در مقاله قبل برخی از ترفندهای متقاعد کردن منشی را در حوزه بازاریابی ذکر کردیم. در این مقاله کاملتر به این موضوع میپردازیم.
دوستانه رفتار کنید، اما بیش از حد صمیمی و خودمانی نشوید یا وقت منشی را با صحبتهای بیهوده تلف نکنید.
شیرینترین آوایی که به گوش هر کسی میرسد نام خودش است. در صورت امکان از نام منشی و مدیرعامل استفاده کنید.
به عنوان مثال: «سلام خانم/آقای عظیمی محترم، من فرهاد رحیمی هستم. میتونم با امیر/ امیرآقا صحبت کنم؟ با ایشون قبلا حرف زدم یا بهشون ایمیل دادم، خودشون باخبرند»
یکی از روشهای برقراری ارتباط مستقیم با مدیرعامل یا مدیر اجرایی یک شرکت یا سازمان، در بازاریابی تلفنی این است که خود را با وی از طریق ایمیل یا لینکدین آشنا کنید. سپس هنگامی که تماس خود را پیگیری میکنید، میتوانید صادقانه به منشی بگویید که پیگیر اطلاعاتی هستید که قبلاً از طریق ایمیل ارسال کردهاید.
بسیاری از منشیها امکان دارد از شما بپرسند: «کار شما پیرامون چیست یا به چه چیزی مربوط است؟» پاسخی را آماده کنید که علناً به نظر نرسد پای فروش در میان است. (صادق باشید اما قرار نیست همه چیز را برای منشی بازگو کنید).
و سعی نکنید محصول یا خدمات خود را به وی بسپارید. اولا، وقت شما را هدر میدهد. دوم، آنها را تحریک میکند زیرا، آنها فقط منتظر فرصتی هستند تا به شما بگویند که نمیتوانند به شما کمک کنند.
موضوع را طوری بیان کنید که مکاتبات قبلی شما با مدیر اجرایی را متذکر شود، مانند «من رابط مجموعه … هستم و قصد پیگیری ایمیلی را دارم که هفته گذشته در مورد عقب نشینی از بازاریابی تلفنی آتی شرکت شما، برای جناب مدیر، ارسال کردهام»
به منشیها به عنوان یک منبع بنگرید نه یک مانع.
اپراتورهای تلفن، منشیها و دستیاران به اطلاعات ارزشمندی دسترسی دارند. آنها میدانند چشمانداز شرکتشان چیست، برنامه شرکت به چه صورت است، شماره تلفن مدیر عامل چیست و موارد دیگر…
منشی را به خوبی بشناسید و از این اطلاعات به نفع خود استفاده کنید. سوالات مهمی بپرسید – آیا قبلاً محصولی مانند آنچه ما عرضه میکنیم داشتید؟ آیا شرکت شما با رقبای ما کار میکند؟ بزرگترین نیاز شما چیست؟
این نه تنها به شما در ایجاد رابطه با منشی کمک می کند، بلکه اطلاعات بیشتری برای آمادهسازی مکالمه خود با مشتری احتمالی (مدیرعامل) خواهید داشت.
اگر طی تماس چندم با شرکتی برای بازاریابی تلفنی، مدیر اجرایی مشغول است یا خارج از دفتر حضور دارد، از منشی بخواهید شما را به پیغامگیر مدیر وصل کند، به خصوص اگر چندین بار تماس گرفته و هر بار موفق به صحبت با مدیر نشدهاید. این امر باعث میشود که طی این تماسهای مکرر، منشی را نیز اذیت نکنید.
یکی از راههای موثر برای دور زدن منشی، تماس با مدیر اجرایی قبل یا بعد از ساعات کاری معمول است. مدیران اغلب زود میآیند یا تا دیر وقت در دفتر میمانند و ممکن است در این زمان موفق با صحبت با آنان شوید.
