تهران، خیابان انقلاب، بین چهارراه ولی عصر و فلسطین، نبش خیابان مظفر جنوبی، پلاک ۱۰۷۰ ، واحد ۵

مرکز تماس همکال

مرکز تماس همکال

استراتژی های حفظ و جذب مشتری با تعامل موثر

استراتژی های حفظ مشتریان با تعامل موثر

یکی از اصول اساسی هر تجارتی برای بقا در بازار رقابت، جذب مشتری است. تعامل صحیح بین کسب‌وکارها و مشتریان و استفاده از استراتژی های حفظ مشتریان اقدامی مهم در راستای حفظ و جذب مشتری می‌باشد. تجربۀ مشتری یک چیز یکبار مصرف نیست بلکه یک روند مداوم برای تقویت روابط شرکت با مشتری است. پس تعامل با مشتری باید یک رابطه طولانی مدت بین شرکت و مشتری باشد.

در این مقاله تلاش کرده‌ایم تکنیک‌های حفظ و جذب مشتری از طریق تعامل اثربخش را به شما بیاموزیم. با ما همراه باشید.

جذب مشتری با ارتباط موثر بین کسب‌وکار و مشتری
جذب مشتری با ارتباط موثر بین کسب‌وکار و مشتری

تعامل با مشتری چیست؟

به هر نوع ارتباط موثر بین کسب‌وکار و مشتری که منجر به جذب مشتری شود، تعامل با مشتری می‌گویند. هدف از تعامل با مشتریان ارضای نیازها و برآوردن انتظارات آن‌ها‌ است. ایجاد ارتباط با مشتریان فرصتی برای دریافت حمایت آن‌ها از کسب‌وکار شماست. رسیدگی به درخواست مشتریان نیز نوعی تعامل با مشتری به حساب می‌آید. به همین دلیل شرکت‌های زیادی افرادی را استخدام می‌کنند که برای این نوع تعاملات آموزش دیده‌اند. کارشناسان این رشته ملزم به یادگیری مهارت‌های منحصربه‌فردی برای برقراری رابطه‌ای موثر با مشتریان می‌باشند. ممکن است اصطلاحاتی مثل مشتری برگشتی، مشتری جدید، وفاداری مشتری و… را شنیده باشید. این عبارات قسمتی از چرخۀ تعامل با مشتری هستند.

نمونه‌هایی از تعامل با مشتری عبارتند از:

  • تماس تلفنی
  • پاسخ به نظرات و پرسش‌های مشتریان در رسانه‌های اجتماعی
  • برقراری ارتباط از طریق ایمیل
  • خدمات پس از فروش

بهترین استراتژی های حفظ مشتریان

ایجاد همدلی در ارتباط با مشتری

برای همۀ افراد از جمله مشتریان خوشایند است که احساس کنند درک شده‌اند و دارای اعتبار هستند. ابراز همدلی در برقراری ارتباط، پایه‌ای اساسی برای حفظ و جذب مشتری است. برای ایجاد همدلی باید همیشه از مشتریان خود سپاسگزار باشید و درصورت بروز مشکل حتما از آن‌ها عذرخواهی کنید. این‌گونه مشتریان وفاداری خواهید داشت که به کسب‌وکار شما اعتماد دارند.

برقراری ارتباط با مشتری از طریق رسانه‌های اجتماعی

یکی دیگر از راه‌های تعامل با مشتری، ایجاد حساب کاربری در رسانه‌های اجتماعی است. با این کار می‌توانید سرعت روند جذب مشتری را افزایش دهید. رسانه های اجتماعی می‌توانند دنبال کنندگان شما و همچنین مشتریان بالقوه را جذب کنند. در حساب‌های کاربری شرکت می‌توانید مشتریان خود را از محصولات جدید، تخفیات و سایر مزایا مطلع کنید. این کانال‌ها فرصتی عالی برای حفظ و جذب مشتری به شما ارائه می‌دهند.

مطالعه کنید:  تعامل با مشتری چیست؟

 

ارتباط مستمر با مشتریان
ارتباط مستمر با مشتریان

ارتباط مستمر با مشتریان

در ارتباط ماندن با مشتری جهت ایجاد گروهی از مشتریان وفادار ضروری است. بهترین راه برای دست‌یابی به این هدف، برقراری ارتباط فعالانه و منظم با مشتری است. این کار را می‌توانید با ارسال خبرنامه بازاریابی به مشتری، تماس جهت گرفتن بازخورد و حتی برگزاری کارگاه‌های آموزشی هم انجام دهید.

حل مشکلات مشتری

هنگامی که یک مشتری برای حل مشکل و مسئله‌ای با شما ارتباط می‌گیرد، تمام جزئیات را با دقت یادداشت کنید. به او اطمینان دهید که مشکل را کاملا درک کرده‌اید. راه‌حل‌های متنوع و متناسب با مشکل ارائه دهید. با این کار مشتری حس می‌کند مشکلاتش شنیده شده و در آینده دوباره جهت استفاده از محصول یا خدمات به شما مراجعه خواهد کرد. این یک روش عالی جهت حفظ و جذب مشتری برای کسب‌وکار شماست.

