امروزه تحقیقات ثابت کرده است که رضایت مشتری حرف اول را در موفقیت کسب و کارها میزند. با پیشرفت تکنولوژی، اینترنت به یکی از راههای مهم برای فروش محصولات و دریافت بازخورد و نظرسنجی از مشتریان تبدیل شده است. اگر کسب و کار شما نوپا است یا احساس میکنید که دیگر همان فروش همیشگی را ندارید؛ باید کمی از لاک خود بیرون بیایید و با مشتریهایتان روبهرو شوید. در این مقاله درباره تعامل با مشتری حرف میزنیم و تعدادی نمونه سوال نظرسنجی از مشتریان را برای بهبود کسب و کارتان پیشنهاد میکنیم.
یکی از راههای اینکه بدانید کسب و کار شما در مسیر درستی قرار دارد، نظرسنجی بعد از خرید است. با این روش میتوانید نقاط ضعف محصولتان را پیدا کنید. نظرسنجی اشکال مختلفی دارد؛ به همین دلیل داشتن اطلاعات از اصول نظرسنجی مفید بسیار مهم است.
امتیاز رضایت مشتری یا CSAT، تلاش مشتری یا CES و امتیاز تبلیغ کننده یا NPS از نمونهسوالهای نظرسنجی از مشتریان هستند. با پاسخی که دریافت میکنید، میتوانید متوجه شوید کجای مسیر را اشتباه آمدهاید و کجا را میتوانید تقویت کنید.
نظرسنجی از مشتریان یکی از دغدغههایی است که سالها در مورد آن تحقیق شده است. بازاریابها تلاش کردهاند تعیین کنند چه عواملی میتواند بر رفتار مصرفکننده تاثیر داشته باشد. آنها میخواهند دریابند از چه شیوهای بیشتر میتوان نظر مشتری را برای خرید محصول موردنظر جلب کرد.
این تحقیقات نشان میدهد مشتریها همیشه گزینهای برای جایگزینی دارند که دقیقا همان محصول رقیب شما است. با کمک نظرسنجی از مشتریان میتوانید دریابید چه گزینههایی باعث میشوند مشتری شما را انتخاب کنند. آنچه در ادامه میخوانید 50 سوال در قالب 5 بسته است که به شما در نظرسنجی از مشتریان کمک خواهد کرد.
سوالاتی که در ادامه میآیند، میتوانند در افزایش آگاهی شما موثر باشد. البته همه این موارد به عنوان نمونه سوال نظرسنجی از مشتریان در اینجا ذکر شده است. شما میتوانید بسته به کسب و کار خود این سوالها را تغییر دهید و آنها را شخصیسازی کنید.
تاکنون به کمک نظرسنجی از مشتریان، احساس کلی آنها را درباره محصول خود متوجه شدید. حالا وقت آن است بیشتر تحقیق کنید و از جایگاه برند خود مطلع شوید. در ادامه سوالهایی برای آگاهی از جایگاه برند پیشنهاد میدهیم.
حالا که نظر مشتریها را درباره محصول و برند دانستید، وقت آن است درباره عادات خرید آنها اطلاعاتی کسب کنید. تحلیل و دستهبندی این نظرها، اطلاعات مفیدی برای پیشرفت کسب و کارتان در اختیار شما خواهند گذاشت.
شاید کسب اطالاعات در این باره به نظرتان چندان کاربردی نیاید؛ اما این نوع نظرسنجی از مشتریان میتوانند سرنخهای زیادی برای بهتر کردن خدماتتان به شما ارائه دهند. فراموش نکنید که حتی یک برتری جزئی میتواند شما را از رقیبهایتان پیش بیاندازد.
حالا باید وقت بگذاریم مشتریان هرچه میخواهند درباره محصول، برند و تجربه استفاده به ما بگویند. در این بخش میتوانیم با طرح انواع سوال نظرسنجی از مشتریان، میزان رضایت آنان را از خدمات پس از خرید هم جویا شویم و پاسخ آنها را در نزم افزار CRM همکال ثبت کنیم. فراموش نکنید این خدمات هستند که اعتماد مشتری را جلب میکنند.
در این مقاله درباره اهمیت نظرسنجی و نقش آن در بهبود تجارت حرف زدیم. همچنین نمونه سوالهای مناسب را در پنج دسته برای شما لیست کردیم. پس از دریافت این اطلاعات، نوبت به دستهبندی و تحلیل آنها میرسد. البته فراموش نکنید در نظرسنجی از مشتریان حتما مواردی مانند سن، جنس و محل سکونت را هم در نظر بگیرید. این موارد باعث میشود دید وسیعی از نتیجه این نظرسنجی داشته باشید و بتوانید راحتتر به هدف خود برسید.
باید این نکته را ذکر کنیم که دانستن سوالات نظرسنجی به تنهایی کفایت نمیکند. اینکه چه کارشناسی و با چه میزان تسلط این کار را انجام میدهد بسیار اهمیت دارد. مرکز تماس همکال میتواند تماسهای نظرسنجی کسبوکارهای مختلف را انجام دهد. برای اطلاع از نحوه ارائه خدمات و تعرفهها با ما تماس بگیرید.