تهران، خیابان انقلاب، بین چهارراه ولی عصر و فلسطین، نبش خیابان مظفر جنوبی، پلاک ۱۰۷۰ ، واحد ۵

مرکز تماس همکال

مرکز تماس همکال

آشنایی با شغل بازاریابی تلفنی

آشنایی با شغل بازاریابی تلفنی

در عصر ارتباطات، بازاریابی هم مثل بیشتر فعالیت‌های دیگر با روش‌ها و فناوری‌های جدید انجام می‌شود. یکی از این روش‌ها، بازاریابی تلفنی است. امروزه شغل بازاریابی تلفنی یا تله مارکتینگ جای خود را به‌عنوان یک شغل حرفه‌ای و تأثیرگذار در دنیای تجارت و خریدوفروش بازکرده است. بسیاری از شرکت‌های کوچک و متوسط از این روش برای بازاریابی و فروش محصولات خود استفاده می‌کنند.

بازاریابی تلفنی تکنیک‌ها و فنونی دارد. بازاریاب از طریق این فنون و روش‌ها به جذب مشتری و افزایش فروش محصولات کمک می‌کند. در این مقاله به بازاریابی تلفنی و جنبه‌های مختلف آن می‌پردازیم. اگر دوست دارید بیشتر در این باره بدانید به خواندن ادامه دهید.

شغل بازاریابی تلفنی

شغل بازاریابی تلفنی یکی از زیرمجموعه‌های بازاریابی مستقیم است. در این شغل، فرد بازاریاب با روش‌های تلفنی به جذب مشتری می‌پردازد. بازاریاب تلفنی به پرسش‌های مشتریان در مورد محصول پاسخ می‌دهد و با ارائۀ اطلاعات لازم، به جذب مشتری و افزایش فروش محصول می‌پردازد.

بازاریابی تلفنی (تله مارکتینگ) از زیرمجموعه‌های بازاریابی مستقیم است.
بازاریابی تلفنی از زیرمجموعه‌های بازاریابی مستقیم است.

مزایای شغل بازاریابی تلفنی

مهم‌ترین مزیت شغل بازاریابی تلفنی، کم‌هزینه‌بودن آن است. این روش یکی از روش‌های کم‌هزینۀ تبلیغات است. در این روش تنها با وقت کافی و با برقراری چند تماس (تلفنی یا سایر انواع تماس‌ها) به افزایش تعدد مشتریان و افزایش فروش محصولات کمک می‌شود.

بازاریابی تلفنی می‌تواند به‌صرفه جویی در هزینه‌های بازاریابی کمک کند؛ با بازاریابی تلفنی دیگر نیاز نیست برای بازاریابی محصول خود به نقاط مختلف سفر کنید. هزینۀ سفر و نمایشگاه‌هایی که جهت معرفی محصولات انجام می‌شود با بازاریابی تلفنی تا حد زیادی کاهش می‌یابد.

بازاریابی تلفنی یکی از روش‌های پربازده و کم‌هزینه برای شرکت‌های کوچک و متوسط است. این روش بازاریابی، برای آشنایی با نیازهای مشتریان هم روش مؤثری است. در این مدل بازاریابی، بازاریابان می‌توانند بازخوردها و نظرات مشتریان را بدون واسطه  دریافت کنند.

بازاریابی تلفنی از طریق ایجاد شبکه‌های ارتباطی می‌تواند در گسترش روابط شرکت‌ها هم سودمند باشد. در یکی از انواع بازاریابی تلفنی، بین شرکت‌های مختلف ارتباط برقرار می‌شود و از این طریق بر تعداد مشتریان  افزوده می‌شود. در ادامه بیشتر به این روش می‌پردازیم.

معایب شغل بازاریابی تلفنی

شغل بازاریابی تلفنی در کنار مزایایی که دارد دارای نقطه‌ضعف‌هایی هم هست. منتقدان معتقدند این شغل با پیشرفت‌های دنیای ارتباطات کم‌رنگ‌تر شده و از بین خواهد رفت. به عقیدۀ این دسته از منتقدان با پیشرفت تکنولوژی نقش تلفن و بازاریابی تلفنی و اشکال گوناگون آن کم‌اهمیت می‌شود.

مطالعه کنید:  بهترین ساعت در روز برای برقراری تماس فروش

مخالفان این انتقاد می‌گویند بازاریابی تلفنی هم می‌تواند همگام با پیشرفت تکنولوژی به‌روزتر و پیشرفته‌تر شود. این افراد معتقدند پیشرفت تکنولوژی مستقیماً به پیشرفت بازاریابی تلفنی کمک خواهد کرد. این عده به انواع گستردۀ بازاریابی تلفنی اشاره می‌کنند و گوناگونی آن را فراتر از بازاریابی با استفاده از تماس تلفنی ساده می‌دانند.

بازاریابی از طریق تماس تلفنی
بازاریابی از طریق تماس تلفنی

انواع و زیرمجموعه‌های شغل تله مارکتینگ

به‌طورکلی می‌توان چهار زیرمجموعه را برای شغل بازاریابی تلفنی تعریف کرد. این انواع چهارگانه باتوجه‌به نوع ارتباط بازاریاب با مشتری و نوع معارفۀ محصول دسته‌بندی می‌شوند. در یک مدل از تله مارکتینگ، مشتری برای آگاهی از محصولی خاص با بازاریاب یا شرکت بازاریابی تماس می‌گیرد. در این نوع بازاریابی، مشتری خود از محصول مدنظر اطلاعاتی دارد اما بازاریاب اطلاعات وی را تکمیل می‌کند و به پرسش‌های مشتری پاسخ می‌دهد. این روش حول محور ویزیت تلفنی می‌چرخد.

