنت، پوستر، بروشور، پیامک، تماس تلفنی و… استفاده میکند. هدف نهایی تمامی انواع تبلیغات، افزایش فروش و سودآوری بیشتر کسبوکار است.
انواع تبلیغات
انواع تبلیغ را براساس هدف، رسانه، محتوا و شکل ظاهری میتوان به دستههای مختلف تقسیم کرد. هر کدام از آنها ویژگیهای مخصوص خود را دارند که برای ایجاد استراتژی خوب باید با آنها آشنا باشید. در اینجا به برخی از رایجترین و معروفترین انواع تبلیغات اشاره میکنیم:
1. تبلیغ آفلاین
تبلیغاتی که خارج از دنیای اینترنت انجام میشود، تبلیغ آفلاین است. با اینکه این دسته از تبلیغها قدیمی حساب میشوند، اما با خلاقیت و ایدههای جدید میتوانند مشتریان بسیاری جذب کنند. تبلیغ آفلاین دارای انواع مختلفی است که برخی از آنها را در ادامه معرفی خواهیم کرد.
· پست مستقیم
در این مدل از تبلیغات کسبوکارها بروشور، تراکت، کارت پستال یا خبرنامه خود را به آدرس مخاطبان ارسال میکنند. برای انجام این کار باید بازار هدف دقیقی شناسایی شود تا تبلیغ اثربخش باشد. این نوع تبلیغ بسیار هزینهبر است، زیرا علاوهبر هزینه چاپ باید هزینه ارسال پستی هم پرداخت شود، به همین علت بار مالی آن برای کسبوکار افزایش پیدا میکند.
· تبلیغ در رویدادها یا ایونت مارکتینگ
برگزاری رویدادهای حضوری یا آنلاین، فرصت مناسبی برای ایجاد ارتباطی موثر بین تجارت و مخاطبان است. در این رویدادها برندها بهتر خود را معرفی کرده و از محصولات یا خدمات خدمات خود رونمایی میکنند. یکی از مزیتهای این روش، این است که مشتریان بالقوه هر لحظه سوالی داشته باشند به صورت مستقیم مطرح میکنند تا به پاسخ خود برسند.
· تبلیغات چاپی
پوستر، بنر، تراکت، بروشور، مجله و روزنامه مواردی هستند که در تبلیغ چاپی از آنها استفاده میشود. این نوع تبلیغ روشی عمومی بوده و جامعه هدف بزرگی را دربر میگیرد. برای مثال بیلبوردهای زیادی در سطح شهر وجود دارند که پوستر یا بنرهای تبلیغاتی روی آنها نصب میشوند تا تعداد زیادی از افراد که در آنجا تردد دارند آن را ببینند.
· بازاریابی تلفنی
بازاریابی تلفنی، روشی برای تبلیغات مستقیم است که در آن کسبوکار با مشتریان فعلی یا بالقوه خود تماس تلفنی برقرار میکند. در این تماسها نماینده موظف است در مورد نقاط قوت و فواید محصول یا خدمات شرکت صحبت کند. هدف از بازاریابی تلفنی ایجاد رابطهی شخصی و قابل اعتماد با مخاطب است. همچنین سعی دارد نیاز و علاقه مخاطب را شناسایی کرده و به سؤالات یا اعتراضات وی پاسخ دهد.
این نوع از تبلیغات را میتوان به دو صورت شخصی و برونسپاری انجام داد. در حالت شخصی، شرکت مرکز تماس و نمایندگان مخصوص دارد که با مخاطبان ارتباط برقرار میکنند. اما برخی از کسبوکارها مرکز تماس خصوصی ندارند که میتوانند از مراکزی که خدمت تبلیغ تلفنی را انجام میدهند استفاده کنند و مرکز تماس برونسپاری داشته باشند.
