تهران، خیابان انقلاب، بین چهارراه ولی عصر و فلسطین، نبش خیابان مظفر جنوبی، پلاک ۱۰۷۰ ، واحد ۵

مرکز تماس همکال

مرکز تماس همکال

بازاریابی اجتماعی چیست؟

بازاریابی اجتماعی چیست و چه ارتباطی با بازاریابی تلفنی دارد؟

امروزه خرید از کسب‌وکارهایی که دارای مسئولیت اخلاقی و اجتماعی هستند، روبه‌رشد است. امید است با افزایش پویش‌هایی در زمینه مسائل اجتماعی و زیست محیطی، محبوبیت بازاریابی اجتماعی بیشتر مورد توجه قرار گیرد. بهتر است بدانید که بازاریابی اجتماعی با بازاریابی تجاری متفاوت است، چرا که بر روی رفتار مردم به‌جای منفعت بازار و سود کسب‌وکار متمرکز است. در این مقاله به طور مفصل این نوع بازاریابی را مورد بررسی قرار می‌دهیم و خواهیم دید که چطور می‌توان از بازاریابی تلفنی برای آن استفاده کرد.

بازاریابی اجتماعی چیست؟

برای اولین‌بار در سال 1971 اصطلاح بازاریابی اجتماعی به‌وسیله فیلیپ کاتلر و جرالد زالتمن ظهور پیدا کرد. این اصطلاح امروزه سرلوحه بسیاری از شرکت‌ها برای حفظ منافع درازمدت جامعه قرار گرفته است. اگر بخواهیم تعریف دقیق‌تری از این اصطلاح داشته باشیم می‌توانیم به تعریف کاتلر و زالتمن رجوع کنیم.

 طبق نظر کاتلر و زالتمن بازاریابی اجتماعی بدین صورت تعریف می‌شود:

به‌طورکلی این بازاریابی شامل طراحی، اجرا و نظارت بر برنامه‌هایی است که برای پذیرفته‌شدن ایده‌های اجتماعی ابداع شده‌اند. این نوع بازاریابی در برگیرنده مسائل مختلفی است که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از:

  • تحقیقات بازاریابی
  • برنامه‌ریزی
  • قیمت‌گذاری
  • ارتباطات
  • توزیع
  • بازاریابی

"<yoastmark

بازاریابی اجتماعی چه اهمیتی دارد؟

می‌دانیم که در سال‌های اخیر مشکلات اجتماعی و زیست‌محیطی افزایش پیدا کرده است. بروز این مشکلات مردم را تشویق می‌کند تا توجه بیشتری به آینده داشته باشند. همان‌طور که گفتیم بازاریابی اجتماعی با بازاریابی تجاری متفاوت است، زیرا بازاریابی تجاری بر روی جنبه‌های سود کسب‌وکار و رضایت مشتری تمرکز دارد. اینجاست که این نوع بازاریابی از جایگاه بالایی برخوردار خواهد شد تا تأثیرات ناخوشایند محیطی و اجتماعی را به حداقل برساند. در ادامه به معرفی برخی از مشکلات مختلف محیطی خواهیم پرداخت که عبارت‌اند از:

  • مشکلات زیست‌محیطی ناشی از آلودگی هوا، گرم‌شدن کره زمین و…
  • کاهش منابع طبیعی توسط انسان
  • افزایش فقر و گرسنگی
  • مشکلات سلامتی مانند چاقی
  • دسترسی محدود به آموزش، خدمات بهداشتی و آموزشی و…
مطالعه کنید:  ارتباطات بازاریابی چیست و چرا اهمیت دارد؟

این عوامل و سایر مشکلات مشابه باعث شده‌اند که مردم از کسب‌وکارها انتظار داشته باشند که بیشتر به مشکلات اجتماعی و زیست‌محیطی توجه کنند نه فقط سود شخصی. بدین ترتیب سازمان‌ها در تلاش هستند تا نیازهای مصرف‌کنندگان را برآورده سازند.

تاثیر بازاریابی اجتماعی

با اینکه بازاریابی اجتماعی با بازاریابی تجاری فرق دارد اما می‌توان از استراتژی‌های بازاریابی تجاری برای دستیابی به تغییرات خاص اجتماعی استفاده می‌کند. تغییرات اجتماعی در درازمدت نتیجه‌بخش هستند، بنابراین این روش مارکتینگ خیلی بیشتر از بازاریابی تجاری مثمرثمر خواهد بود. به طور مثال می‌توان به پویش ضد سیگار در استرالیا اشاره کرد که در سال 1997 شروع به کار کرد و 5 سال به طول انجامید تا سیگارکشیدن در بزرگسالان 3.7 درصد کاهش یابد.

