بسیاری از افراد از اصطلاحات کلد کال و بازاریابی تلفنی را به جای یکدیگر به کار میبرند. این دو اگر چه نقاط مشترکی دارند، اما در عمل از هم مجزا هستند و بین آنها قطعاً تفاوتهایی وجود دارد، که بازاریابان تلفنی اگر میخواهند استراتژیهای بازاریابی خود را موثر و قابل اجرا سازند، باید از این تفاوتها آگاه باشند. اگر از تفاوت های جزئی بین کلد کال و بازاریابی تلفنی باخبر باشید، میتوانید از لیستهای بازاریابی، به طور بهینه استفاده کنید.
تفاوت کلد کال و بازاریابی تلفنی
اگر بازاریابی تلفنی را شبیه آبوهوا فرض نماییم، کلد کال یا کلد کال مانند یک روز آفتابی یا ابری میباشد. شما میتوانید بازاریابی تلفنی را بدون کلدکال انجام دهید. اما اگر شما یا کارمندتان تماس سردی برقرار کنید، تله مارکتینگ است.
تمایز در این است که آیا شخصی که با او تماس میگیرید انتظار معقولی از تماس شما دارد؟ نه لزوماً در زمان برقراری تماس، بلکه در هر زمان!
کلد کال چیست؟
کلد کال (Cold-calling) یا تماس سرد یکی از انواع تله مارکتینگ و راهی ناخواسته برای تماس با مشتریان بالقوه است.
- این تماس یا میتواند فیزیکی (بازاریابی درب منزل) یا تلفنی باشد.
- در تماسهای سرد، شما مشخصات مشتریان بالقوه خود را نمیدانید، بنابراین برای فروش محصولات خود به مهارتهای متقاعد کننده بیشتری نیاز دارید.
- این تماسها گاهی تنها به منظور هدفگیری انبوهی از افراد بازار و تبدیل درصدی از این بازار به خریدار، برقرار میشود.
- کلد کالها به دلیل عدم دارا بودن برنامه بازاریابی مشخص و بیهدفی در تماس ممکن است منجر به افزایش هزینههای تیم بازاریابی و فروش گردند.
- در کلد کال ماندگاری مشتری خیلی محدود است و معمولاً مشتری تنها یکبار خرید را تجربه مینماید.
بازاریابی تلفنی
از سوی دیگر، بازاریابی تلفنی یا تله مارکتینگ (Telemarketing) یک تکنیک بازاریابی است که فقط شامل تماسهای تلفنی است و محدود به تماس با مشتریان بالقوه نیست. مشتریان همچنین میتوانند با بازاریابان تماس بگیرند.
- در این نوع بازاریابی، بازاریاب صرف به دنبال فروش محصول خود با ابزار تلفن نیست؛ بلکه سعی مینماید از ایجاد علاقه در تماس تلفنی نیز اطمینان حاصل نماید.
- بازاریابان تلفنی اطلاعات تماس را برای تماسهای مجدد ثبت مینمایید.
- Telemarketing شامل پیگیری از مشتریانی که قبلاً خرید کردهاند نیز میباشد.
- همچنین بازاریابی تلفنی برای کشف حقایق موجود در بازار و بررسی فرصتها و تهدیدات بازار نیز کاربرد دارد.
موفقیت تماسهای خروجی از جمله تماسهای سرد و تماسهای بازرایابی تا حدی به انتخاب زمان مناسب برای برقراری تماس بستگی دارد.
بیایید به جزئیات دو نوع تله مارکتینگ بپردازیم تا تفاوت آن با کلد کال را درک کنیم.
بازاریابی تلفنی ورودی
در بازاریابی تلفنی ورودی، مشتریان با بازاریابان تلفنی تماس میگیرند تا درباره محصولات و خدماتی که اخیراً از طریق تبلیغات با آنها آشنا شدهاند، بیشتر بدانند.
بازاریابی تلفنی خروجی
در بازاریابی تلفنی خروجی، بازاریابان تلفنی با مشتریان فعلی و قبلی تماس میگیرند تا محصولات و خدمات جدید را به آنها اطلاع دهند و به آنها بفروشند.
- بازاریابان تلفنی همچنین با تماس با مشتریان بالقوه به کمک لیستهای تله مارکتینگ آنها را ترغیب به خرید محصولات و خدمات میکنند.
- بازاریابی تلفنی خارجی یک روش مصرانه برای گسترش پایگاه مصرف کننده موجود در تجارت است.
تفاوت های عمده بین کلد کال و بازاریابی تلفنی
1) اعتقاد به کسب و کار شرکت
برای بازاریابی موفق، لازم است که بازاریابان به آنچه میفروشند اعتقاد داشته باشند. این معیار دیگری است که از طریق آن میتوانید بین بازاریابی تلفنی و کلد کال تفاوت قائل شوید.
عموماً تماس گیرندگان سرد، به طور موقت استخدام میشوند. در حقیقت، اکثر افراد این حرفه را به عنوان شغل موقت انتخاب میکنند. بنابراین آنها واقعاً علاقهای به یافتن جزئیات آنچه میفروشند یا خدماتی که ارائه میدهند، ندارند.
