رویکرد CATI مخفف مصاحبه تلفنی با کمک رایانه است و یکی از ابزارهای مهم در انجام نظر سنجی و تحقیقات بازار است. همانطور که رایانهها در کار میدانی حضوری جایگزین کلیپ بورد و پرسشنامه شدهاند، CATI نیز جایگزین مصاحبهها و نظرسنجیهای تلفنی سنتی شده است.
احتمالاً با مصاحبه تلفنی سنتی آشنایی دارید. CATI مخفف «Computer-assisted telephone interviewing:مصاحبه تلفنی به کمک رایانه» است و جایگزین اکثر روشهای نظرسنجی تلفنی شده است. در رویکرد CATI:
سیستم عاملهای مدرن CATI نیز قابلیتهای مصاحبه تلفنی را با نظرسنجیهای آنلاین ترکیب میکنند. این امر به ویژه در مطالعات تحقیقاتی b2b که در آن چندین روش جمع آوری داده برای به حداکثر رساندن میزان پاسخ ضروری است، اهمیت دارد.
نقش او واسط بین پاسخ دهنده و پرسشنامه است. همچنین، مصاحبه کننده میتواند در مواقعی که سوالات برای پاسخ دهنده نامشخص است توضیحاتی را جهت بهبود پاسخگویی، ارائه دهد.
کارکرد روش CATI سازگاری با انواع پروژه هاست و شرایط جمع آوری داده را آسان میکند:
تحقیقات CATI مناسب مصاحبههای ساختاریافته است که به تعداد زیاد انجام میشود، به ویژه نظرسنجی های مکرر که در آن همه پاسخهای ممکن تدوین شدهاند و میتوانند به عنوان پاسخهای از پیش کد شده فهرست شوند.
مصاحبههای تلفنی توسط پرسشنامهای که روی صفحه کامپیوتر نمایش داده میشود هدایت میشوند. مصاحبه کننده پاسخها را با استفاده از صفحه کلید و ماوس ضبط و ثبت میکند تا با پاسخهای از قبل کدگذاری شده روی صفحه نمایش مطابقت داشته باشد. هرگونه مسیریابی پرسشنامه یا منطق پیچیده بررسی توسط برنامه CATI اداره میشود.
علاوه بر این، اکثر بستههای نرم افزاری CATI موارد زیر را اداره میکنند:
هر مصاحبه کننده به یک تلفن استاندارد یا یک تلفن نرم افزاری نیاز دارد. در هر دو مورد، نماینده میتواند با کلیک روی شماره نمایش داده شده روی صفحه تماس برقرار کند.
اگر خط شلوغ باشد، مصاحبه کننده میتواند با پاسخگوی جدیدی تماس بگیرد که به طور خودکار توسط نرم افزار نمایش داده میشود.
زمان صرف شده در تلاش برای برقراری تماس میتواند در هزینههای بررسی بسیار مهم باشد. به همین دلیل، برای بهینه سازی زمان، از راه حلی به نام «شماره گیری پیش گزیده» استفاده میشود. با این تکنیک،شماره گیر به طور خودکار تمام تماسها را مدیریت میکند و فقط شماره مخاطبینی را که به تلفن پاسخ میدهند را شمارهگیری نموده و باعث صرف حویی درزمان و افزایش عملکرد مصاحبه کنندگان میشود.
تحقیقات CATI مزایای قابل توجهی دارد:
با خواندن اسکریپت رایانهای، احتمال کمتری وجود دارد که مصاحبه کنندگان سوالات را بازنویسی کرده و یا سوالات را رد کرده یا به نحوی دیگر بر پاسخ دهندگان تأثیر بگذارند.
دادهها مستقیماً در پایگاه دادههای نظرسنجی در قالب ساختار یافته وارد میشوند. این امر نیاز به پردازش دادههای اضافی (مانند رونویسی، ورود دادهها و کدگذاری) را حذف میکند. این به کاهش هزینه و خطاها کمک میکند.
دو دلیل عمده برای این امر وجود دارد: ورود دادهها و مدیریت تماس. مرحله ورود اطلاعات فوری است و پاسخها مستقیماً در رابط ذخیره میشوند.
