تهران، خیابان انقلاب، بین چهارراه ولی عصر و فلسطین، نبش خیابان مظفر جنوبی، پلاک ۱۰۷۰ ، واحد ۵

مرکز تماس همکال

مرکز تماس همکال

بازاریابی سبز و بازاریابی پایدار چگونه متفاوت هستند؟

بازاریابی سبز و بازاریابی پایدار چگونه متفاوت هستند؟

رقابت در دنیای کسب‌وکار شدید است و روز‌به‌روز بیشتر می‌شود. مصرف‌کننده مدرن باهوش است و گزینه‌های بیشتری نسبت به قبل دارد. تمام این موارد مشخص می‌کنند که چرا شرکت‌ها نیاز به ایده‌های بازاریابی نوآورانه و جدید برای پیشرفت دارند. بسیاری از سازمان‌ها از بازاریابی سبز و بازاریابی پایدار برای ایجاد اعتماد با مصرف کنندگان استفاده می‌کنند. بازاریابی سبز بر محیط زیست متمرکز است، در حالی که بازاریابی پایدار گسترده‌تر است.

ورود روش‌های جدید بازاریابی به تجارت
ورود روش‌های جدید بازاریابی به تجارت

علت ورود بازاریابی سبز یا بازاریابی پایدار به تجارت؟

با بحران زیست‌محیطی، مصرف‌کنندگان امروزی نسبت به تأثیرات زیست‌محیطی که بر روی کره زمین دارند آگاه‌تر شده‌اند. در نتیجه، آن‌ها به دنبال برندهایی هستند که از شیوه‌های پایدار استفاده می‌کنند و از محیط زیست آگاه هستند.

بسیاری از سازمان‌ها شروع به تغییر نحوه انجام تجارت و بازاریابی خود کرده‌اند. برخی از شرکت‌ها بازاریابی سبز را اتخاذ کرده‌اند که بر حفاظت از محیط زیست تمرکز دارد. سایر کسب‌وکارها بازاریابی پایدار را اتخاذ کرده‌اند، که حمایت سازمان را برای اهداف اجتماعی و محیطی ارتقا می‌دهد.

بازاریابی سبز و بازاریابی پایدار می‌توانند به سازمان‌ها کمک کند تا به پایگاه رو به رشدی از مصرف کنندگان، کارمندان و سرمایه‌گذاران آگاه از محیط زیست و اجتماعی مراجعه کنند. رهبران بازاریابی باید تفاوت‌های بین این دو بازاریابی را درک کنند. این امر کمک می‌کند تا بتوانند موثرترین کمپین‌ها را برای مخاطبان هدف خود ایجاد و راه‌اندازی کنند.

بازاریابی سبز چیست؟

بازاریابی سبز ترویج برندها و محصولات بر اساس سطح درک شده آن‌ها از پایداری محیطی است. سازمان‌هایی که از بازاریابی سبز استفاده می‌کنند، هدفشان این است که محصولات و خدمات خود را با یک ماموریت زیست‌محیطی بزرگ‌تر، مانند تغییرات آب و هوا، پیوند دهند تا وفاداری به برند را با مصرف‌کنندگان آگاه از محیط‌زیست بهبود بخشند.

این نوع بازاریابی اغلب بر گام‌های خاصی تمرکز دارد که سازمان‌ها برای کاهش اثرات منفی خود بر محیط برداشته‌اند. به عنوان مثال، یک کمپین بازاریابی سبز ممکن است بر استفاده سازمان از الیاف ارگانیک در محصولات یا سرمایه‌گذاری آن در انرژی‌های تجدیدپذیر متمرکز شود.

مطالعه کنید:  نقشه سفر مشتری و مراحل طراحی آن

اگرچه کمپین‌های بازاریابی سبز می‌تواند نشان دهنده تلاش‌های واقعی و موثر برای محیط زیست باشد، برخی از سازمان‌ها از آن‌ها استفاده می‌کنند تا مصرف کنندگان باور کنند که اقداماتی را برای محافظت از محیط زیست انجام داده‌اند، در حالی که این کار را نکرده‌اند. این به عنوان شستشوی سبز شناخته می‌شود.

بازاریابی پایدار چیست؟

بازاریابی پایدار، ترویج برندها و محصولات بر اساس سطح درک شده از پایداری محیطی، اجتماعی و حاکمیتی (ESG) است. این استراتژی علاوه بر مسائل زیست محیطی بر مسائل اجتماعی مانند تبعیض و شرایط محیط کار نیز تمرکز دارد. بازاریابی پایدار همچنین بر سیاست‌های حاکمیت شرکتی سازمان‌ها تمرکز دارد، مانند تفاوت بین پاداش مدیرعامل و متوسط دستمزد کارکنان.

