به طور کلی، هر محیطی که محل اجتماع انسانها باشد، محل مستعدی برای تبلیغ است. شبکههای اجتماعی نیز از این امر مستثنی نیستند. توسعه استفاده از اینترنت و افزایش حضور انسانها در شبکههای اجتماعی و پیامرسانها، باعث شده که این پلتفرمها، به بستر مناسبی برای تبلیغ محصولات، خدمات و … تبدیل شوند. بنابراین جهت آشنایی بیشتر با انواع تبلیغات مانند کامنت مارکتینگ انسانی و رباتی، میزان اهمیت و فواید آن و همچنین بهترین شیوه جهت این امر تبلیغات آشنا خواهیم کرد.
تبلیغات در شبکههای اجتماعی و پیامرسانها انواع مختلفی دارد، تبلیغ مستقیم و تبلیغ غیر مستقیم!
امروزه تبلیغات مستقیم و یکسویه در صفحات و کانالها، بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. این شیوه تبلیغ در ابتدا بسیار کارآمد بوده و هم اکنون نیز کارایی دارد؛اما:
در سالهای اخیر که تاثیر تبلیغات چهره به چهره بیشتر شناخته شده است، این ایده به ذهن شرکتهای تبلیغی رسیده است که میتوان این تبلیغ را در شبکههای اجتماعی و پیامرسانها نیز، اجرا کرد. به دنبال این ایده، پدیدهای به نام کامنت مارکتینگ توسعه یافت.
کامنت مارکتینگ یا بازاریابی دیدگاه به صورت ساده، به معنی تبلیغ «مستقیم» یا «غیرمستقیم و هوشمندانه» در محیطهایی است که افراد، امکان گفتگوی دوطرفه (و نه یکسویه) را دارند؛ نظیر فرومها، گروهها و بخش کامنت پستها در شبکههای اجتماعی و پیامرسانها.
کامنت مارکتینگ به دو صورت قابل اجراست: انسانی و رباتی؛
هر کدام از این دو نوع دارای مزایا و معایبی است. برای مثال:
مرکز تماس همکال (که یکی از معدود مجموعههای ارائهدهنده خدمت بازاریابی دیدگاه انسانی است) این دو نوع کامنت بازاریابی را در جدول زیر، مقایسه کرده است:
نوع کامنت مارکتینگ | ||
انسانی | رباتی | |
تاثیرگذاری و نفوذ روی مخاطب | بالا (به دلیل اختصاصی بودن تبلیغ برای هر پست) | پایین (به دلیل یکسان بودن محتوای تبلیغ برای همه پستها) |
قابلیت انتخاب صفحه/گروه مرتبط برای تبلیغ | دارد | ندارد |
تعداد کاراکتر وارد شده | نامحدود | محدود |
پلتفرمهای تبلیغی | تمامی پلتفرمهای ممکن | پلتفرمهای محدود |
قابلیت mention | دارد | ندارد |
شناسایی به عنوان اسپم | خیر | بله |
ایجاد تاپیک در فرومها | دارد | ندارد |
در پایان شایان بیان است که برای بازدهی بسیارسریع، معمولاً استفاده از سایر روشهای تبلیغاتی نظیر ایجاد یک کمپین و تبلیغ در شبکههای اجتماعی نظیر تبلیغ مستقیم در صفحات اینفلوئنسرها و کمک گرفتن از بازاریابی دیدگاه رباتی، مناسبتر است.
اما بازاریابی دیدگاه انسانی برای شرکتها و سازمانهایی که به دنبال تقویت برند خود هستند تاثیرگذاری عمیقتر، پایدارتر و بالاتری دارد (البته برخی از شرکتها و سازمانهایی که به دلایلی در یک برهه زمانی، دچار هجمههای سنگینی از سوی رقبا یا سازمانهای دیگر میشوند، برای واکنش بهتر، ناچار به استفاده از خدمات بازاریابی دیدگاه انسانی هستند).
باید توجه کرد که اثر در تدوام نهفته است و انتخاب روش کامنت مارکتینگ انسانی در بلندمدت (معمولا حداقل 6 ماهه) به مراتب مفیدتر از کامنت مارکتینگ رباتی خواهد بود.
کامنت بازاریابی در شبکههای اجتماعی باید به گونهای انجام شود که باعث افزایش مشتریان و معروفتر شدن برند و کسبوکار شما شود. کسبوکارها در کنار این روش میتوانند از روش بازاریابیهای تلفنی نیز استفاده کنند. برای اینکه بتوانید هر دو روش را برای جذب مشتریان تست کنید، میتوانید از خدمات مرکز تماس همکال بهرهمند شوید.
در پایان یادآور میشود مرکز تماس همکال با توجه به تجارب و شبکه گستردهی نیروی انسانی خود، میتواند مدت زمان تاثیرگذاری را کاهش دهد. البته همکال مطابق با ارزشهای کاری خود، از انتشار کامنتهای غیر واقع، مبالغهآمیز و نامناسب خودداری میکند.