هر چقدر هم که محصولات خودتان را حرفهای ایجاد کرده باشید اگر از معیارهایی که مشتریان برای خرید محصول دارند آگاه نباشید، شکست خواهید خورد. معیارهای برتر ورود مشتریان به یک فروشگاه شامل موارد متعددی است اما به طور کلی به تعداد کمی محدود میشود. هر زمان که مشتری خریدی انجام میدهد، آگاهانه یا ناخودآگاه محصول را بر اساس ویژگیهای مختلفی که برای او مهم است، ارزیابی میکند. کسبوکارها باید به این معیارها به منظور جذب مشتریان جدید و حتی حفظ مشتریان قدیمی توجه کنند. همچنین میتوانند با طرح بهترین سوالات نظرسنجی، نظرات مشتریان را دریافت کنند.
برای هر محصول معین، مصرفکننده ممکن است به شدت به قیمت حساس باشد یا ممکن است بدون توجه به هزینه، بالاترین کیفیت را بخواهد. برای اینکه بتوانید کالاها یا خدمات شرکت اجتماعی خود را قیمتگذاری و بازاریابی کنید، باید درک عمیقی از اینکه مشتریان شما چه کسانی هستند و در هنگام تصمیمگیری برای خرید به چه چیزی اهمیت میدهند، داشته باشید. این به معنای شناخت مشتریان و در اصل مشتری محوری برند شما است. در ادامه به این موارد خواهیم پرداخت؛ پس با ما همراه باشید تا با ارائه بهتر خدمات، جذب مشتری را از آن خود کنید.
معیارهای برتر ورود مشتریان شامل چه مواردی هستند؟
مشتریان انتخابهایی دارند. هنگام تصمیمگیری برای خرید، مشتری میتواند انواع محصولات یا خدمات موجود را مقایسه و آنها را بر اساس نقاط قوت و ضعف مختلف ارزیابی کند. ویژگیهایی که مشتریان شما هنگام تصمیمگیری خرید بیشترین ارزش را برای آنها قائل هستند به عنوان معیارهای برتر ورود مشتریان شما شناخته میشوند. ویژگیهای رایجی که مشتریان هنگام انتخاب یک محصول یا خدمات از یک شرکت نسبت به شرکت دیگر در نظر میگیرند عبارتاند از:
- قیمت
- کیفیت
- سرعت تحویل
- کیفیت سرویس دهی
- مقیاس
- وسعت ارائه
البته، این فهرست جامع نیست و ممکن است معیارهای دیگری بسته به صنعت شما در نظر گرفته شود. علاوه بر این، برخی از این ویژگیها ممکن است بیشتر به اجزای متمایز تقسیم شوند. به عنوان مثال، “کیفیت” ممکن است به ویژگیهای متمایز مانند طعم، بو یا ظاهر تقسیم شود. باز هم این موضوع بسته به محصول یا خدمات شما متفاوت خواهد بود. برای جذب مشتری باید همه معیارها را در نظر بگیرید.
راهکارهایی برای فهمیدن معیارهای برتر ورود مشتریان
برای این که معیارهای برتر ورود مشتریان خودتان را به خوبی درک کنید راهکارهای متعددی وجود دارد. بهتر است هر کدام از این راهکارها را با توجه به نوع کسبوکار خودتان در نظر بگیرید. این راهکارها عبارتاند از:
از مشتریان خودتان بیاموزید
بهترین راه برای درک مشتریان در ارائه خدمات مشتری این است که با آنها صحبت کنید. چه حضوری و چه آنلاین، هرچه بیشتر بتوانید با مشتریان خود صحبت کنید و از آنها یاد بگیرید، بهتر است. انجام این کار از طریق روشهای مختلفی امکانپذیر است. انجام مصاحبه و نظرسنجی از جمله مهمترین آنها به حساب میآید. نظرسنجیهای آنلاین و تلفنی روشی موثر برای دستیابی به تعداد زیادی از مردم است.
این نوع جمعآوری دادهها نباید به مشتریان فعلی شما محدود شود. در واقع، مشتریان فعلی شما نمونهای مغرضانه از بازار را ارائه میدهند. بهتر است اطلاعات مختلفی که در هنگام صحبت با این افراد به دست میآورید را طبقهبندی کنید. همچنین اطلاعات را به دقت بررسی کنید. معمولا مشتریان به سادگی معیارهای خرید خودشان را با شما در میان نمیگذارند. پس حتما در هنگام پردازش اطلاعات به دست آمده دقت لازم را داشته باشید.