سازمان‌هایی که در بازاریابی پایدار شرکت می‌کنند از ابتکارات و تبلیغات استفاده می‌کنند تا محصولات و برندهای خود را به مأموریت‌های محیطی و اجتماعی بزرگ‌تر متصل کنند. به طور خاص، یک کمپین بازاریابی پایدار ممکن است بر مراحلی که یک سازمان برای تأثیرگذاری بر تغییرات اجتماعی برمی‌دارد، تمرکز کند. این کمپین‌ها می‌توانند به سازمان‌ها کمک کنند تا وفاداری به برند را با مصرف‌کنندگان آگاه به محیط‌زیست و اجتماعی ایجاد کنند.

بازاریابی شما کدام است؟ سبز یا پایدار
بازاریابی شما کدام است؟ سبز یا پایدار

بازاریابی سبز در مقابل بازاریابی پایدار

اگرچه مردم گاهی اوقات از این اصطلاحات به جای یکدیگر استفاده می‌کنند، اما بازاریابی سبز و پایدار از نظر دامنه متفاوت هستند. Green marketing یک استراتژی برندسازی است که صرفاً بر تلاش سازمان‌ها برای حفاظت از محیط زیست متمرکز است. در حالی که بازاریابی پایدار می‌تواند شامل تلاش‌هایی برای رسیدگی به نابرابری‌های اجتماعی، اقتصادی و مسائل زیست محیطی باشد. از این نظر بازاریابی سبز زیرمجموعه‌ای از بازاریابی پایدار است.

بازاریابی سبز، که سابقه طولانی‌تری نسبت به بازاریابی پایدار دارد. هر دوی این استراتژی‌ها سازمان‌ها را ملزم می‌کنند که برندهای خود را به یک هدف بزرگ‌تر متصل کنند. بازاریابی پایدار عوامل اجتماعی و حاکمیتی را به ترکیب اضافه کرد.

استراتژی‌های بازاریابی سبز

بازاریابی سبز می‌تواند از استراتژی‌هایی مانند موارد زیر استفاده کند:

  • روش‌های تامین منابع زیست محیطی پایدار
مطالعه کنید:  اسکریپت های چت پشتیبانی مشتری در مرکز تماس

سازمان‌هایی که از این بازاریابی استفاده می‌کنند، اغلب شیوه‌های سازگار با محیط‌زیست را در سراسر کسب‌وکار پیاده می‌کنند تا از شستشوی سبز جلوگیری کنند. به عنوان مثال، مردم ممکن است یک شرکت اسباب‌بازی را که آگاهی از تغییرات آب و هوایی را در رسانه‌های اجتماعی منتشر می‌کند، به شستشوی سبز متهم کنند. در صورتی که پلاستیک‌هایی را از تولیدکنندگانی که به طور قابل‌توجهی محیط را آلوده می‌کنند، تهیه کند. این بازاریابی مؤثر اغلب سازمان‌ها را ملزم می‌کند که مواد را از تولیدکنندگان آگاه از محیط زیست تهیه کنند.

  • کاهش مصرف انرژی

اگر سازمان‌ها میزان انرژی مصرفی خود را کاهش دهند، می‌توانند در بازاریابی سبز جایگاه خوبی را به خود اختصاص دهند. برای کاهش مصرف انرژی، سازمان‌ها می‌توانند از انرژی تجدیدپذیر یا مواد بازیافتی بیشتری استفاده کنند. بازاریابی پایدار می‌تواند بر مسائل زیست محیطی نیز تمرکز کند، اما می‌تواند شامل اقدامات اجتماعی زیر نیز باشد.

  • مشارکت با تولیدکنندگان آگاه اجتماعی

تجارت بین‌المللی می‌تواند شامل مسائلی مانند استثمار نیروی کار و شرایط بد کار باشد. سازمان‌ها ممکن است انتخاب کنند که محصولات و مواد را فقط از تولیدکنندگانی تهیه کنند که استانداردهای اخلاقی خاصی را دارند. مانند آن‌هایی که دارای گواهینامه تجارت منصفانه هستند.

سخن پایانی

از آنجایی که مصرف‌کنندگان و سرمایه‌گذاران به طور فزاینده‌ای از سازمان‌هایی حمایت می‌کنند که ارزش‌های اخلاقی آن‌ها را به اشتراک می‌گذارند. بازاریابی سبز و پایدار برای موفقیت سازمان‌ها حیاتی‌تر شده است، تا از محیط زیست به سرعت رو به زوال ما محافظت کنند. این یک روش بسیار سودآور است که کسب‌وکارها می‌توانند از آن برای سودآوری بیشتر و در عین حال حمایت از یک هدف ارزشمند استفاده کنند. ما در تیم تولید محتوای همکال تلاش می‌کنیم تا حدودی اهمیت مسائل مختلف را بر رشد کسب‌وکار شما مشخص کنیم. بازاریابی سبز و بازاریابی پایدار از جمله مفاهیم جدیدی در تجارت هستند که با برنامه‌ریزی مناسب می‌توان رشد چشم‌گیری برای شما به همراه داشته باشد.

مطالب مرتبط