بسیاری از افراد از اصطلاحات تماس سرد و بازاریابی تلفنی را به جای یکدیگر به کار میبرند. این دو اگر چه نقاط مشترکی دارند، اما در عمل از هم مجزا هستند و بین آنها قطعاً تفاوتهایی وجود دارد، که بازاریابان تلفنی اگر میخواهند استراتژیهای بازاریابی خود را موثر و قابل اجرا سازند، باید از این تفاوتها آگاه باشند. اگر از تفاوت های جزئی بین تماس سرد و بازاریابی تلفنی باخبر باشید، میتوانید از لیستهای بازاریابی، به طور بهینه استفاده کنید.
اگر بازاریابی تلفنی را شبیه آبوهوا فرض نماییم، تماس سرد یا کلد کال مانند یک روز آفتابی یا ابری میباشد. شما میتوانید بازاریابی تلفنی را بدون تماس سرد انجام دهید. اما اگر شما یا کارمندتان تماس سردی برقرار کنید، تله مارکتینگ است.
تمایز در این است که آیا شخصی که با او تماس میگیرید انتظار معقولی از تماس شما دارد؟ نه لزوماً در زمان برقراری تماس، بلکه در هر زمان!
تماس سرد یا Cold-calling یکی از انواع تله مارکتینگ و راهی ناخواسته برای تماس با مشتریان بالقوه است.
از سوی دیگر، بازاریابی تلفنی یا تله مارکتینگ (Telemarketing) یک تکنیک بازاریابی است که فقط شامل تماسهای تلفنی است و محدود به تماس با مشتریان بالقوه نیست. مشتریان همچنین میتوانند با بازاریابان تماس بگیرند.
موفقیت تماسهای خروجی از جمله تماسهای سرد و تماسهای بازرایابی تا حدی به انتخاب زمان مناسب برای برقراری تماس بستگی دارد.
بیایید به جزئیات دو نوع تله مارکتینگ بپردازیم تا تفاوت آن با تماس سرد را درک کنیم.
در بازاریابی تلفنی ورودی، مشتریان با بازاریابان تلفنی تماس میگیرند تا درباره محصولات و خدماتی که اخیراً از طریق تبلیغات با آنها آشنا شدهاند، بیشتر بدانند.
در بازاریابی تلفنی خروجی، بازاریابان تلفنی با مشتریان فعلی و قبلی تماس میگیرند تا محصولات و خدمات جدید را به آنها اطلاع دهند و به آنها بفروشند.
برای بازاریابی موفق، لازم است که بازاریابان به آنچه میفروشند اعتقاد داشته باشند. این معیار دیگری است که از طریق آن میتوانید بین بازاریابی تلفنی و تماس سرد تفاوت قائل شوید.
عموماً تماس گیرندگان سرد، به طور موقت استخدام میشوند. در حقیقت، اکثر افراد این حرفه را به عنوان شغل موقت انتخاب میکنند. بنابراین آنها واقعاً علاقهای به یافتن جزئیات آنچه میفروشند یا خدماتی که ارائه میدهند، ندارند.
برعکس، بازاریابان تلفنی به طور رسمی استخدام میشوند و در مورد محصولی که قرار است بفروشند، توضیحاتی برای آنها ارائه میشود. آگاهی بیشتر در مورد کسب و کار، به بازاریابان تلفنی، اعتقاد و اعتماد به محصولات و خدماتی که قرار است به بازار عرضه نمایند، را القا میکند.
در تماس سرد، فرد تماس گیرنده، بدون هیچ برنامه و ایده قبلی و بدون هماهنگی و در هر زمانی که بخواهد با مشتری بالقوه تماس میگیرد یا به درب منزل و محیط کار وی مراجعه میکند و پیشنهاد فروش یا ارائه خدمات میدهد.
در حالی که در بازاریابی تلفنی، تماس با برنامه و هدف مشخص و به صورت از قبل برنامهزیزی شده و در هماهنگی کامل صورت میگیرد.
در تماسهای سرد، بازاریابان شروع به برقراری تماسهای تلفنی ناخواسته بدون انجام تکالیف لازم، میکنند.
بیشتر اوقات، آنها از دایرکتوریهای تلفن ساده استفاده میکنند تا لیستی از مشتریان احتمالی را که قرار است با آنها تماس بگیرند را دریافت نمایند. شانس تبدیل با این استراتژی حداقل است.
با این حال، عملکرد اخیر تله مارکتینگ در زمینه انتخاب مشتریان بسیار تخصصی شده است. آنها معمولاً این کار را با کمک لیستهای بازاریابی تلفنی انجام میدهند.
این فهرستها به ویژه با هدف بازاریابی از راه دور محصولات مورد نظر برای مشتریان هدف، گردآوری و شکل میگیرند و دارای زیر مجموعههای مختلف میباشند.
لیستهای بازاریابی به تمرکز کمپینهای بازاریابی بر بازاریابی تلفنی خروجی با شانس موفقیت بیشتر کمک میکند.
زیرا تعداد کمتری از مردم به طور مرتب با تلفن صحبت میکنند و ترجیح میدهند از طریق پیام کوتاه یا پیام فوری ارتباط برقرار کنند.
امروزه اکثر افراد تلفن هوشمند دارند، اما به ندرت از آنها برای برقراری تماس استفاده میکنند! وقتی مردم تمایلی به برداشتن تلفن برای تماس با افرادی که میشناسند ندارند، مطمئناً قدردانی از غریبهای نخواهند کرد که بیسروصدا با آنها تماس میگیرد و 20 دقیقه بیوقفه از وقت آنها را مطالبه میکند.
وقتی مشتریان بالقوه شرکت شما را با تماسهای ناخواسته مرتبط میکنند، میتواند بر تصویر برند شما تأثیر منفی بگذارد.
آنچه که امروزه در کسب و کارها بویژه کسب و کارهای موجود در ایران صورت میپذیرد بیشتر تماس سرد است تا بازاریابی تلفنی. تماس سرد منجر به تماسهای بیهدف و بیبرنامه میگردد.
و به دلیل داشتن الگوی نامشخص، باعث ایجاد شهرت بد برای تله مارکتینگ شده است. در حالی که آگاهی بیشتر در مورد بازاریابی تلفنی به شما کمک میکند تا بیشتر از مزایای آن استفاده کنید.
با توجه به تکنیکهای بازاریابی تلفنی و با توجه به تفاوت های تماس سرد و بازاریابی، مزایای بازاریابی نسبت به کلد کال عبارتند از:
در مرکز تماس همکال، شما میتوانید هم از خدمات تماس سرد و هم از بازاریابی تلفنی بسته به هدف و نوع کسب و کار خود، بهرهمند شوید.
اگر میخواهید:
لطفاً با ما تماس بگیرید.