دادههای به دست آمده از مشتریان را پردازش کنید
همانطور که گفته شد بهتر است به جمعآوری اطلاعات مختلف از مشتریان در رابطه با معیارهای برتر ورود مشتریان بپردازید. این معیارها با توجه به کسبوکار شما میتواند کاملا متفاوت باشد. پس حتما در هنگام جمعآوری آنها دقت لازم را به خرج دهید. بعد از جمعآوری درست اطلاعات نوبت به پردازش آنها میرسد.
معمولا بهتر است حجم دادههایی که در این حوزه جمعآوری میکنید بین 50 تا 100 پاسخ باشد. این تعداد هر چقدر بیشتر باشد پاسخهای دقیقتری از معیارهای مشتریان خودتان به دست خواهید آورد. هنگامی که تعدادی پاسخ دریافت کردید که با آنها راحت هستید، میتوانید تحلیل خود را شروع کنید. یکی از راههای مؤثر برای نمایش بصری دادههایی که گرفتهاید، ایجاد نمودار ترکیبی از پاسخهای مشتری است.
دقت زیاد در هنگام جمعآوری اطلاعات معیارهای برتر ورود مشتریان
جمعآوری اطلاعات در رابطه با معیارهای برتر ورود مشتریان کار ساده و در عین حال مهمی است. معمولا مشتریان معیارهای خودشان را به سادگی با شما به اشتراک نمیگذارند. اما با نکاتی که در ادامه به آنها اشاره میکنیم میتوانید به راحتی این کار را انجام دهید. این نکات عبارتاند از:
معیارهای اصلی خرید را برای جذب مشتری شناسایی کنید
در حالی که احتمالاً درک خوبی از ارزش مشتریان خود دارید، تصور نکنید که همه چیز را میدانید. ممکن است تعجب کنید که بدانید مشتریان شما بهخصوص برای چیزهایی که قبلاً در نظر نگرفتهاید ارزش قائل هستند. به همین دلیل است که اولین قدم شما باید صرفاً شناسایی تمام معیارهایی باشد که مشتریان هنگام تصمیمگیری خرید در دستهبندی محصول یا خدمات شما در نظر میگیرند.
درک کنید که آنها چگونه برای این معیارهای مختلف ارزش قائل هستند
اکثر مردم هنگام تصمیمگیری برای خرید، برای بسیاری از چیزها تا حدی ارزش قائل هستند. بنابراین تعیین اهمیت نسبی هر کدام ضروری است. در حالت ایدهآل باید از مشتریان خود بخواهید که ویژگیها را به گونهای ارزیابی کنند که قابل اندازهگیری باشد. از جمله بهترین راهحلها برای این موضوع این است که از مشتری بخواهید یک مقدار عددی را به یک ویژگی خاص اختصاص دهد. به عنوان مثال از مشتری بخواهید از 1 تا 5 امتیاز دهد.
بیاموزید که چگونه محصولات یا خدمات شما در این ویژگیها با رقبای شما مقایسه میشود
همیشه یادتان باشد که ادراک واقعیت را منعکس میکند. ممکن است محصول مورد نظر شما از رقبا باکیفیتتر باشند و یا حتی با قیمت پایینتری به فروش برسند اما آیا مشتریها هم اینطور فکر میکنند؟ بهتر است در ارائه خدمات مشتری، حتما به این نکته توجه لازم را داشته باشید.
سخن پایانی
در این مقاله سعی شد به طور کلی به نکات بسیار مهمی در رابطه با معیارهای برتر ورود مشتریان پرداخته شود. توجه به این نکات میتواند موجب افزایش فروش محصولات شما شود. اگر قصد دارید یک فروش حرفهای را داشته باشید حتما به نکات گفته شده توجه کنید. بهتر است از مشتریان خودتان بخواهید در یک بازه عددی به محصولات مختلف و سرویسهای ارائه شده نمره بدهند تا بهترین نتیجهها را مقایسه کنید.
همچنین بهتر است در هنگام جمعآوری اطلاعات دقت لازم را داشته باشید. علت این موضوع این است که به راحتی نمیتوانید معیارهای برتر ورود مشتریان را به دست بیاورید. مرکز تماس همکال میتواند در تمام زمینههای ارتباط با مشتریان نماینده شما برای تعامل عالی در ارائه خدمات مشتری به شما باشد. کافی است یک قدم برای جذب مشتری به سمت کسبوکار خود بردارید تا نتیجه آن را ببینید. اگر قصد برون سپاری تمام یا بخشی از خدمات امور مشتریان خود داشتید، میتوانید با ما تماس بگیرید.