تهران، خیابان انقلاب، بین چهارراه ولی عصر و فلسطین، نبش خیابان مظفر جنوبی، پلاک ۱۰۷۰ ، واحد ۵

مرکز تماس همکال

مرکز تماس همکال

اصول نوشتن اسکریپت تماس(متن تماس) + نمونه‌ اسکریپت‌های بازاریابی تلفنی

اصول نوشتن متن تماس های بازاریابی

در این مطلب به بررسی اصول نوشتن متن تماس های بازاریابی خواهیم پرداخت. در همین ابتدا بگذارید ذهنیتتان را کمی تغییر دهیم. مخاطبان و افرادی که پذیرای تماس شما هستند اغلب با تماس سرد یا cold call به مشتری تبدیل می‌شوند. Rain Group طی مطالعه و تحقیقی نشان داد که حدود 82 درصد از تماس‌های فروشندگان و بازاریابان تلفنی موفقیت‌آمیز است.

بااین‌حال ممکن است اسکریپت‌های تماس بازاریابی برعکس هم باشد. یعنی ممکن است برای برخی نمایندگان فروش این کار بی‌نتیجه باشد. البته منطقی هم هست. شما با کسی تماس می‌گیرید که تقریباً هیچ‌چیز از او نمی‌دانید. نمی‌توانید متوجه شوید از محصولی که قصد فروش آن را دارید خوشش می‌آید یا خیر. در واقع ممکن است حتی در همان ابتدا از تماس شما ناراحت شود و قطع کند.

توجه داشته باشید که در کنار تمامی تکنیک‌های فروش تلفنی، اصول نوشتن اسکریپت پشتیبانی چتی یا متن تماس نیز از اهمیت بالایی برای موفقیت بازاریابی و فروش تلفنی برخوردار است.

اسکریپت‌های بارایابی تلفنی برای تماس سرد
اسکریپت‌های بارایابی تلفنی برای تماس سرد

منظور از تماس سرد چیست؟

تماس‌های سرد در اصل یکی از راه‌های معرفی محصولتان است. این معرفی باید صمیمانه و البته آموزنده باشد. در این راه شما باید متوجه شوید که مشتری چه چیزی را دوست دارد؟ شما باید با چالش‌هایی که روبه‌رو می‌شوید بدانید که کار درست چیست و چه باید بگویید؟

در یک تماس سرد چه باید بگویید؟

اینکه دقیقاً باید چه چیزی در تماس‌ فروش و تماس بازاریابی بگویید بستگی به شما دارد. در زیر نکاتی آورده شده‌اند که در این راه به شما کمک خواهند کرد.

اسکریپت‌های بازاریابی تلفنی: 3 مورد واقعاً مفید

برای درک بیشتر اسکریپت‌های بازاریابی تلفنی یا تله مارکتینگ ما در این قسمت به 3 نمونه می‌پردازیم. این نمونه‌ها شامل موارد و تکنیک‌های مختلفی است که به شما کمک می‌کنند. در این اسکریپت‌ها سعی شده سناریوهای مختلفی کار شود. پس شما بعد از مطالعه این نمونه‌ها می‌توانید برای هر موقعیت یک سبک را به کار گیرید.

 

اسکریپت‌های بازاریابی تلفنی (تله مارکتینگ) اصولی و درست
اسکریپت‌های بازاریابی تلفنی (تله مارکتینگ) اصولی و درست

حتماً عنصر علاقه را در مخاطب خود در نظر داشته باشید

در متن تماس های بازاریابی خود قبل از شروع بررسی کنید که مشتری علاقه‌مند است یا خیر. وقتی که شما به مخاطبتان در پشت تلفن گزینه نه را هم می‌دهید در واقع به او احترام گذاشته‌اید. مطمئن باشید که او نیز این احترام را متوجه می‌شود. در مثال زیر می‌توانید کاملاً متوجه منظور عمیق این نکته شوید.

مطالعه کنید:  تعریف بازاریابی برونگرا

 

نمونه متن تماس های بازاریابی

سلام و وقت بخیر. من امیر هستم از شرکت X. خوب هستید؟

ما در حال کار بر روی موارد و راه‌هایی هستیم که شما بتوانید تیم بازاریابی‌تان را بهینه‌تر جذب و آموزش دهید. آیا در شرکتتان به چنین امکانی نیاز دارید؟ مایل هستید که بیشتر درباره‌اش توضیح دهم؟

(به فرض مخاطب پشت تلفن می‌گوید بله).

به‌طورکلی ما به شرکت‌های مختلفی که قصد همکاری با ما را دارند، دو راه ارائه می‌دهیم. اولین راه کمک‌کردن در جهت پیداکردن بازاریاب‌های جوان و بااستعداد و با حقوق پایه است. راه دوم هم این است که آموزش‌دادن به تیم بازاریابی‌تان را بهینه‌تر کنیم. این راه در واقع یک برنامه و رویکرد جدید در راه آموزش اعضای جدید است. در آن اعضای جدید با فراگرفتن نکات بازاریابی می‌توانند کانال‌های بازاریابی خودشان را تعریف کنند. تمایل دارید که در مورد کدام راه بیشتر صحبت کنیم؟

(به طور مثال طرف مقابل گزینه مدنظر خودش را انتخاب می‌کند و به شما می‌گوید).

