همانطور که میدانیم فروش و تبلیغات، هر دو از زیر مجموعه های بازاریابی است. بیشتر اوقات تبلیغات را با بازاریابی یکسان در نظر میگیرند و این اصلا درست نیست. در این مقاله تفاوت بازاریابی و تبلیغات را مورد بحث قرار خواهیم داد. اما در ابتدا هر کدام از کلید واژه های تبلیغات و بازاریابی را تحلیل می کنیم.
تبلیغات بخش مهمی از بازاریابی و گرانترین بخش است. تبلیغات یک فعالیت مونولوگ است که با هدف ترغیب افراد بیشتر به سمت محصول یا خدمات انجام می شود. این تکنیکی است که از طریق آن یک پیام می تواند در یک بازه زمانی کوتاه به تعداد زیادی از افراد برسد. در این فرآیند، پیام های شفاهی یا بصری برای عموم مردم پخش می شود. هدف متقاعد کردن مخاطب برای خرید بیشتر است، یعنی افزایش فروش محصول. تبلیغات باعث ایجاد آگاهی در بین مردم در مورد محصولات مختلف می شود. به این معنا که مردم به راحتی می توانند تشخیص دهند که چه چیزی بخورند، بپوشند، استفاده کنند و غیره. بنابراین تفاوت هایی بین بازاریابی و تبلیغات وجود دارد که این دو را از هم متمایز میکند.
تبلیغات معمولاً یک عنصر پولی بازاریابی است و می تواند اشکال مختلفی داشته باشد. برخی از انواع تبلیغات عبارتند از:
تبلیغات عبارت است از هر نوع نمایش پولی و غیرشخصی و تبلیغ ایده ها و محصولات توسط یک حامی شناخته شده. هدف از تبلیغات، گسترش این ایده و آگاهی در مورد محصول در بین مخاطبان هدف است.
بازاریابی فرآیندی است که تمایل دارد تصویری از شرکت در ذهن و رفتار مصرف کننده ایجاد کند به طوری که هرگاه به فکر خرید محصولی افتاد، اولین فکری که به ذهن او خطور می کند برند شما باشد. محور بازاریابی، معامله ای است که هدف آن برآوردن نیازها یا خواسته های انسان است. فرآیند بازاریابی مدت ها قبل از انجام فرآیند تولید محصول، یعنی با تحقیقات بازار، آغاز می شود. تصمیماتی مانند نوع محصول تولیدی، بازار، قیمت و بسته بندی آن را پوشش میدهد.
همچنین بازاریابی به پایان فروش ختم نمی شود، بلکه در ایجاد احساس رضایت در مشتری موثر است. با این فرآیند، شرکت تلاش می کند محصولات را با خواسته های مصرف کنندگان مطابقت دهد.
بازاریابی به این معناست که چگونه ارزش محصول یا خدمات خود را به طور موثر توضیح دهیم تا بر مشتریان تأثیر بگذارد به گونه ای که در نهایت آن را بخرند. این کار یک تمرین تبلیغاتی برای آوردن محصول مناسب در مکان و زمان مناسب برای افراد مناسب با قیمت مناسب است.
بازاریابی فرایند حیاتی کسب و کار است که فقط تبلیغ محصول نیست، بلکه به این معناست:
برنامههای بازاریابی خوب استفاده از اکثریت اجزا حتی تبلیغات را شامل میشوند. شانس رشد کسبوکارها در استفاده از انواع و اقسام روشهای بازاریابی افزایش پیدا میکند. در واقع این کار باعث میشود مخاطبان هدف، کسبوکار را ببینند و خرید از آن را در مقایسه با سایر برندها در اولویت قرار دهند.
برای بیان تفاوت های بین بازاریابی (مارکتینگ) و تبلیغات میتوانیم از تئوری زیر مجموعههای ریاضی استفاده کنیم. بر این اساس تبلیغات یکی از زیرمجموعههای مارکتینگ است، اما مارکتینگ زیرمجموعه ای از تبلیغات نیست.
ما در مرکز تماس همکال سعی کردیم در این مقاله به تفاوت بازاریابی و تبلیغات بپردازیم. پیشنهاد ما به کسبوکارها برای جذب مشتریان جدید استفاده از اینفومرشیال و تست بازاریابی تلفنی است. اما حتما قبل از هر افدامی در مورد چگونگی انجام اینفومرشیال و هزینههای آن تحقیق کنید.