تهران، خیابان انقلاب، بین چهارراه ولی عصر و فلسطین، نبش خیابان مظفر جنوبی، پلاک ۱۰۷۰ ، واحد ۵

مرکز تماس همکال

مرکز تماس همکال

تعیین اهداف با تاکتیک های بازاریابی

تاکتیک‌های بازاریابی که اهداف شرکت شما را تقویت می کند

همانطور که می‌دانید بازاریابی بخش جدایی ناپذیر در هر کسب‌‌وکاری است. در بازاریابی، تاکتیک‌های خوب می‌توانند در دیده شدن برند سازمان شما، افزایش فروش و ایجاد سرنخ کمک کنند. تاکتیک‌های بازاریابی متعددی وجود دارند که می‌توانید برای رونق کسب‌وکار کوچک یا بزرگ خود از آنها استفاده کنید. دانستن اینکه کدام یک برای کسب‌وکار شما مناسب است؛ همچنان می‌تواند چالش برانگیز باشد.

در ادامه این مقاله، بهترین تاکتیک‌های بازاریابی بیان شده است و راهکارهایی برای انتخاب درست آنها ذکر کرده‌ایم. با ما همراه باشید.

بازاریابی چیست؟

تمامی فعالیت‌های شناسایی مخاطب هدف، ارتباط با مشتریان بالقوه، متقاعد کردن افراد برای خرید محصولات و خدمات سازمان شما و درآخر رفع مشکلات و نیازهایشان و … در حوزه بازاریابی قرار دارد.

فرق استراتژی بازاریابی با تاکتیک‌های بازاریابی چیست؟
فرق استراتژی بازاریابی با تاکتیک‌های بازاریابی چیست؟

فرق استراتژی بازاریابی با تاکتیک‌های بازاریابی چیست؟

شاید شما نیز مانند بسیاری از مردم این دو کلمه را با یکدیگر مترادف بدانید ولی واقعیت این است که این دو کلمه در حوزه بازاریابی بسیار با یکدیگر متفاوتند.

«استراتژی‌های بازاریابی» یک مفهوم است که به اهداف شرکت درکوتاه مدت یا بلند مدت نگاه می‌کند. «تاکتیک‌های بازاریابی» اقداماتی است که برای رسیدن به اهداف استراتژی انجام می‌شود. درواقع، تاکتیک‌ها بیشتر روی جزئیات رسیدن به این اهداف تمرکز می‌کند. 

ایجاد یک برنامه بازاریابی

پایه و اساس هر کمپین بازاریابی موفقی، داشتن یک برنامه بازاریابی است. ویژگی‌های یک برنامه بازاریابی خوب عبارتند از:

  • اهداف کسب‌وکار

هر کسب‌وکار و بیزنس کوچک یا بزرگی که هدف واضح و مشخصی ندارد؛ مطمئنا، مشغول هدر دادن پول و سرمایه خود است. اهداف یک شرکت عبارتند از: افزایش آگاهی از برند، ایجاد سرنخ‌های با کیفیت، جذب مشتریان جدید، افزایش دادن ترافیک وب‌سایت سازمان خود، افزایش درآمد، بهبود برند داخلی، ایجاد هویت برند و …

  • شناخت مخاطبان هدف

شناخت مخاطبان هدف بسیار حائز اهمیت است. شما باید بدانید که مشتریان شما چه کسانی هستند، نیازهایشان چیست و کجاها می‌توانید آنها را پیدا کنید. اینگونه، استراتژی‌های بهتری خواهید داشت و به دنبال آن، تاکتیک‌هایی که پیاده‌سازی می‌کنید؛ در راستای درستی قرار خواهند داشت.