بسیار هم عالی. فقط قبل از اینکه شروع به ادامه بحث کنیم، من باید سؤالاتی از شما بپرسم. آیا مشکلی ندارد؟

(طرف مقابل شما در پشت تلفن می‌گوید اشکالی ندارد. شما باید سؤالات از پیش تعریف شده‌ای را از او بپرسید. این سؤالات باید در راستای این باشد که متوجه شوید چه جنبه‌هایی از خدمات شما را خواهد پسندید.)

بسیار هم عالی. در مورد انتخاب شما الان کمی بیشتر توضیح خواهم داد. در نهایت قبل از پایان تماسمان اگر مایل باشید قراری را تعیین کنیم که راه‌حل‌هایمان را برایتان توضیح دهم. آیا با این موافق هستید؟

انتظارات زمانی را تعیین کنید

یک نکته‌ای که همیشه باید در همه اسکریپت‌های بازاریابی تلفنی رعایت کنید همین مورد است. در ابتدای تماس بازاریابی همیشه به مخاطبتان اطلاع دهید که مدت‌زمان تقریبی تماس چقدر خواهد بود. اگر مشتری مدت‌زمان تماس را از قبل بداند اتفاقاً بهتر هم خواهد بود؛ چون احتمالاً به تماس متعهدتر می‌شود. بعد از گفتن مدت‌زمان موردنیاز برای مکالمه حتماً به آن پایبند باشید.

 

نمونه متن تماس های بازاریابی

در این نمونه مدت‌زمان موردنیاز برای مکالمه دو دقیقه تعیین شده است.

سلام [نام طرف مقابل]، آیا در موقع بدی با شما تماس نگرفتم؟ (اگر مشتری جواب خیر داد): بسیار هم عالی، ممنونم. در این تماس بنده قصد دارم دو دقیقه از وقت شما را بگیرم. در این دو دقیقه علت تماسم را به طور کامل برایتان توضیح خواهم داد. در پایان این دو دقیقه اگر هر سؤالی داشتید بنده کامل در خدمت هستم. اگر هم سؤالی نداشتید که از خدمت شما مرخص می‌شوم. آیا با این روند موافق هستید؟

مطالعه کنید:  بازاریابی خدمات و روش های انجام آن

(اگر مشتری موافقت کرد شما ادامه می‌دهید):

بسیار هم عالی. بنده از طریق وب‌سایت شما متوجه شدم که شما به دنبال جذب نیروی بازاریاب هستید. دلیل تماس بنده هم به همین خاطر است. این کار خودش دو چالش به همراه دارد. اول‌ از همه پیداکردن فرد مناسب و دومین چالش هم نگه‌داشتن او در سازمان و مجموعه شما است. شما با استفاده از نرم‌افزار اختصاصی ما می‌توانید غربالگری اولیه استخدام را انجام دهید.

این کار باتوجه‌ به مهارت‌های فردی لازم برای هر شخص انجام می‌گیرد. نرخ موفقیت در نرم‌افزار ما بالاتر از 90 درصد است. با استفاده از این نرم‌افزار شما به‌راحتی می‌توانید کارکنان فروش مدنظرتان را در هر زمینه‌ای پیدا کنید. همان‌طور هم که می‌دانید، قطعاً فروشندگان موفق قصد حضور بلندمدت را خواهند داشت. آیا شما در حال حاضر در سازمان خودتان چنین سیستمی برای این کار دارید؟

 

بزرگ‌ترین چالش مشتری بالقوه را شناسایی کنید

یکی از اصول نوشتن متن تماس های بازاریابی این است که با پرسیدن چالش‌های مشتری شروع کنید. وقتی که چالش‌های مشتری را متوجه شدید، می‌توانید طبق همان‌ها راه‌حل‌های محصول خودتان را ارائه دهید. با این کار قطعاً بر میزان فروش محصول یا خدمتی که ارائه می‌دهید تأثیر مثبت خواهید گذاشت.

 

دسترسی به اسکریپت تماس با نرم افزار CRM همکال

نرم افزار CRM همکال قابلیت‌ها و امکانات متنوعی برای سهولت کار کارکنان شما دارد. یکی از امکانات مهم آن دسترسی راحت به متن و اسکریپت تماس است. ضمنا شما می‌توانید سوالات متداول کسب‌وکار خود را نیز در آن قرار دهید تا کارشناسان تماس به راحتی پاسخ درست هر سوال را بیابند و در سریع‌ترین زمان ممکن مسئله مشتریان را حل کنند. 

سخن پایانی

همیشه بهترین متن تماس های بازاریابی باعث می‌شوند محصولات و خدماتتان را بهتر به مشتریان معرفی کنید. باید اصول نوشتن متن تماس های بازاریابی که در این مقاله گفته شد را رعایت کنید. به این شکل بیشترین میزان بهره‌وری را خواهید داشت. با هر مشتری باید به‌قول‌ معروف با زبان خودش صحبت کنید. از طرف دیگر شما می‌توانید همواره الگوهای اسکریپت‌های تماس بازاریابی خود را بهبود ببخشید. از همین طریق نتایج هم بهتر و بهتر خواهند شد.

اگر نیروی مناسب و آموزش‌دیده برای تله مارکتینگ ندارید یا تمایلی به پرداخت هزینه زیاد برای دستمزد بازاریابان، می‌توانید این خدمت را برون سپاری کنید. مرکز تماس همکال می‌تواند در حوزه خدمات فروش به شما کمک کند. ما با تیمی از بازاریابان حرفه‌ای و آموزش‌دیده می‌توانیم در جهت جذب مشتری از طریق تماس بازاریابی همراه شما باشیم.

مطالب مرتبط