در روش دیگر، بازاریاب تلفنی برای فروش محصولی جدید با مشتری تماس مستقیم برقرار می‌کند. محصول موردنظر در این روش، محصول جدیدی است و مشتری معمولاً از خصوصیات آن خبر ندارد. در این روش، آگاهی کامل از جزئیات محصول برای بازاریابی موفق ضروری است.

یکی دیگر از روش‌های تله مارکتینگ، روش موسوم به B2B  است. B2B یا همان بیزنس به بیزنس، روشی است که در آن بین دو شرکت ارتباط برقراری شود. در این روش، شرکت‌ها برای فروش محصولات خود با همدیگر ارتباط می‌گیرند. این روش به جذب مشتری‌های قبلی سایر شرکت‌ها و افزایش فروش می‌انجامد و از روش‌های محبوب در دنیای تجارت است.

آخرین روش، برعکس روش سوم است. این روش با عنوان B2C شناخته می‌شود. B2C مخفف عبارت «بیزنس به مشتری» است. در این روش، شرکت‌ها برای ارتقای فروش خود مستقیماً با مشتریان ارتباط برقرار می‌کنند تا نیازها و فرصت‌های آنان را شناسایی کنند. در این روش، شرکت‌ها به معرفی و تبلیغ محصولات خود می‌پردازند و بدون واسطه خصوصیات محصولات خود را برای مشتریان شرح می‌دهند.

یکی از روش‌های بازاریابی مستقیم، بازاریابی تلفنی (تله مارکتینگ) است.
یکی از روش‌های بازاریابی مستقیم، بازاریابی تلفنی است.

درآمد شغل تله مارکتینگ

درآمد تله مارکتینگ به عوامل مختلفی از جمله سن، مهارت، دانش بازاریاب، نوع محصول و روش بازاریابی بستگی دارد. به طور میانگین درآمد این شغل از چند میلیون تومان در ماه شروع می‌شود. در مواردی درآمد یک بازاریاب حرفه‌ای ممکن است به چند میلیون تومان در روز هم برسد. البته ارقام گفته شده برای بازاریابان حرفه‌ای هستند، بدهی است بازاریابانی که مهارت کافی ندارند نمی‌توانند چنین درآمدی داشته باشند.

مطالعه کنید:  تاثیر لحن صدا بر مشتریان شما

مهارت‌های لازم برای بازاریابی تلفنی

برای ورود به شغل بازاریابی تلفنی، به تعدادی مهارت عمومی و مهارت اختصاصی نیاز است. بازاریاب تلفن لازم است به شغل خود علاقه داشته باشد و از ارتباط با مشتریان بدش نیاید. در غیر این صورت، بازاریابی تلفنی می‌تواند برای بازاریاب، آزاردهنده باشد.

بازاریابان باید ساعت‌ها با مشتریان صحبت کنند و پاسخگوی پرسش‌های آنان باشند؛ به همین دلیل ضروری است افرادی که وارد این شغل می‌شوند حوصله و صبر زیادی داشته باشند. بازاریاب تلفنی با ارائۀ اطلاعات لازم افراد را به مشتری تبدیل می‌کند و اگر کسی صبر و حوصلۀ کافی نداشته باشد نمی‌تواند از عهدۀ این کار برآید. آگاهی کامل از محصول و خدمات موردنظر برای هر بازاریابی لازم است.

از دیگر ویژگی‌های لازم برای تله مارکتینگ، می‌توان به داشتن فن بیان قوی و اعتمادبه‌نفس کافی اشاره کرد که در جذب مشتریان تأثیر زیادی دارد. همچنین بازاریاب‌ها باید آموزش پذیر باشند تا بتوانند نحوه کار با نرم افزار CRM و سایر ابزارها را یاد بگیرند.

 

بازاریابی تلفنی؛ یک نوع بازاریابی مستقیم
بازاریابی تلفنی؛ یک نوع بازاریابی مستقیم

جمع‌بندی

شغل تله مارکتینگ یکی از مشاغل بازاریابی است. در این شغل، بازاریاب با معرفی محصولات و پاسخگویی به پرسش‌های مشتریان، فروش محصول را افزایش می‌دهد. بازاریاب فردی است که سعی می‌کند افراد را به خرید محصول یا خدمات موردنظر ترغیب کند. بازاریاب از این طریق به افزایش خریداران و افزایش فروش محصول کمک می‌کند.

تله مارکتینگ انواع و زیرمجموعه‌هایی دارد؛ در برخی از روش‌ها، بازاریاب با تماس تلفنی با افراد سعی در انجام بازاریابی می‌کند. در سایر روش‌ها، بازاریاب از تکنیک‌های جدید و روش‌های ارتباط مستقیم با مشتری بازاریابی را انجام می‌دهد. در برخی روش‌های بازاریابی هم بین دو یا چند شرکت ارتباط تجاری برقرار می‌شود و بازاریابان به برقراری تماس با مشتریان سایر شرکت‌ها می‌پردازند.

شغل بازاریابی تلفنی مزایا و معایبی دارد. از مزایای این شغل می‌توان به انعطاف‌پذیری، کاهش هزینه‌های بازاریابی، افزایش فروش با کمترین هزینه و گسترش دایرۀ روابط اشاره کرد. برخی از منتقدان معتقدند بازاریابی تلفنی اگر با پیشرفت تکنولوژی همگام نشود، روشی کهنه و کم‌بازده خواهد بود.

ما در مرکز تماس همکال تلاش کردیم شغل بازاریابی تلفنی را برای علاقه‌مندان آن فراهم کنیم. بنابراین اگر علاقه و مهارت لازم برای بازاریابی تلفنی دارید می‌توانید رزومه خود را برای ما ارسال کنید تا شما هم عضوی از تیم تله مارکتینگ ما شوید.

مطالب مرتبط