از آنجا که بازخوردها به صورت زنده جمع آوری میشود، محققان و تحلیلگران میتوانند در حالی که کار میدانی در حال انجام است، از این طریق مجموعه دادههای نظرسنجی مدنظر خود را نیز جمع آوری نمایند. این همچنین شامل گزارش نتایج نظرسنجی در داشبوردهای زنده است.
برنامه نویسی CATI همچنین امکان سفارشی سازی تجربه مصاحبه را فراهم میکند، زیرا اسکریپتها را میتوان با پارامترهای شرطی بر اساس پاسخهای پاسخ دهندگان برنامه ریزی کرد. به عنوان مثال:
اگر پاسخ دهنده به سوالی با پاسخی منطبق با کد Z پاسخ دهد، به طور خودکار از مصاحبه کننده خواسته میشود به جای سوال 55، سوال شماره 56 را بپرسد. این امر به مشارکت مصاحبه کنندگان در روند مصاحبه کمک میکند زیرا آنها وقت خود را با موضوعات نامربوط هدر نمیدهند.
پاسخهای نظرسنجی به طور مستقیم در پایگاه داده در زمان واقعی ذخیره میشود. بنابراین، هنگام جمع آوری مصاحبههای تلفنی، هیچ گونه خطر از بین رفتن اطلاعات یا مشکلات وجود ندارد.
حضور مصاحبه کننده – که میتواند هر مسئله پاسخ دهنده را حل کند و از پاسخ های نادرست جلوگیری کند – و خود نرم افزار – که برای جلوگیری از خطاها در اداره پرسشنامه توسعه یافته است – هر دو میتواند کیفیت داده ها را بهبود بخشد.
متدولوژی نظرسنجی CATI به مصاحبه کنندگان اجازه میدهد تا به راحتی در مراحل مصاحبه بدون هیچگونه دشواری حرکت کنند. این به اپراتور اجازه میدهد تا بر مصاحبه شونده و جمع آوری دادههای دقیق تمرکز کند.
میتوانید پیشرفت مصاحبه، پاسخهای ناقص و موارد دیگر را زیر نظر داشته باشید. نرم افزار CATI همچنین آمار و گزارشهای خودکار (همچنین جزئی) ارائه میدهد. این گزینه زمان زیادی را برای محققان بازار صرفه جویی می کند.
تحقیقات بازار CATI معایبی نیز دارد:
در کار با نظرسنجیهای تلفنی با الزامات متفاوتی روبرو خواهید شد:
برای برخی از نظرسنجیها به تمام مصاحبه کنندگان خود نیاز دارید، برای برخی دیگر ممکن است به نیمی از آنها نیاز داشته باشید؛ بنابراین ارائه دهنده نرم افزاری را بیابید که دارای انعطاف پذیری برای بهینهسازی سرمایه گذاری باشد!
در طی مصاحبه و نظرسنجی تلفنی با کمک رایانه، مصاحبه کننده فقط به اتصال به اینترنت و تلفن (در صورتی که با VoIP کار میکنید، یک نرم افزار واقعی) نیاز دارید.
پیشرفته ترین نرم افزار در زمینه تکنیک کتی، نرم افزار IdSurvey، مبتنی بر وب است که نیازی به نصب ندارد و با هر مرورگری میتوان به آن دسترسی پیدا کرد.
نرم افزار IdSurvey CATI _نرم افزاری پیشرو برای CATI ، CAWI e CAPI است که:
مراکز تماسی که از رویکرد CATI بهره میگیرند در وهله اول باید کارمندان مصاحبه کننده خود را از طریق یک فرآیند استخدام دقیق انتخاب نمایند:
اگر صاحب کسبوکاری هستید که به نظر مشتریان خود اهمیت میدهید و برای آنها احترام قائلید، بهتر است از نظرات آنها آگاه شوید. برای آگاهی از نظرات مشتریان روشهای زیادی وجود دارد که یکی از این روشها نظرسنجی تلفنی است. مرکز تماس همکال مجموعهای است که با انجام نظرسنجی تلفنی میتواند هم مسیر شما باشد تا به اهداف خود برسید. برای برون سپاری این خدمت میتوانید با ما تماس بگیرید.