پاداش به مشتریان وفادار

مشتریان وفادار از یک کسب‌وکار در شرایط خوب و بد حمایت می‌کنند. برای قدردانی از مشتریان می‌توانید از چندین روش به آن‌ها پاداش دهید. از جمله: تخفیف‌های ویژه، برنامه‌های امتیازی، پرداخت اقساطی، جوایز نقدی و مثال‌هایی از این قبیل. به این طریق می‌توانید علاوه بر حفظ مشتریان فعلی، جذب مشتری را نیز هدف قرار دهید.

عمل بر اساس بازخوردهای حاصل از ارتباط با مشتری

اطلاع از بازخورد مشتری شیوه‌ای عالی برای دانستن اینکه آیا مشتریان راضی هستند یا خیر، محسوب می‌شود. این به شما امکان می‌دهد تجربۀ آن‌ها را با نام تجاری خود بهتر درک کنید. ثبت بازخورد مشتریان در یک نرم افزار CRM نظیر نرم افزار CRM‌ همکال به شما در بهبود ارائه محصول و خدمات کمک بسیاری می‌کند. عمل بر اساس بازخوردهای مشتری به شما امکان می‌دهد تصمیمات تجاریِ آگاهانه‌ای داشته باشید و اقدامات درستی در راستای حفظ و جذب مشتری انجام دهید.

 

تاثیر تعامل با مشتری بر رشد کسب‌وکار
تاثیر تعامل با مشتری بر رشد کسب‌وکار

تاثیر تعامل با مشتری بر رشد کسب‌وکار

فکر کنید کوچک‌ترین اختلافی با دوست‌تان منجر به اتمام دوستی‌تان می‌شود. این مثالی از نحوۀ تعامل با مشتری است. با این تفاوت که اگر مکالمات شما با مشتری اشتباه شود، امکان دارد تجارت شما آسیبی جدی ببیند.

مطالعه کنید:  عوامل موثر بر درک مشتری کدامند؟

با مدیریت موفق و تعاملات موثر با مشتریان، کسب‌وکار شما می‌تواند نرخ تبدیل را افزایش، نرخ ریزش را کاهش و ارزش طول عمر مشتری را افزایش دهد.

تعامل با مشتری یک راه عالی برای رشد کسب‌وکار شماست. وقتی تعاملات مشتری را در کانال‌های ارتباطی کسب‌وکارتان مدیریت می‌کنید، می‌توانید دربارۀ روندهای نوظهور و نیازهای درحال تحول مشتریان‌تان بیاموزید.

تعامل با مشتری یک فرصت برای شماست که روی نگرانی‌های مشتری متمرکز شوید تا آن‌ها یک تجربه بهتر کسب کنند. با تعامل با مشتری، یک شبکه مشتریان وفادار شکل می‌دهید که مشتریانش برای مدت طولانی به شرکت شما اعتماد خواهند داشت. همچنین با معرفی برند شما به آشنایان خود در جذب مشتری به شما کمک می‌کنند.

بدیهی است هرچه تعداد مشتریان وفادار شما بیشتر باشد مقدار سود شما نیز افزایش می‌یابد. به یاد داشته باشید که جذب مشتری و بدست آوردن مشتریان جدید بزرگ‌ترین منبع رشد کسب‌وکار شما است. در عین حال، گران‌ترین نیز می‌باشند.

مشتریان رفتار خود را بر اساس هر تجربه تنظیم می‌کنند. هر تغییر رفتار در مشتری ممکن است برای شرکت شما سودآور یا زیان‌آور باشد. کسب‌وکار شما زمانی می‌تواند بسیار موفق شود که تعامل موثر با مشتری را تمرین کنید و آن را راه‌حلی برای حفظ و جذب مشتری بداند.

 

سخن آخر

ایجاد تعاملات موثر با مشتریان، یک استراتژی اساسی در تجارت است. تعامل با مشتری، کسب‌وکارتان را به سمت جذب مشتری بیشتر هدایت می‌کند و به برند شما اعتبار می‌بخشد. هنگامی که تیم پشتیبانی شما به درستی آموزش دیده باشد، دست‌یابی به چنین اهدافی دشوار نیست.

مرکز تماس همکال با خدماتی که به مراجعین خود ارائه می‌دهد سبب افزایش بی‌نظیر تعاملات موثر با مشتریان کسب‌وکارها می‌شود. کارشناسانی که در مرکز تماس همکال مشغول به فعالیت هستند با گذراندن مراحل آموزشی فراوان، تجربه و مهارت کافی در زمینۀ فعالیت‌های خود کسب کرده‌اند.

برخی از خدماتی که مرکز تماس همکال ارائه می‌دهد عبارتند از: پشتیبانی چتی، بازاریابی تلفنی، فروش تلفنی، منشی مجازی، برگزاری نظرسنجی و…

اگر شما صاحب کسب‌وکار هستید و هدفتان هزینۀ حداقلی و بازدهی حداکثری است، ما مراجعه به مرکز تماس همکال را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

مطالب مرتبط