فروش تلفنی، یکی از خدمات مرکز تماس همکال است که در دستهی خدمات تماس خروجی قرار میگیرد و به دو زبان فارسی و انگلیسی قابل ارائه است. همانطور که از نام این خدمت پیداست، این نوع تماس تلفنی باید به فروش بیانجامد، اما هدف از بازاریابی تلفنی، دریافت سر نخ (لید) است. مرکز تماس همکال علاوه بر اجرای فرآیند این تماسها، طبق تخصص و تجربهای که دارد، در تهیه سناریو و متن (اسکریپت) تماسهای فروش نیز به کسبوکارها کمک میکند.
همکال میتواند مجموعههایی را به شما برای تامین اطلاعات مخاطبان مورد نظرتان معرفی کند. ضمنا همکال نمیتواند از دیتابیسهای مشتریانش برای سایر مشتریان دیگر استفاده کند.
البته تیم همکال برای انجام پروژههای مختلف خود (نظیر پروژههای تحقیقات بازار)، راههای ارتباطی با اقشار و اصناف مختلفی را به دست آورده است که مالکیت آنها از آنِ همکال است و صرفا از این اطلاعات میتواند برای انجام پروژههای مشتریان خود نیز استفاده کند.
آیا فروش تلفنی راهکار موفقیت آمیزی است؟
موفقیت فروش تلفنی به چهار عامل مهم بستگی دارد:
- وجود یا ایجاد راه ارتباطی با مخاطبان و مشتریان بالقوه
- جذابیت خدمت و محصول کسبوکار
- عملکرد کارشناس تماس
- سناریو و متن تماس
برقراری تماس تلفنی با افرادی که نیازمند خدمت یا محصول کسبوکار نیستند، نمیتواند به فروش منجر شود. پیشنهاد همکال، برای بعضی از کسبوکارها تبدیل تماس سرد به تماس گرم است. به این معنا که از روشهای دیگری نظیر تبلیغات تلویزیونی یا تبلیغ از طریق شبکههای اجتماعی، شماره تلفن و راه ارتباطی با اشخاصی که به خدمت یا محصول نیاز دارند، به دست آورد و سپس با این افراد در ساعات طلایی و پس از اولین ارتباط آنها، تماس برقرار کرد.
ارزیابی تاثیر تماس در فروش
پیش از اینکه از این خدمت به عنوان یک روش برای افزایش فروش استفاده شود، باید آن را مورد آزمون قرار داد. با برقراری 500 یا 1000 تماس میتوان نرخ تبدیل مشتریان بالقوه به فروش را به دست آورد و درباره ادامه فروش به این روش، تصمیمگیری کرد. توجه کنید که پیش از اجرا و تست این روش، راهکارهایی طراحی نمایید که به جذابیت محصول و خدمت شما کمک کند.
نکات مهم فروش تلفنی
شناخت مشتریان احتمالی
قبل از برقراری تماس، در مورد افرادی که قرار است با آنها صحبت کنید، تحقیق کرده و اطلاعات لازم را از جمله نام و نام حانوادگی، جنسیت، استان محل سکونت و … را جمعآوری کنید.
اسکریپت فروش تلفنی
برای تماسهای سرد و همچنین تماسهای گرم باید اسکریپت یا سناریوی مکالمه مناسبی تهیه کنید. این اسکریپت یا متن تماس میتواند شامل تعدادی سوال متداول نیز باشد.
توجه به زمان طلایی
زمانبندی و برنامهریزی دقیقی برای برقراری تماسها داشته باشید. سعی کنید با مخاطبان هدف خود طبق گلدن تایم مناسب با آنها تماس بگیرید که نتیجه و بازخورد مطلوبتری دریافت کنید.
اصلاح فرایند
در هر مرحلهای از کار، اصلاحات لازم در فرایند (نظیر تغییر ساعات برقراری تماس، مدت زمان مکالمات و تغییر آفرها و …) و اسکریپت تماسها را انجام دهید.
پیگیری از مشتریان
یک جدول زمانبندی تهیه کنید و مطابق با آن از مشتریان علاقهمند در مورد محصول یا خدمات خود پیگیری انجام دهید. زیرا فروش نیازمند پیگیریهای مستمر و موثر است.
شناخت مشتریان احتمالی
قبل از برقراری تماس، در مورد افرادی که قرار است با آنها صحبت کنید، تحقیق کرده و اطلاعات لازم را از جمله نام و نام حانوادگی، جنسیت، استان محل سکونت و … را جمعآوری کنید.
اسکریپت فروش تلفنی
برای تماسهای سرد و همچنین تماسهای گرم باید اسکریپت یا سناریوی مکالمه مناسبی تهیه کنید. این اسکریپت یا متن تماس میتواند شامل تعدادی سوال متداول نیز باشد.
توجه به زمان طلایی
زمانبندی و برنامهریزی دقیقی برای برقراری تماسها داشته باشید. سعی کنید با مخاطبان هدف خود طبق گلدن تایم مناسب با آنها تماس بگیرید که نتیجه و بازخورد مطلوبتری دریافت کنید.
اصلاح فرایند
در هر مرحلهای از کار، اصلاحات لازم در فرایند (نظیر تغییر ساعات برقراری تماس، مدت زمان مکالمات و تغییر آفرها و …) و اسکریپت تماسها را انجام دهید.
پیگیری از مشتریان
یک جدول زمانبندی تهیه کنید و مطابق با آن از مشتریان علاقهمند در مورد محصول یا خدمات خود پیگیری انجام دهید. زیرا فروش نیازمند پیگیریهای مستمر و موثر است.