اگر میخواهید در بازاریابی تلفنی از ارتباط با منشیها به طور کامل صرفنظر کنید، در تالارهای گفتمان، نمایشگاهها،سمینارها یا فضاهای شخصی (مانند باشگاهها، زمینهای بازی و …) جایی که مطمئنید مدیران در آنجا حضور دارند، شرکت نمایید و با آنها ملاقات کنید.
اکنون که بسیاری از دفاتر دورکار شدهاند، منشیها بهانه بیشتری برای رد شما دارند. اگر مدام به شما میگویند «من نمیتوانم شما را به مدیر وصل کنم زیرا فلانی در خانه کار میکند» سعی کنید با همکاران، شریکان یا افرادی که در اطراف شخصیت خریدار یا مشتری احتمالی شما هستند، تماس بگیرید.
به یاد داشته باشید، هر بخش یا هر مدیرعاملی، منشی اختصاصی ندارد و یکی از بخشهای بسیار مفید منابع انسانی است _ آنها همه افراد شرکت را می شناسند_ بنابراین اگر به دنبال اطلاعات تماس مشتری (مدیر اجرایی یا مدیرعامل) هستید و نمیتوانید شمارهای از وی بیابید، شاید بخش منابع انسانی کمک کننده باشد.
فروش بخش دیگری است که همیشه از برداشتن تلفن خوشحال است. با نمایندگان فروش ارتباط برقرار کنید و شاید از طریق آنها بتوانید به یک شماره تلفن یا حتی ایمیل مدیرعامل، دسترسی پیدا کنید.
ربات چتها به مشاغل کمک میکنند تا بازدیدکنندگان وب سایت را به مشتری تبدیل کنند.
به طور کلی تیم بازاریابی ربات چتها را اداره میکند. اگرچه ممکن است لزوماً بیشتر از دروازهبانها صریح و علنی نباشند، اما مسلماً در مسدود کردن SDRها (مدیریت توسعه فروش) کمتر آموزش دیدهاند.
بنابراین، شانس خود را امتحان کنید و ببینید آیا میتوانید از طریق chatbot به مدیران تصمیم گیرنده ارجاع داده شوید. یا حداقل سعی کنید یک دوست پیدا کنید و اطلاعات بیشتری در مورد تصمیم گیرنده نهایی پیدا کنید.
شما باید در بازاریابی تلفنی به دنبال چیزی باشید که باعث توجه آن شخص شود و به ما فرصت گفتگو بدهد.
یک روش بسیار جذابتر و جالب تر برای جلب توجه مدیر عامل و دور زدن منشی، ارسال دعوتنامه است.
سپس بعد چند روز با منشی تماس گرفته و متذکر شوید که در حال پیگیری دعوت نامهای هستم که در 15 سپتامبر ارسال کردم. میخواهم ببینم آیا امیر علاقمنده در این جلسه اجرایی (چه مجازی چه حضوری) که ما برگزار میکنیم حضور داشته باشه!
و فن بیان شما به قدری قوی و قانع کننده باشد که منشی با خود فکر کند «خب، آیا رئیس اگر به این اطلاعات نرسد یا این درخواست را دریافت نکند ناراحت میشود؟
اما اگر منشی بگوید، اطلاعات بیشتری برای ما ارسال کنید یا به ما ایمیل بزنید، مطمئن شوید که کنترل مکالمه را از دست دادهاید.
به این راحتی تسلیم نشوید در حالی که هیچ کس دوست ندارد توسط منشی رد شود، اما این را بدانید که بازاریابی تلفنی و فروش تلفنی بر پشتکار متکی است. پس، رد شدن بخشی از فرآیند است. با این حال، تقریباً نیمی از فروشندگان هرگز پیگیری نمیکنند. اما به خود یادآوری کنید که 80 درصد فروش در جایی بین تماس پنجم و دوازدهم انجام میشود.
مرکز تماس همکال با در نظر گرفتن آموزشهای مناسب برای تمامی بازاریابان و کارشناسان فروش تلفنی خود میتواند در خدمات فروش از جمله بازاریابی و فروش تلفنی به کسب و کارهای مختلف خدمات با کیفیتی را ارائه دهد.