بازاریابی تلفنی چیست؟
بازاریابی تلفنی چیست؟

بازاریابی تلفنی چیست؟

بازاریابی تلفنی عبارت است از فروش محصولات یا خدمات از طریق تماس تلفنی. فروش محصولات از طریق بازاریابی تلفنی دارای تکنیک‌های مختلفی است و کسی که کار بازاریابی را انجام می‌دهد باید با اصول مذاکره آشنای کامل داشته باشد. فروش داخلی یا فروش از راه دور نام‌های دیگری است که برای بازاریابی تلفنی مورداستفاده قرار می‌گیرند. به‌طورکلی هر نوع بازاریابی که از طریق تلفن برای جذب مشتری صورت می‌گیرد، بازاریابی تلفنی محسوب می‌شود.

مزایای بازاریابی تلفنی برای تجارت

بازاریابی تلفنی یک روش پرکاربرد در صنعت بازاریابی محسوب می‌شود. این روش بازاریابی موجب افزایش فروش و درآمد شرکت‌ها می‌شود. به علاوه مزایای بسیاری برای سازمان‌ها به همراه دارد. برخی از این مزایا عبارت‌اند از:

  • کاهش هزینه‌های بازاریابی
  • افزایش فروش
  • ارتباط مستقیم با مشتریان
  • تحقق هدف‌های بازاریابی

 بازاریابی تلفنی می‌تواند به طیف گسترده‌ای از سازمان‌ها کمک کند تا به اهداف اجتماعی موجود در بازاریابی اجتماعی جامهء عمل بپوشانند. زیرا به‌صورت تلفنی می‌توان به مشتریان بسیاری بدون واسطه و صرف کمترین هزینه دسترسی پیدا کرد تا آن‌ها را در جریان اهداف سازمان‌ها قرار داد. بدین ترتیب می‌توان مخاطبان بیشتری را جلب سازمان کرد.

مطالعه کنید:  شرکت های بازاریابی تلفنی؛ کدام را انتخاب کنیم؟

تماس تلفنی با قشر عظیمی از مشتریان برای بعضی از کمپانی‌ها کار دشواری به‌حساب می‌آید؛ زیرا این کار به نیروهای خبره‌ای که با اصول بازاریابی تلفنی به طور کامل آشنا باشند، نیاز دارد. ازاین‌رو کمپانی‌ها این کار را به مراکز تماس واگذار می‌کنند. مرکز تماس همکال یکی از برترین مراکز تماس است که قادر است در امر بازاریابی اجتماعی به شرکت‌ها کمک شایانی داشته باشد و به آن‌ها را در امر فروش بیشتر یاری رساند.

سخن پایانی

بازاریابی اجتماعی یکی از استراتژی های بازاریابی می‌باشد که امروزه موردتوجه بسیاری از شرکت‌ها قرار گرفته است. احساس نیاز به بازاریابی اجتماعی از خواسته مردم نشئت می‌گیرد چرا که آن‌ها به دنبال رفع مشکلات اجتماعی و محیطی هستند. همچنین انتظار دارند که شرکت‌ها فقط به دنبال سود و منفعت خود نباشد و مسئولیت‌های اجتماعی را نیز موردتوجه قرار دهند.

بدین ترتیب یکی از مفهوم‌های اساسی در این نوع بازاریابی این است که یک شرکت یا سازمان باید تصمیمات بازاریابی خود را نه‌تنها باهدف رفع نیازهای کوتاه‌مدت مشتریان بگیرد بلکه می‌بایست منافع بلندمدت جامعه را نیز مورد بررسی قرار دهد. زمانی که شرکت‌ها موفق شدند ارزشی فراتر از نیاز کوتاه‌مدت برای مشتریان خود به ارمغان آورند، می‌بایست آن‌ها را از این ارزش‌گذاری آگاه سازد.

روش‌های مختلفی برای این کار وجود دارد؛ اما بازاریابی تلفنی را می‌توان راهکاری هوشمندانه برای آن دانست. زیرا می‌توان دراسرع‌وقت و با کمترین هزینه خدمات بازاریابی را انجام داد و به شرکت‌ها در فروش بیشتر و سوددهی بالاتر کمک کرد. مرکز تماس همکال می‌تواند در این مسیر همراه شما باشد.

مطالب مرتبط