برعکس، بازاریابان تلفنی به طور رسمی استخدام میشوند و در مورد محصولی که قرار است بفروشند، توضیحاتی برای آنها ارائه میشود. آگاهی بیشتر در مورد کسب و کار، به بازاریابان تلفنی، اعتقاد و اعتماد به محصولات و خدماتی که قرار است به بازار عرضه نمایند، را القا میکند.
2) تماس مطابق برنامه (یعنی با هدف و زمان مشخص)
در کلد کال، فرد تماس گیرنده، بدون هیچ برنامه و ایده قبلی و بدون هماهنگی و در هر زمانی که بخواهد با مشتری بالقوه تماس میگیرد یا به درب منزل و محیط کار وی مراجعه میکند و پیشنهاد فروش یا ارائه خدمات میدهد.
در حالی که در بازاریابی تلفنی، تماس با برنامه و هدف مشخص و به صورت از قبل برنامهزیزی شده و در هماهنگی کامل صورت میگیرد.
3) انتخاب لیست تماس گیرندگان
در تماسهای سرد، بازاریابان شروع به برقراری تماسهای تلفنی ناخواسته بدون انجام تکالیف لازم، میکنند.
بیشتر اوقات، آنها از دایرکتوریهای تلفن ساده استفاده میکنند تا لیستی از مشتریان احتمالی را که قرار است با آنها تماس بگیرند را دریافت نمایند. شانس تبدیل با این استراتژی حداقل است.
با این حال، عملکرد اخیر تله مارکتینگ در زمینه انتخاب مشتریان بسیار تخصصی شده است. آنها معمولاً این کار را با کمک لیستهای بازاریابی تلفنی انجام میدهند.
این فهرستها به ویژه با هدف بازاریابی از راه دور محصولات مورد نظر برای مشتریان هدف، گردآوری و شکل میگیرند و دارای زیر مجموعههای مختلف میباشند.
لیستهای بازاریابی به تمرکز کمپینهای بازاریابی بر بازاریابی تلفنی خروجی با شانس موفقیت بیشتر کمک میکند.
این لیست شمارهها میتواند در یک نرم افزار CRM قرار بگیرد تا کارشناسان شما بتوانند با آنها تماس بگیریند. اما هرچه اطلاعات بیشتر و جزئیتری از مخاطبان هدف کسبوکار خود داشته باشید، بازخوردهای مطلوبتری از تماسهای خود کسب خواهید کرد.
چرا امروزه کلد کال، جذابیت زیادی ندارد؟
زیرا تعداد کمتری از مردم به طور مرتب با تلفن صحبت میکنند و ترجیح میدهند از طریق پیام کوتاه یا پیام فوری ارتباط برقرار کنند.
امروزه اکثر افراد تلفن هوشمند دارند، اما به ندرت از آنها برای برقراری تماس استفاده میکنند! وقتی مردم تمایلی به برداشتن تلفن برای تماس با افرادی که میشناسند ندارند، مطمئناً قدردانی از غریبهای نخواهند کرد که بیسروصدا با آنها تماس میگیرد و 20 دقیقه بیوقفه از وقت آنها را مطالبه میکند.
وقتی مشتریان بالقوه شرکت شما را با تماسهای ناخواسته مرتبط میکنند، میتواند بر تصویر برند شما تأثیر منفی بگذارد.
اما..
آنچه که امروزه در کسب و کارها بویژه کسب و کارهای موجود در ایران صورت میپذیرد بیشتر کلد کال است تا بازاریابی تلفنی. کلد کال منجر به تماسهای بیهدف و بیبرنامه میگردد.
و به دلیل داشتن الگوی نامشخص، باعث ایجاد شهرت بد برای تله مارکتینگ شده است. در حالی که آگاهی بیشتر در مورد بازاریابی تلفنی به شما کمک میکند تا بیشتر از مزایای آن استفاده کنید.
مزایای بازاریابی تلفنی نسبت به کلد کال
با توجه به تکنیکهای بازاریابی تلفنی و با توجه به تفاوت های کلد کال و بازاریابی، مزایای بازاریابی نسبت به کلد کال عبارتند از:
- بسیار مقرونبهصرفه
- کاهش 80 درصدی هزینههای فروش محصولات و خدمات نسبت به سایر تکنیکهای بازاریابی
- عدم نیاز به بازاریابی و فروش حضوری
- کنترل لحظهای و تصمیمات بهینه در فرآیند بازاریابی و فروش
- افزایش وفاداری و ماندگاری مشتری
با همکال، از هر دو خدمات کلد کال و بازاریابی تلفنی بهرهمند شوید
در مرکز تماس همکال، شما میتوانید هم از خدمات کلد کال و هم از بازاریابی تلفنی بسته به هدف و نوع کسب و کار خود، بهرهمند شوید.
اگر میخواهید:
- در مورد تفاوت بین کلد کال و بازاریابی تلفنی بیشتر بدانید!
- و اینکه چگونه تله مارکتینگ میتواند به شما در افزایش حداکثر رشد در بخش B2B کمک کند!
- و اینکه ما چه کارهایی میتوانیم برای کمک به کسب و کار شما برای پیشرفت فناوری انجام دهیم!
لطفاً با ما تماس بگیرید.