تاثیر تاکتیک‌های بازاریابی بر کسب‌وکار

1. افزایش آگاهی از برند

افزایش آگاهی از برند، جذب مشتریان جدید به سازمان شما را افزایش می‌دهد. برای افزایش این آگاهی می‌توانید تاکتیک‌های بازاریابی زیر را انجام دهید:

مطالعه کنید:  سیستم فروش چیست؟ چگونه آن را طراحی کنیم؟

گفتن داستان خود

داستان‌سرایی فوق العاده است. برای این کار کافیست، به داستان اصلی خود و آنچه که به سازمان شما روح و جان می‌بخشد فکر کنید. اینگونه، براحتی می‌توانید داستانی برای سازمان خود خلق کنید که در صورت لزوم برای مشتریان خود بیان کنید.

مشتریان شما بیشترین زمان خود را در کجا هستند

مشتریان خود را در جایی که بیشترین زمان خود را می‌گذرانند ملاقات کنید؛ اینگونه می‌توانید خدمات و محصولاتتان را با آنها به اشتراک بگذارید. ممکن است مشتریان شما بیشتر در فضای آنلاین حضور داشته باشند. بنابراین، شبکه‌های اجتماعی مانند: اینستاگرام، لینکدین و … می‌توانند به شما کمک کنند. همچنین، یک کانال خاص مانند: ایمیل، پادکست و … می‌تواند در زمینه به اشتراک‌گذاری محصولات با مشتریان موثر باشد.

هنگامیکه داستان خود و اینکه مشتریان شما بیشترین زمان خود را در کجا هستند را بدانید؛ آنگاه، تنها چیزی که باقی می‌ماند ارائه داستان خود به مشتریان و درگیر کردن آنهاست. اینکار را با اقدامات زیر می‌توانید عملی کنید:

  • ارسال محتوای جالب در رسانه‌های اجتماعی
  • به اشتراک گذاشتن بینش‌های سازمان خود در وبلاگ‌ها
  • انجام نظرسنجی
  • ایمیل مارکتینگ
  • و …

سایر تاکتیک‌هایی که برای افزایش آگاهی از برند می‌توان از آنها استفاده کرد به شرح زیر است:

  • تبلیغات تلویزیونی و رادیویی
  • تبلیغات آنلاین
  • استفاده از تبلیغات بنری
  • تبلیغات پرداخت به کلیک
  • تبلیغات در رسانه‌های اجتماعی
  • و …
  • بازاریابی محتوا

ایجاد محتوای جذاب و مفید که به مخاطبان کمک کند و آگاهی آنها را نسبت به برند شما افزایش دهد.

سرنخ های بازاریابی
سرنخ های بازاریابی

2. ایجاد سرنخ‌های باکیفیت

یکی دیگر از اهداف کسب‌وکارها ایجاد سرنخ‌های باکیفیت است. برای تبدیل سرنخ‌ها به مشتریان جدید تیم فروش به شما وابسته است.

در اینجا مثالی از یک استراتژی سرنخ وجود دارد:

یک بازدیدکننده وب سایت، از طریق یک آگهی با سایت شما آشنا می‌شود و به صفحه اصلی وب‌سایت شما می‌رسد. او برای دریافت پیشنهادی که در اگهی گفته شده، اطلاعات خود را در فرمی که می‌بیند وارد می‌کند و دکمه ارسال را کلیک می‌کند. (این فرم، به‌عنوان فرم جذب سرنخ شناخته می‌شود).

تاکتیک‌های بازاریابی در ایجاد سرنخ‌های با کیفیت در کسب‌وکارتان می‌تواند در دسته‌بندی زیر قرار گیرد:

  • ارائه محتوای با ارزش

ایجاد مقالات، ویدئوها، پادکست‌ها و منابع مفید که به مخاطبان کمک کند. همچنین، سرنخ‌های با کیفیت تولید کند.

  • ارائه کتابها و راهنماها

نشر کتابها، راهنماها و منابع دیگری که به مخاطبان کمک کند و آنها را به سمت برند شما سوق دهد.

  • استفاده از ایمیل مارکتینگ
مطالعه کنید:  بهبود نحوه برخورد با مشتریان جدید و سابق با کمک خدمات مرکز تماس

ارسال ایمیل‌های مفید و کاربردی به مخاطبان برای جذب سرنخ‌های با کیفیت.