· تماس صوتی انبوه
تماس صوتی انبوه یکی از انواع تبلیغ است. در این روش پیام صوتی ضبط شده و به وسیله سیستمی هوشمند به صورت خودکار برای شمارههای مشتریان بالقوه و بالفعل ارسال میشود. هدف اصلی تماس صوتی انبوه جلب توجه مخاطب به محصول یا خدمت بوده و تلاش میکند تا در نهایت مشتری به خرید آن ترغیب شود.
این روش با تماس اطلاع رسانی متفاوت است. تماسهایی که هدف اطلاعرسانی دارند، سعی در فروش محصول یا خدمت ندارند. بلکه از این روش برای تبریک مناسبتها، اعلام تخفیفات، اعلام جوایز و مواردی از این دست استفاده میشود.
2. تبلیغ آنلاین
این دسته از تبلیغ به وسیله اتصال به اینترنت و فضای آنلاین انجام میشوند. این روش در دنیای امروز بسیار مرسوم شده و میتوان گفت تمامی برندها از آن استفاده میکنند. برخی از انواع تبلیغات آنلاین شامل:
· رسانههای اجتماعی
امروزه رسانههای اجتماعی جایگاه ویژهای دربین افراد جامعه پیدا کردهاند. افراد در طول روز زمان زیادی را در این رسانهها میگذرانند و تاثیر زیادی روی آنها دارند. به همین علت تبلیغ در شبکههای اجتماعی به دیده شدن هر برندی کمک خواهد کرد.
در این بسترها تجارتها با انتشار پست و اطلاعات مفید درباره محصولات یا خدمات خود میتوانند مشتریان بالقوه را به صورت ارگانیک جذب کنند. همچنین شرکتها میتوانند برای بیشتر دیده شدن در صفحات دیگر کمپین تبلیغاتی اجرا کرده تا افراد بیشتری جذب کنند.
· تبلیغ ایمیلی
ارسال تبلیغ به صورت ایمیل یکی از استراتژهای اثرگذار در بازاریابی است. در این روش از تبلیغات، ایمیل مشتریان بالفعل و بالقوه جمعآوری و متنهای موثر دربارهی محصولات یا خدمات آماده شده و به این آدرسها ارسال میشوند.
این روش هم مانند تبلیغ از طریق پست مستقیم، مخاطبان را بهطور مستقیم هدف قرار میدهد. متنهایی که از این طریق برای مخاطبان فرستاده میشوند میتواند خبرنامه، اعلام تخفیفات یا اطلاعرسانی از بهروزرسانیها باشد.
· تبلیغ کلیکی
به منظور افزایش ترافیک وبسایت، برندها تبلیغاتی در سایتهای دیگر انجام میدهند. در این روش شکلهای مختلفی وجود دارد که برندها میتوانند از هرکدام از آنها استفاده کنند. بهعنوان مثال تبلیغات به صورت بنر یا مقالههایی که برای مخاطبان مفید باشد میتواند ورودیهای زیادی را به سمت سایت هدایت کند.
سخن پایانی
تبلیغات توانایی دارد تا برندی را به عرش برساند یا باعث نابودی آن شود. در کنار موثر بودن متن تبلیغ مهم است که بستر انتخابی برای تبلیغ، با بودجه شرکت همسو باشد. همچنین بازگشت سرمایه و سودآوری هم اهمیت زیادی دارد.
بازاریابی تلفنی یکی از انواع تبلیغ است که در کنار کم بودن هزینه اولیه، میتواند سود خوبی برای هر کسبوکاری داشته باشد. اما برای برگزاری کمپین تبلیغات از طریق ارتباط تلفنی نیاز است تا با نحوه تعامل در این بستر آشنا باشید.
چنانچه برای شرکت خود مرکز تماس و نمایندگان اختصاصی ندارید، میتوانید این کار را به مراکز تخصصی بسپارید. مرکز تماس همکال یکی از مراکز تماس است و متخصصانی در زمینه تبلیغات دارد که با در نظر گرفتن نکات تخصصی و هدف شما میتواند به افزایش فروش کمک کند.