3. جذب مشتریان جدید با تاکتیک‌های بازاریابی

 اگر می‌خواهید اهداف بازاریابی را ردیابی کنید پیشنهاد می‌کنیم مشتریان جدید به‌دست آورید. جذب مشتریان جدید برای گسترش دسترسی و رشد کسب‌وکار شما بسیار کارآمد است.

تاکتیک‌های بازاریابی‌ای که برای جذب مشتریان جدید استفاده می‌شود به شرح زیر است:

  1. استفاده از روش های تبلیغاتی هدفمند
  2. برنامه‌های مشارکتی
  3. ارائه برنامه‌های تخفیف
  4. برنامه‌های مشارکتی
  5. برنامه‌های مزایای مشتری
  6. تبلیغات گوگل: استفاده از تبلیغات (Google Ads) برای جذب مشتریان جدید از طریق نتایج جستجو در گوگل.
  7. تبلیغات در رسانه‌های اجتماعی:  تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی مانند : Facebook و Instagram برای جذب مشتریان جدید.
  8. مسابقات و قرعه‌کشی‌ها: برگزاری مسابقات و قرعه‌کشی‌ها به‌منظور جذب مشتریان جدید و افزایش تعامل با آنها.

4. افزایش ترافیک وب‌سایت

برای افزایش ترافیک وب‌سایت از تاکتیک‌های بازاریابی زیر استفاده می‌کنیم:

  • بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO)

با سرمایه گذاری در سئو، می‌توانید ترافیک وب سایت خود را افزایش دهید، سرنخ ایجاد کنید و در نهایت، فروش محصولات و خدمات خود را افزایش دهید.

  • تبلیغات پرداخت به کلیک (PPC)
افزایش درآمد با تاکتیک های بازاریابی
افزایش درآمد با تاکتیک های بازاریابی

5. افزایش درآمد با تاکتیک‌های بازاریابی

تاکتیک‌های بازاریابی‌ای که برای افزایش درآمد استفاده می‌کنیم:

  1. استراتژی قیمت گذاری
  2. تبلیغات فروش و تخفیف‌ها

 ارائه تخفیف‌ها، کوپن‌ها و پیشنهادهای ویژه به مشتریان برای جذب و ترغیب آنها به خرید.

  1. ارتقا و اضافه کردن محصولات و خدمات
  2. بهبود و ارتقا محصولات و خدمات فعلی
  3. اضافه کردن نسخه‌های جدید
  4. به‌روزرسانی مداوم محصولات و خدمات
  5. و …

6. بهبود برند داخلی با تاکتیک‌های بازاریابی

تاکتیک‌های زیر برای بهبود برند داخلی استفاده می‌شود:

  • ارتقا تجربه مشتری

 بهبود فرآیندها و سرویس‌دهی به مشتریان برای ایجاد تجربه بهتر و ارتقای رضایت مشتریان.

  • ارتقا فرهنگ سازمانی

ایجاد فرهنگ سازمانی قوی، ارتقا ارزش‌ها و ماموریت شرکت درون سازمان.

7. ایجاد هویت برند

  • استفاده از طراحی و بسته بندی منحصر به فرد

طراحی لوگو، شعار، بسته بندی جذاب و …

  • تبلیغات تجربی

 استفاده از تبلیغات تجربی و رویدادهای برند برای ارتباط مستقیم با مشتریان و ایجاد ارتباط عاطفی با آنها.

سخن آخر

بازاریابی یک جنبه حیاتی برای هر کسب‌وکار و بیزینس کوچک و بزرگی است. در متن بالا بیان کردیم که افزایش آگاهی از برند، ایجاد سرنخ‌های با کیفیت، جذب مشتریان جدید، افزایش ترافیک وب‌سایت سازمان خود، افزایش درآمد، بهبود برند داخلی و ایجاد هویت برند از اهداف سازمان‌هاست. همچنین، برای هر یک تاکتیک‌های بازاریابی متناسب معرفی کردیم. مرکز تماس همکال می‌تواند در مسیر رشد و توسعه همگام با کسب‌وکارها باشد. 

مطالب مرتبط